Ankerrol

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Ankerrol

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,


Na een zoveelste probleem met mijn ankerrrol vandaag waarbij mijn touw tussen buitenste vaste mantel en de binnenste scharnierende mantel terechtkwam, ben ik op zoek naar een kwalitatieve ankerrol.

Wie kan mij hiervoor een 'gouden' tip geven?? (Merk, type, ervaring enz....)


Met dank bij voorbaat, Joeri
Somnium
Delta 1609

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Ankerrol

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Joeri,

Ik weet niet wat voor ankerrol je precies hebt (een foto zou handig zijn), maar in de meeste gevallen is een andere of nieuwe ankerrol niet nodig. Wat je moet doen (of laten doen) is het volgende:

Je last gewoon een halfrond beugeltje op de twee zij kanten van het scharnierend gedeelte, zodat het touw er gewoonweg niet meer uit "kan" schieten! Zo simpel is het. Een U beugeltje kan natuurlijk ook, zolang het touw er maar niet uit kan.

MAAR let op. Zorg er wel voor dat je het beugeltje hoog genoeg maakt zodat je steel van je anker er nog vlot door gaat.

Veel succes

MVG jerry

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Ankerrol

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Jerry,

Hier wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Probleem is (steeds) dat het touw zich vastzet tussen de vaste buitenste opstaande rand en de binnenste bewegende opstaande rand waardoor ik via mijn raam of via de zijkant naar de punt moet klauteren om dat verdomde touw terug vrij te maken....

Met dank bij voorbaat, Joeri
Somnium
Delta 1609

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Ankerrol

Bericht door joeri wilmssen »

Jerry,


Scharnierend stuk gaat morgen mee naar 'kantoor' en dat beugeltje wordt er morgen op gelast.



Bedankt, Joeri
Somnium
Delta 1609

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Ankerrol

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Voila, probleem opgelost dan!

En als je het niet vertrouwd las je er twee op, één vooraan en één achteraan. Allebei op het scharnierend gedeelte wel te verstaan.

Succes

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Ankerrol

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Jerry,


Op jou advies werd mijn ankerrol op maandag reeds 'gemodificeerd'.
De 2 opstaande kanten werden op de lasersnijmachine 'geknipt' en hierna door een collega op mijn ankerrol gelast.

Foto's zoals het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Het enige dat ik nog ga aanpassen is de draadstang vervangen door een gladde M6 of M8 bout.



Groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Ankerrol

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Joeri,

Dat ziet er goed uit hé! Inderdaad de draadstang nog vervangen door een gladde bout of gladde pen.
Wat ik "persoonlijk" wel nog zou doen is het volgende: Ik zou die grote lelijke ronde beugel die er nu nog op staat (en al stond) er gewoon tussenuit halen. Hij biedt geen enkele meerwaarde aan de ankerrol en voor het esthetische is het ook niet dat.

Wat ik dan wel zou doen is die beugel die je er hebt afgehaald, een beetje samenknijpen en zodanig inkorten dat je ankersteel er nog doorheen gaat en op het achterste gedeelte van je scharnierend gedeelte lassen, wat ik ook al eerder aangaf. En dit om de reden dat het ankertouw er aan de achterkant nog steeds kan afschieten, en alsnog tussen het scharnierend gedeelte en de vaste U KAN komen.

Je ankerrol zal dan perfect functioneren, hij ziet er veel strakker uit, die grote lelijke beugel is er tussenuit en is niet verloren gegaan, en het belangrijkste: je zult geen anker met touw meer verliezen en het heeft je geen cent gekost!

MVG Jerry

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Ankerrol

Bericht door Marcel Oomen »

hallo jerry,
zou je eens even contact met mij kunnen opnemen,
het gaat over rvs hengelsteun te maken.
grts, marcel delta 1013 ( mjm.oomen at planet.nl )

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Ankerrol

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Uiteindelijk, op aanraden van Jerry nog een aanpassing van mijn ankerrol gemaakt en die onnodige beugel ook weggelaten. (met dank aan lasersnijmachine op mijn werk :D )
Hieronder zie je het uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Afbeelding


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Ankerrol

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ziet er goed uit Joeri!

De schoonheidsprijs gaat hij wel niet winnen, maar werken zal hij wel doen!

Succes ermee

MVG Jerry

Plaats reactie