touw knopen

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

touw knopen

Bericht door Marcel Oomen »

hallo , een vraagje voor de profesionels onder ons;

ik heb een touw van 15 mm dikte gekregen , en hier wil ik een eindlus in maken, zonder knoop.
met knoop zou hij niet meer door het oogje passen , waarmee je de boot trailert.
het touw wil ik gaan gebruiken om de boot 'af' te traileren, daarom moeten er twee lussen aan de eindes zitten.
nu weet ik wel dat je een lus kunt knopen bij een geweven touw, maar dit is een ander touw , nl. met een soort mantel, inwendig zitten tien rechte touwen en daaromheen zit een geweven mantel, een heel degelijk touw , dat eigenlijk door klimmers gebruikt word.
ook weet ik dat je het touw dmv een of andere pin door het touw moet trekken om een lus te maken, maar dat lukt mij zelf echt niet,
wie weet waar ik terecht kan om dit te laten doen ( liefst omgeving zuid-limburg) of is er een andere goede oplossing, zoals misschien het touw dubbel leggen en er klemmetjes omheen persen?
grtz, marcel D.1013

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: touw knopen

Bericht door Frans Salvo »

Hey marcel,
heb zelf een dergelijk probleem gehad en heb het als volgt opgelost (na evenens raad gevraagd te hebben) :
lus maken en koord ongeveer 30 cm naast mekaar leggen; met een dikke en stevige naald met een nylon draad van 2 à 3 mm, de koorden doorboren en aantrekken; telkens een paar keer doorsteken en knoopje leggen
daarna om de 10 cm de 2 naast elkaar gelegde koorden omwikkelen (5 cm) met een nylon koord van 3 à 4 mm; strak aantrekken telkens en afknopen;
ik heb er ook nog stukjes krimpkous overgetrokken

heb deze techniek toegepast door een loodkoord te bevestigen aan mijn ankertouw en werkt al een paar jaar perfect

succes

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: touw knopen

Bericht door Marcel Oomen »

frans bedankt,

begrijp ik het goed dat je dit toepast op je ankertouw zelf?
maw de knoop is dus zodanig toch sterk genoeg om de kracht van het ankertouw aan te kunnen?
dan is deze manier nl. perfect, en kan ik dadelijk al beginnen te knopen,
(want wat moet je anders op zo'n dag als vandaag..)
grtz, marcel D.1013

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: touw knopen

Bericht door Frans Salvo »

dat begrijp je goed Marcel;
ankertouw en loodtouw liggen ongeveer 60 cm naast mekaar en om de 10 cm heb ik wat nylon koord doorgestoken (door de 2 touwen) en om de 10 cm is er 5 cm (ongeveer) nylon touw rondgedraaid en aangetrokken
daarna krimpkous er over en dat zit er nu toch al een jaar of 2 op zonder problemen

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: touw knopen

Bericht door Marcel Oomen »

ben er al klaar mee frans,
heb de knopen ook nog in het vuur wat samengesmolten voor de zekerheid.
nu alleen nog effe zoeken naar krimpkous en klaar is kees,
nog bedankt,
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie