Hobim Boats

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Hobim Boats

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Zijn deze mensen van Hobim Boatsd (Orka boten) failliet of van de wereld verdwenen?
Een tijd geleden vroeg ik prijs voor een stop en een bol met rekker om mijn spuigat af te sluiten. Ik kreeg dadelijk de prijs en de verzendkosten om dit naar Belgi? op te sturen.
Vervolgens vroeg ik IBAN nummer en BIC code om te kunnen betalen.
Sindsdien is het stil. Ik heb reeds 5 mails gestuurd en krijg geen enkele reactie.
Wie weet meer?
Of wie kan mij deze zaken verkopen. De stop is van het merk Ronstan. De bal met rekker is voor het spuigat van mijn dek.
Alvast dank.
Mvg,

Mark

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Mark,

Toevallig heb ik dit pas geleden ook vernieuwd. De stop heb ik bij beekman gekocht en de rubber bal van 4 cm heb ik besteld via internet bij een dierenspeciaalzaak. Dit is een massief rubber bal kleur blauw die gebruikt word als hondenspeeltje. (hiervoor had ik geinformeerd bij hobim en zij maken het koord met bal ook zelf en de bal van de nieuwe orka's is 5 cm en deze halen zij ook bij de dierenspeciaalzaak). Het koord kun je gewoon 6mm elastiekkoord met nylon voor pakken. Ook dit is te verkrijgen bij beekman.
Hobim is dus niet 'failliet' haha.

Groeten

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Bij Waasland boten nabij Terneuzen in zeeuwsvlaanderen en verdeler van orka boten kun je misschien ook terecht is een vriendelijke behulpzame man. grt
elpescador

delta 1518

johan droog
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 02, 2009 6:34 pm

bellen!!!!

Bericht door johan droog »

vaak is het slimmer om te bellen.
doe dit als het niet direct lukt op verschillende tijden want als ze aan het bouwen zijn dan horen ze de telefoon niet of kunnen op dat moment niet opnemen.
Johan Delta 1057

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

stop en bal

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Niel,

Bedankt voor de tip.
Ben nu gesteld voor 1/3de van de prijs.

Mvg,

Mark

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Hee Mark,

Ik ben blij dat het gelukt is. Bij mij werkt het ook prima. Heb je die bal van 4 cm nog via internet te pakken gekregen?

Groeten

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Bal

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Niels,

Zowel die van 4 als van 5 cm.
De bal van mijn Orka is 5 cm. Die van de Beekman van mijn maat is 4 cm.
Mvg,

Mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Kan iemand een foto plaatsen van hoe dit systeem er uit ziet ?

ik heb gewoon een plug in mn loosgat zitten ............ :roll:

Groeten
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Bal en koord

Bericht door Mark Stuyck »

Hoi Alex,

Eerst en vooral dient dit systeem enkel voor de kuip van zelflozende boten.
Als je het dek eens goed wil schrobben als je de vis gekuist hebt of zo.
Koop een harde rubber bal van 4 cm (Voor Beekman boten= kleiner spuigat) of van 5 cm voor Orka boten.
Koop een stuk elastiek van 6 mm dik en +/- 1,5 m lang.
Boor een gat door de rubber bal en "wring en foefel" de elastiek erdoor. Borg de bal door enkele platte knopen in de elastiek te leggen zodat je de elastiek stevig kan aantrekken zonder dat het door de bal schiet.
Monteer aan de binnenkant van je boot een kleine clam cleat boven het spuigat. Dit dient om het elastiek te borgen.
Steek nu langs buiten de elastiek door het spuigat naar binnen. Als je nu de elastiek stevig aantrekt zal de bal die aan de buitenkant hangt het spuigat waterdicht afsluiten. Zet je elastiek vast in de clam cleat. Klaar is kees.
Zorg dat als je de elastiek ontspant de bal +/- 5 cm van het gat hangt en bevestig je elastiek zodat je alles niet kwijtspeelt als je de elastiek loslaat.
Bevestig je clam cleat vrij hoog dan moet je je niet te fel bukken. Handig als je tijdens het varen je dek wil spoelen.

Mvg,

Mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Bedankt !

Handig idee !! Ga ik proberen.

Nu we het toch over dekspoelen hebben, is er een foefje om zeewater mbv een slang te gebruiken om dek te spoelen zonder dat je een pomp gebruikt ?

Groeten Alex.
e-tec rulez !!

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Mijn orka is van de 1e generatie en die heeft een rubber bal van 4 cm.
deze kon ik heel slecht vinden, maar uiteindelijk bij www.allroundshop.nl gevonden. Heb jij ze daar ook besteld?

Groeten

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Alex,

idd. er bestaat een constructie om zeewater over het dek te spuiten zonder pomp (buizen dienen echter heel goed vastgemaakt!):

Afbeelding

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Je kunt ook een standaard waterschepje onder de boot monteren.
Daarop een kraan en een slang.

Wordt ook gebruikt voor koeling van inboordmotoren.

Ik heb zelf ook nog zo'n schepje op de trimvlakken zitten.
Deze zorgt voor watertoevoer op de kop van mijn hekdrive, zodat deze minder warm wordt op grote afstanden bij hoge snelheden. (driveshower)

hendrik

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

water

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Het watersysteem van Peter gebruiken wij ook. Het handig is dat je het kan optrekken als je het niet gebruikt en dan dus ook geen weerstand veroorzaakt.

Mvg,

Mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Oke Thnx Allemaal !
e-tec rulez !!

Plaats reactie