Electrische ankerlier Quicksilver pilothouse 640

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Electrische ankerlier Quicksilver pilothouse 640

Bericht door Roald Vos »

Beste,

De std fabriek geinstalleerde electrische ankerlier (verticaal type) werkt niet goed voor sportvissen op zee, om die reden wil ik op het gangboord naast de kajuit een electrisiche horizontale ankerlier plaatsen. Ik heb de volgende vragen:

1. kan iemand aangeven wat voor type en merk ankerlier
(kaapstander?) hiervoor gebruikt wordt?
2. Werkt deze lier volautomatsich , m.a.w werkt
de touwafvoer "automatisch)
3. Wat voor een soort touw doorvoeren worden aan de kajuitzijde
(verticaal) gemaakt om het touw te geleiden
4. Wat zijn jullie ervaringen met deze lieren

Mocht iemand een fotootje kunnen sturen zou dat helemaal geweldig zijn

Eddy Claes
Berichten: 38
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm

Bericht door Eddy Claes »

Hallo Roald,

als je mij uw e-mailadres bezorgt zal ik u enkele foto's doormailen, wij hadden een Quick Tauro 1000 W winch en die werkte perfect.
Eddy,
e_claes@edpnet.be

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

3. Kijk eens bijv. bij Beekman of ze daar iets voor hebben. Lukt dat niet dan zou je er zelf een kunnen maken. Van belang is natuurlijk of je voorvoerwand naar de kajuit haaks tov het dek staat of onder een hoek.
a. Pak bijv. zo'n RVS pijpsteun, waar je een vlaggemastje of railing mee op het dek monteert. Zijn er in div. diam.,90 graden en onder een hoek. De bodem doorboren op maat, scherpe randen afronden, afkitten en vastschroeven;
b. Een rond of vierkant stuk uit zo'n witte, dikke kunstof plaat ( waar je bijv. ook de motorbun mee afsluit, gebruikt wordt als fileerplank oid ). Hier kun je onder elke gewenste hoek het doorvoergat boren, ook weer scherpe randen afronden. Een paar gaatjes om vast te schroeven;
c. Grote, dikke RVS moerringen (revetten), een aan buiten- en een aan binnenzijde vastkitten of schroeven.

suc6.

michael oost
Berichten: 16
Lid geworden op: vr apr 17, 2009 7:29 pm

Bericht door michael oost »

Roald, zou je kunnen melden waarom de standaard lier niet werkt op zee, ben zeer benieuwd kan ik alvast rekening houden met e.e.a ?

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Verticale ankerlier

Bericht door Roald Vos »

Michael,

Ikzelf heb er een "studie" aangewijd en de lier gebruikt met touw (heb alle soorten geprobeert 12 mm, 10 mm hard/zacht etc.) De standaard lier is niet geschikt om onder spanning (dus op stroom) het touw via een geleider in de touwbak te leggen (touw klemt zich vast om de kern van de rol) hierdoor komt het touw klem te zitten onder de geleider waardoor deze onherroepelijk afbreekt. Op deze wijze heb ik 3 geleiders "om zeep" geholpen. (Heb zelfs nog nieuwe geleiders uit Australie laten komen (leverancier lier is South Pacificin Australie). Moet wel zeggen dat de service van South Pacific perfect was, maar helaas is de lier ongeschikt. (In de handleiding staat overigens ook dat het touw niet onder spanning gebracht mag worden. helaas.....

ps wat nog zou kunnen helpen is de trommel van de lier een grotere diameter te geven zonder dat de klemkracht verloren gaat, maar ik geloof er niet echt meer in.

groet
Roald

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Electrische Ankerlier

Bericht door Roald Vos »

Allen,

Na uitgebreid overleg met Eddy en Hank (heel veel dank), tot de conclusie gekomen dat installatie van een kaapstander lier aan de zijkant de oplossing voor mijn lier probleem is. Ik heb nog 2 vraagtekens, 1. Indicatie dikte van de electra kabels en 2. Vermogen van de lier, Ik wil hem niet te zwaar uitvoeren, Eddy had een 1000W lier (tauro) geinstallerd, als het kan wil ik naar een 700W of zelfs 500W (resp werklast 200-250 kg / max 660- 850 kg) Reden dat ik wat lichter wil zijn de afmetignen van de lier wat is jullie praktijk ervaring?

ps Hank doe je het "oude mannetje in de biesbosch" de groeten van me, mocht hij nog een oplossing weten waarbij mijn spaarvarken heel blijft....

groet
Roald

Plaats reactie