keuze 2dehands boot ?

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
aerts geert
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 10:28 pm

keuze 2dehands boot ?

Bericht door aerts geert »

Beste visvrienden,

Ben op zoek naar een 2de hands visboot.
Nu met internet is dat niet zo moeilijk des te meer de keuze, heb nmlk. 2 boten gezien en wil hierover jullie
mening.
- een orka 535 sx
- een seahunter 540
Wat mij bij de seahunter stoort is dat je al zittend moet varen of is dit geen nadeel?

Alvast bedankt,
Grtjs Geert.

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Op 2de hands.be staat nog een mooie beekman 540 fish cabin te koop.
Hiermee vaar ikzelf en het is een prima boot.
grtz

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Geert,
ik kan je verzekeren dat de Seahunter 540 hoog boven de Orka uitsteekt qua kwaliteit als je naar de afwerking gaat kijken in detail merk je dit wel. Ook qua vaargedrag kun je beiden niet vergelijken,de Seahunter is gewoon top. ALs je de prijzen van een nieuwe boot bekijkt zul je dan ook direct merken dat voor deze kwaliteit meer moet betaald worden. De Seahunters worden volledig met de hand vervaardigd en dit max. 4 per jaar. Bovendien heb ik begrepen dat Aad Pronk besloten heeft met de productie te stoppen, hij is nu de laatste bestellingen aan het afwerken.

Zelf heb ik met een Seahunter gevaren maar deze is spijtig genoeg verloren gegaan in een brand. Ik heb nu een Beekman 590 maar deze keuze werd voornamelijk bepaald door gebrek aan Seahunters op de 2dehands markt, deze boten worden nou eenmaal zelden tweedehands verkocht. Ik heb onlangs idd. ??n te koop zien staan en dit is de eerste 2dehands aanbieding sinds december 2006 toen ik mijn boot kocht.

Als je echter beslist voor de Seahunter te gaan dan raad ik je aan om eerst Aad eens te contacteren. Er zijn slechts een 40-tal Seahunters en Aad kent over het algemeen heel goed de history van al deze boten. Hij zal je dan ook kunnen vertellen of er iets loos is met de boot waar je eventueel voor gaat.

En moest je niet voor de Seahunter gaan dan kan ik je eerder een Beekman 540 of 590 aanraden.

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

De orka 535sx staat denk ik tog wel hoog in de rang lijst gezien ik nog al een eindje weg vaar en er al vele dagen zijn geweest dat ik geen enkele trailer aan de neeltje jans zie staan dus ik verzeker je dat het een zeer goede boot is :


veel visruimte (3 pers )
genoeg opberg ruimte
zuinig
goede vaar eigenschappen
geen spat water

in mijn ogen een zeer goede boot die durf ik iedereen aan te raden

een sea hunter lijkt mij niet ideaal door het zitten en de lage kajuit daardoor krijg je weer spat water

de beek man 540 vind ik kwa uiterlijk mooier als de orka en daar hoor ik ook goede verhalen over dus dat is denk ik ook de moeite om die 2 is tegen elkaar vergelijken

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ik had inderdaad ook bijna een seahunter besteld vorig jaar in ouddorp op de beurs het zag er een supper boot uit ook qau commentaren maar inderdaad deze moet je zittend varen ,ik heb nu een fishcabin 540 met een suzuki 115pk zoals walter en ben er tot nu toe supper tevreden van (heb er nog niet veel mee gevaren)maar je merkt het direkt ik heb er wel trimflaps op bijna onmisbaar om hem mooi in planee te leggen als je wat volk en vis bij hebt.
mvg
elpescador

delta 1518

Peter Troost
Berichten: 9
Lid geworden op: vr dec 21, 2007 3:02 pm

Bericht door Peter Troost »

Ik heb ook een Beekman 5.4 met 115 PK en ik heb geen trimplaten.
Deze vaart met drie man (Waaronder 1 Dikke dat ben ik ) en nog veel benzine over n.l 80 liter , en ook nog Grote koelbox vol gullen ( 1 keer geluk ???? ) :lol:
nog steeds 30 knopen over een glad zeetje dat was ook nog beetje tegenstrooms mijns insziens zijn die platen dus niet echt nodig , die van mij komt ook erg mooi in planee als zeg ik het "zelf"
Wel zijn die platen erg erg handig om de hellingshoek dwarsheeps op te heffen.
Als je misschien niet evenredig beladen bent op dat moment ( dwarscheeps gezien)
De Snelheid met 2 man op het zoete water was eerder getest met 2* 40 liter tanken vol en weinig spulletjes.
34 knopen beetje wind mee en geen stroom !
Kortom ik ben Tevree ! !
Het trimmen met de motor doe ik ook niet met deze boot standje 0-1 is mooi.
En hij ligt echt waar zo in plannee ! Maar omdat ik zuinig op mijn spullen ben bouw ik dat wel redelijk rustig op.
Wie meer praktische info heeft over trimplaten ik hou me aanbevolen , mischien heb ik het helemaal fout omdat daarin mijn ervaring nog niet zo groot is.
p.s
En die 30 knopen op zee is alleen met supergladde zee haalbaar haal je tussen de 15-25 heb je al heel knap "Visweer"en helaas die dagen komen al zo zeer zelden voor.
Peter Delta 377.
M.v.sp.v.gr

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Peter,
Natuurlijk komt die boot mooi in plan? zonder die trimvlakken, maar deze hebben eerder de bedoeling om je boot mooi in balans te brengen als je vaart met drie man en de nodige vis, je kan met die trimvlakken steeds mooi recht varen bij elke snelheid als je boot een beetje overhelt.
grtz

Peter Troost
Berichten: 9
Lid geworden op: vr dec 21, 2007 3:02 pm

Bericht door Peter Troost »

Ja walter daarin heb je helemaal gelijk.
Nog een keer bedankt voor die proefvaart het heeft me goed geholpen bij mijn keus en ben er zeer blij mee.
Mischien in de toekomst nog platen erop en een ankerlier lijkt me ook heel fijn ,,maar je moet wat te wensen over houden. ! !
Peter Delta 377.
M.v.sp.v.gr

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Peter,
Je moet toch eens proberen als je rond de 4200 rpm vaart je boot te trimmen, je zal goed het verschil in snelheid merken, en waarschijnlijk ook in verbruik daar je minder weerstand hebt.
grtz

martin de goei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 24, 2008 10:01 am

Bericht door martin de goei »

hallo walter
Ik heb jou van de winter ontmoet bij beekman toen hebben we bij jou boot gekeken.Ik heb ook interesse in een 540 fish cabin kan ik een keer met jou een proefvaart maken.

gr martin
martin delta 1490

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Martin,
Geef je email adres maar door, dan spreken we wel wat af.
grtz

martin de goei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 24, 2008 10:01 am

Bericht door martin de goei »

walter

mijn e mail adres is mdegoei@hetnet.nl

gr martin
martin delta 1490

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

zeg walter gij hebt aandelen bij beekman zeker GRAPJE!!!!!!!!!!!!!!
Het is toch tof zo heb ik het ervaren dat collega vissers hun ervaringen delen en zo tot een besluit komen .
groetjes
elpescador

delta 1518

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Martin,
Ik heb jou al een paar mails gestuurd, maar krijg geen reactie.
Is het emailadres wel juist ??
grtz

martin de goei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 24, 2008 10:01 am

Bericht door martin de goei »

hallo walther
Het e mail adres is juist ik denk dat mijn computer jou mails gelijk verwijderd. Wil jij misschien jou e mail adres doorgeven.

gr martin
martin delta 1490

martin de goei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 24, 2008 10:01 am

Bericht door martin de goei »

walther
Anders kun je proberen het naar ddegoei@hetnet.nl te zenden.

gr martin
martin delta 1490

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

martin,
mijn email is delsar5@gmail.com
grtz

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ik kan walter wel gelijk geven .... beekman heeft een zeer goede reputatie wat betreft afwerking, kwaliteit en service.

Groet Alex
e-tec rulez !!

Schrijver Jaap

Re: keuze 2dehands boot ?

Bericht door Schrijver Jaap »

aerts geert schreef:Beste visvrienden,

Ben op zoek naar een 2de hands visboot.
Nu met internet is dat niet zo moeilijk des te meer de keuze, heb nmlk. 2 boten gezien en wil hierover jullie
mening.
- een orka 535 sx
- een seahunter 540
Wat mij bij de seahunter stoort is dat je al zittend moet varen of is dit geen nadeel?

Alvast bedankt,
Grtjs Geert.
Hoi Geert,

Als je wat meer over een Sea hunter wilt weten, mail me dan naar jaap.schrijver@tele2.nl
gr. J. Schrijver Delta 907

Willy Bellens
Berichten: 31
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 10:12 am

Bericht door Willy Bellens »

Hallo Geert,
Zou het kunnen dat je van de kanten van Heist op den Berg bent??
Zo ja, kan je altijd eens komen kijken naar mijn bootje, dat is een, al wel wat oudere, Oldenburg 535. Maar daar kan zowel zittend als staande mee gevaren worden :!: . Ook de kwaliteit van deze boten is uitstekend. Zo zouden zelfs de orkaboten op deze vorm overgenomen zijn :?: . (zo is mij verteld :?: ) voor meer info of foto's mail me maar eens.
willtjes@telenet.be
Groetjes iedereen :lol:

Schrijver Jaap

Re: keuze 2dehands boot ?

Bericht door Schrijver Jaap »

aerts geert schreef:Beste visvrienden,

Ben op zoek naar een 2de hands visboot.
Nu met internet is dat niet zo moeilijk des te meer de keuze, heb nmlk. 2 boten gezien en wil hierover jullie
mening.
- een orka 535 sx
- een seahunter 540
Wat mij bij de seahunter stoort is dat je al zittend moet varen of is dit geen nadeel?

Alvast bedankt,
Grtjs Geert.
Hoi Geert
Als je mij jouw e-mailadres wilt geven, dan kan ik je e.e.a. betreffende een sea hunter mailen.
mijn e-mailadres is jaap.schrijver@tele2.nl
gr. jaap

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

http://www.wsv-sgravenzande.nl/

Bij de afdeling te koop staat een Orca 535SX met 90 Pk te koop.

Zomaar ter info..... geen idee of het wat is .

cu
e-tec rulez !!

jurgen van der gucht
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 8:15 pm

Bericht door jurgen van der gucht »

Kijk is op de site van waaslandboot!! Daar staat er ook 1. groeten
Orka 535SX

berry bos
Berichten: 1
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 7:56 pm

Re: keuze 2dehands boot ?

Bericht door berry bos »

Hoi Geert,

Ik vaar al ruim 20 jaar op zee, waarvan 13 jaar met een seahunter. Inderdaad ik ben dus een van de eersten met een seahunter, waarschijnlijk productienummer 3. Deze boot ziet er nu nog steeds uit als een nieuwe. Geen verkleuring of blazen in de gelcoat. De vaarkwaliteiten en robuustheid van deze boot zijn legendarisch. Onverwoestbaar.
Zittend varen is geen probleem, maar een juist een enorme vooruitgang qua comfort. Je kan nu tenminste uitrusten tijdens het varen en verkassen. Ook het zicht op je apparatuur is veel beter. Er hangt een 75 pk honda achter. Daarmee kan je soepel 20-22 knopen varen. Top is ongeveer 27 knopen. De mijne gaat nooit weg, maar als je een andere kan bemachtigen dan wist ik het wel als ik je was!

mvg, Berry

Plaats reactie