Wanneer reel gebruiken?

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Wanneer reel gebruiken?

Bericht door Jeroen Spierings »

Ik ben al een tijdje bezig om een leuke set (2 hengels 2 molens) om op het zand te vissen op de kop te tikken. Dacht dit voor mekaar te hebben, had 2 ugly stiks met Shimano saragossa's gekocht via mp. Of misschien moet ik zeggen betaald want opgestuurd zijn ze niet! Stom, stom, stom, te goed van vertrouwen geweest, weg 300 euro!! Dure les geweest!
Nu vroeg ik me af wat de voor en nadelen zijn van het vissen met een reel op het zand? Volgens mij gebeurt dat weinig maar vraag me af waarom? Je zou toch denken dat een reel sterker is dan een molen!?
Mocht een reel gechikt zijn voor deze visserij is dan de Penn gt2 123 een goede keuze? En is deze dan ook te gebruiken als we een keer op de wrakken gaan?
Een hoop vragen weer maar hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Nico Opdebeeck
Berichten: 39
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:09 pm

Re: Wanneer reel gebruiken?

Bericht door Nico Opdebeeck »

Jeroen

Ik vis zelf regelmatig met reels, ook op het zand. Echt voordeel heb je er niet mee, ze zijn wel sterker in overbrenging en de slip is top. Extra voordeel is dat ze lichter in gewicht zijn dan een molen, en dat vist leuker. Ze zijn echter geen noodzaak op het zand, een molen doet dit werk even goed. Ik vis met Okuma Magnetix CS20 en Abu 7000 reels.
Het grote voordeel van vissen met een reel op het zand komt wel naar boven bij het downtide-vissen op het zand. Je kan dan perfect gelijkmatig en heel gevoelig lijn bijgeven om zo de vis op te zoeken.
Verder op de wrakken doen deze perfect.
Grtz
Nico

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Wanneer reel gebruiken?

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Nico,

Had idd al gehoord dat een reel prima te gebruiken is om down tide te vissen. Alleen up tide zou een ander verhaal zijn omdat er niet mee te werpen valt. Is dit echt zo moeilijk/onmogelijk of valt dit toch wel te leren?
We vissen over het algemeen toch veel uptide, dus dan zou het voor mij niets zijn.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Wanneer reel gebruiken?

Bericht door Bert Douwma »

Jeroen,
met de PENN GT2 wordt het moeilijk om uptide te vissen. De GT2 isnamelijk helemaal niet bedoeld om mee te werpen. Als je een all-round reel zoekt zal je toch een werpreel moeten kopen. Zoals de reels, die Nico noemt.

Ik heb zelf:
PENN mag 975 (allround)
Shimano highspeed (lichtere werk)

Zijn eigenlijk strandreels waar een geoefend werper verder mee kan gooien als iemand met een molen.
Vorig jaar op de deltavissers beurs aardig werpreels ingeslagen voor weinig.

Je komt ze erg vaak tegen als winkeldochter en zijn dan voor niet veel geld te koop. Niet gelijk schrikken, want vaak staat de prijs er nog in guldens op.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Wanneer reel gebruiken?

Bericht door Bert Douwma »

Jeroen,
foutje is de PENN mag 980. :D
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Wanneer reel gebruiken?

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Bert,

Bedankt voor je reactie. Heb ondertussen voor t vissen op t zand 2 molens aangeschaft. Zijn Penn battles geworden in de 7000 serie. Bevallen tot nu toe prima.
Volgend jaar gaan we naar IJsland en hiervoor wel een gt 321 gekocht. Deze wil ik komende zomer ook gaan gebruiken op de bijhengel voor ruwe haai. Gewoon achter de boot met een wapperlijn, zodat ik niet hoef te werpen.
Kan ik meteen een beetje wennen aan een reel.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Plaats reactie