touw ankerlier

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

touw ankerlier

Bericht door Marcel Oomen »

wie heeft er ervaring met een quicksilver pilothouse 640.
het gaat mij om de ankerlier en het schuine diepe bakje erachter ( origineel).
ik kan een 640 kopen en in het ankerbakje, met gelijk daarachter de lier, zit een ketting om te ankeren.( alleen op zoet water gebruikt dus maar weinig ketting, ik schat 30 mtr.)
ik zou deze willen vervangen door touw, maar mijn vraag is nu:
draait het touw wel goed om de ankerlier heen en 'duwt' hij hem dan ook de bak in..of werkt dit systeem alleen met ketting.,?
en als dit gaat hoe dik touw moet je dan minimaal gebruiken en hoeveel touw past er in dat originele bakje.?
alvast dank,
grts, marcel D.1013

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: touw ankerlier

Bericht door De Loose Eddy »

Marcel ,
Is de ankerlier allen voorzien voor een ketting of is er boven het gedeelde voor de ketting ook iets voor zien voor een touw. Betreffende de ketting dat er aanhangt is 30 meter wel veel het maakt alleen maar herrie bij het inhalen van het anker. 1 of 2 meter is meer dan genoeg voor je boot .Je kunt ook alleen met touw ankeren maar dan moet je wel op letten dat je ongeveer 4 à 5 keer de diepte minimum mot geven om je anker goed te laten pakken. Betreffende de touw dikte is 10 à 12 mm meer dan genoeg , je moet wel zien welk touw dat je neemt om dat er veel verschil is met de trek kracht van de verschillende touw soorten. Ik heb zelf een boot van 7.5 m en heb een nylon touw van 14 mm .Nylon touw is een van de touwen die de grootste trek kracht heeft. Als je alleen touw gebruikt moet je deze wel begeleiden in het bakje.Betreffende het goed draaien op het ankerlier draai je het 2 rond het ankerlier en je houd het touw strak en het gaat vanzelf om het anker op te halen.
Mvg

Eddy

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: touw ankerlier

Bericht door Marcel Oomen »

thnx eddy.

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Re: touw ankerlier

Bericht door Roald Vos »

Marcel

Ik heb exact dezelfde boot en had vermoedelijk dezelfde lier (Mijn merk was South Pacific uit Australie) . Ik heb werkelijk alles geprobeerd met diversen soorten en dikten touw echter zonder succes.Tijdens het uitoefenen van grote kracht gaat de touw geleider stuk. Ook na vervanging hetzelfde probleem

Conclusie: Deze lier is ongeschikt om op zee (lees diep water en stroming) om met touw te gebruiken
uiteindelijk heb ik de lier verwijderd en een Quick lier op het gangboord gemonteerd. Indien interesse kan ik deze informatie met je delen

vriendelijke groet
Roald Vos
D1360

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: touw ankerlier

Bericht door Marcel Oomen »

danke roald,
ik zal eerst eens kijken wat voor merk lier er precies op ligt.
maar dat word pas na volgende week, dat ik weer erbij kan.
laat dus nog wat weten,
grts, marcel.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: touw ankerlier

Bericht door Marcel Oomen »

roald,
je had gelijk , het is idd zo een lier wat jij zei.
wat gaat er nu precies kapot bij jou , de rol waar het touw of ketting omheengedraaid zit en die ronddraait, dus zeg maar het mechanisch gedeelte, of het touw ?
ik hoef nl. niet diep te ankeren, het is alleen nog maar voor de schol op ondiep water..( 10 mtr.)
en in DK ga ik niet ankeren , maar daar heb ik een frontroller voor om even op de plaats te blijven boven een wrak met weinig stroming wat daar toch vaak voorkomt..

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Re: touw ankerlier

Bericht door Roald Vos »

Marcel

de touw geleider breekt af doordat het touw in snijd in de trommel, 10 meter water op stroom gaat m.i niet lukken, lieren in stilstaand water lijkt te doen. Je kan het uiteraard proberen met deze lier maar ik vrees dat het niet lukt, met name doordat ikzelf echt alles geprobeerd heb (diverse dikte en soorten touw).


groet
Roald

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: touw ankerlier

Bericht door John Ezendam »

Gegroet

Wel eens over Dyneema gedacht? Dat is beter dan huis, tuin-en keuken touw.
Als er een zgn. verhaalkop op de ankerlier of aan de zijkant van de lier zit is het goed. Indien niet, dan gaat al het touwwerk er aan. Goede kwaliteit of geen goede kwaliteit.
Ketting mag lawaai maken,maar is wel het veiligst.

John

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: touw ankerlier

Bericht door Marcel Oomen »

ik krijg hem waarschijnlijk vrijdag en dan ga ik eens het een en ander uitproberen,
ik hoop dat het toch goedkomt, vrijdag een preofvaart op de maas en dan ga ik het eens in een hardstromend diep gedeelte uitproberen..

Plaats reactie