All-round molens gezocht

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

All-round molens gezocht

Bericht door Pim Janse »

Hallo mede-vissers, deze keer heb ik een vraag over vismateriaal:

Ik wil graag mijn oude/lichte molens gaan vervangen en ben op zoek naar goede molens, die ik op mijn boothengels (2.10 - 2.70 mtr) kan gebruiken. Ik zoek eigenlijk een "allround" molen, die ik kan gebruiken voor de kustvisserij, dus op het zand, op de makreel en misschien eens een keer op een wrakje. Nu zie ik alleen zo ontzettend veel aanbod, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. Degelijkheid vind ik erg belangrijk, alleen wil ik ook geen honderden euro's per molen uitgeven. Daarom wat vragen aan jullie:

1) Waar moet ik op letten bij de keuze van een goede molen voor de bootvisserij? Is de overbrenging belangrijk, aantal lagers, gebruikt materiaal, spoelcapaciteit..?

2) Er worden nogal wat molens specifiek aangeboden voor de (zoetwater!) karpervisserij - zijn die ook geschikt voor de (zoutwater!) bootvisserij?

3) Welk merk/type molen zou je aanbevelen als "allround" molen?

Hopelijk kan ik me komende weken met jullie input een beetje oriënteren en dan misschien op de komende beurs iets goeds aanschaffen.

Alvast bedankt en groeten!
Pim - Delta 806

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door peter van der sterren »

hoi pim.
ik heb nog splinter nieuwe bg 90 liggen neem maar contact met mij op.
peterster@zeelandnet.nl

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Pim Janse »

Klopt ja, ik ken de BG-90 van horen zeggen als een zeer degelijke molen. Maar misschien wel een beetje groot/zwaar voor gebruik op een korte/lichte hengel?

Enne.. gebruikt iedereen hier de BG-90, of zijn er andere goede alternatieven?

Groeten,
Pim - Delta 806

henri bollen
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 10:50 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door henri bollen »

ik vis al meer dan 20 jaar met bg90 met een beetje onderhoud zijn ze niet kapot te krijgen en zo zwaar zijn ze ook weer niet zelfs mijn vrouw kan er de hele dag mee om gr h

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Alex Wycisk »

Penn Sargus in de 5 serie?
Zelf erg tevreden over.
e-tec rulez !!

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Theo Ringenaldus »

Pim,

Bij hengeldiscountgigant in Oldemarkt is de 5000 penn pursuit 2 sterk afgeprijsd en nu te koop voor € 69,50. Weegt nog geen 600 gram. Heb er zelf ook ook 2 gekocht. Heb ze nog maar net en kan je dus niet vertellen of ze bevallen. Ben zelf zeer tevreden over de penn 550 SSG. Maar ook die oude vertrouwde slammers bijvoorbeeld de 560 zullen je volgens mij niet gaan tegenvallen.

Succes met je keuze.

Theo

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Mario Wauters »

Heb zelf geen bg's maar wel al mee gevist op charterboten bv spanje want ze zijn oh zo oer sterk zelf heb ik alles van Shimano modellen van 20jaar geleden die het nog altijd heeel goed doen en laatst 2 stellamolens 8000 super om mee te vissen maaar na 2jaar reeds verschillende mankementen gehad er is nu reeds 1molen 3mnd weg voor herstelling lijnroller,amaai voor z'on dure molens het zullen dus geen shimanos meer worden.
Laatst nog een pen 7000atlantis bijgekocht vond hem 2de hands eigenlijk spinternieuw met extra spoel en draad dat was een openbaring bangelijke molen ik denk dat ik als ik nog iets koop bij pen ga.
elpescador

delta 1518

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Mario,

Wacht maar even af met je Penn's.
Na 3 keer vissen begint alles te piepen en een herrie te maken dat het niet leuk meer is.
Of je lijngeleider begeeft het of de veer van je klep springt stuk.
Zo goed zijn deze molens dus nu ook weer niet.

Daiwa Seagate lijkt me op dit ogenblik beste prijs/kwaliteit verhouding. Als je ze nog kan vinden tenminste.
En de oudere Shimano modellen. Hier en daar nog te vinden.

Probleem is dat een echte allround molen niet bestaat. Daarvoor zijn de specifieke behoeftes te verschillend. Zo bestaat er ook geen allround hengelstok.

Mvg,

Mark

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Mario Wauters »

Juist allround bestaat niet met een alterrein jeep kun je ook geen formule 1 rijden.
elpescador

delta 1518

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Re: All-round molens gezocht

Bericht door van nuffel tom »

hello boys,
ik heb onlangs nog een biomaster 8000SW PG gekocht en ben daar tot nu ook wel positief over ,
mijn vismaat vist met de sargussen maar ik vind de mijne toch soepeler draaien ( stella's en biomaster )
allemaal nog de beste wensen en veel vis en weinig zorgen dit jaar
grt Tom van Nuffel

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Mario Wauters »

Juist die biomasters zijn nog van de goeie
elpescador

delta 1518

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Pim,
Ik vis zelf met 2 Okuma salina sa-65 molens waar ik zeer tevreden over ben zit ook een een dikke as in en er zit ook een reserve as bij en kunnen goed tegen zoutwater.
Ik doe met deze molens alles wrakvissen ,makrelen en bodem vissen waar ze het af en toe zwaar te verduren hebben maar gewoon hun werk doen.
Ik zou deze toch ook eens bekijken in de hengelsportzaak het is de moeite waard.
Succes met je keuze.

Meiert
DELTA1529

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Pim,

En als je dan tevoren nog even afweeg of je de molen liever hebt met pick-up rol( al voldoende bij "passieve" visserij op platsvis, kabeljauw, wijting e.d. op het vlakke zand ) of met beugel rol bij meer actieve visserij ( driften/wrakvissen, zeebaars, gepen), dan ben je weer een eind verder.

Laat je dan verder goed voorlichten bij een goede hengelsportzaak als het gaat over het verschil in inhaalsnelheid e.d., nylon of gevlochten lijn.
Kies voor een bekend en goed merk, maar let op, ze komen zo vaak met een nieuw type, dat daar ook nog wel eens "mislukkelingen" tussen zitten.
Wat mij betreft kies ik voor een molen rond 100 euro met in ieder geval drie "gesloten" lagers. Twee (links en rechts) bij de slinger en een op de spoelasdoorgang tussen kast en spoel.
Er mag tussen kast en spoel geen of nauwelijks voelbare speling speling zitten. (Niet heen en weer kunnen wiebelen)

De kast van IEDERE molen na aankoop voor max. 75 % met vet vullen, want dit "weigert" men van fabriekswege nog steeds te doen, ook bij duurdere merken. Dan gaat hij jaren langer mee.

Zwak punt bij veel molens is het (te) zwakke veertje dat de anti-retour in de kast bedient. Daar geen vet aanbrengen. Vraag hiernaar bij de winkelier.

Na vissen reinig/smeer ik met siliconenspray, niet WD-40, want dit lost ook het aanwezige vet of olie op, vooral in het lijnrolletje.

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Pim Janse »

Hartelijk dank voor alle informatie in de geplaatste berichten! Dit helpt zeker en ik heb inmiddels al een goede Biomaster 8000 op de kop getikt. Dat is inderdaad een heel aardige molen en hopelijk kan ik die snel in de praktijk gaan uitproberen.
Verder zal ik op de beurs eens goed rondkijken, want daar zijn ook vast hele goede molens te koop.
Nogmaals dank en vang ze!

Groeten,
Pim - Delta 806

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Bert Douwma »

hoi Pim,
Kijk eens naar Fin Nor off-shore. Ik heb er twee ik gebruik ze ook all-round (zand en wrakken).
Zijn beresterk, worden ook veel voor meerval gebruikt. Ik vis er nu al en tijdje mee en zijn nog als nieuw. Mijn "wapens" zijn momenteel 2 x Penn 750 ssm (oude model) en 2 x Fin Nor off-shore en hier ben ik uitermate tevreden over. Op de Penn molens zit nylon om dat deze niet zo goed geschikt zijn voor gevlochten lijnen. Maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel. De Penn molens zitten op mijn oude stuggere hengels zodat ik door de rek (nylon) minder vis verlies. Voor mij is nylon 45/00 het all-round draadje voor het zand en makreel. Fin Nor's zijn gevuld met gevlochten lijn (25/00) en hiermee draai je alles mee boven (dus als jullie een wrakje kwijt zijn). Gevlochten lijn gebruik ik op de wrakken en voor de werpreels voor de actieve visserij. Let er op dat veel oudere type molens niet geschikt zijn voor gevlochten lijn, omdat ze niet zo precies op spoelen als de nieuwe "werpkanonnen".
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Ron Hermse »

Nadeel van Finn-orr is dat deze kurken slipschijven hebben !!

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: All-round molens gezocht

Bericht door Bert Douwma »

Ron,
Kurk? In die van mij zitten 11 schijven, roestvrij staal en katoen/Carbon.
Werken uitstekend vraag het de meerval en karpervissers.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Plaats reactie