welek molen? Daiwa, Penn????

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

welek molen? Daiwa, Penn????

Bericht door peter jagt »

Ik wil 2 goede molens kopen. Twijfel tussen de Daiwa BG 9 of de Penn Slammer 560. Ze schelen behoorlijk in prijs. Heeft iemand ervaring met de Penn? Of een suggestie voor een vervangende aankoop.

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

bg 90

Bericht door frank theunissen »

Ik vis al 20 jaar met BG 90 molens en die hebben mij nog nooit in de steek gelaten.ik denk ook dat het de meest verkochte zeemolen is.
delta 482
Theunissen Frank

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Misschien is het handig om te vertellen bijv. waar (binnen,buiten, wrakken), waarmee (type hengel), hoe (aas, kunstaas), waarop (vissoort(en)) en hoevaak je vist.

Marc Van Acker
Berichten: 21
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 9:44 am

Bericht door Marc Van Acker »

Peter,
Ik vis ook met Daiwa BG90 zeer goede molen,ben daar zeer tevreden over. Mijn vismaat Eric vist daar al jaren mee zowel vanaf de kant als vanop de boot.

Visvriendelijke Groeten

Marc Delta 1575 :P

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Molen

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Een Daiwa BG 90 is een stevige doch zware molen met lage inhaalsnelheid en goede doch grove slip. Niet echt geschikt voor het vissen met kunstaas en zeker niet voor de zeebaars.
Wil je leuk vissen met een lichte stok in de klasse 50-100 gram kies dan voor een molen uit de 5000 of 6000 serie van Shimano. De Exage is een goede betaalbare molen, licht en met vrij hoge inhaalsnelheid en goede slip. De Exage ligt in de prijsklasse van de BG 90.
In de hogere prijsklasse bij Shimano heb je dan nog de Stradic en de Twinpower. Twee uitstekende molens.
De BG 90 is onverwoestbaar, zelfs met zwaardere loodgewichten. De Shimano's vergen toch een zekere viservaring want anders zijn ze na een jaar naar de Felisteinen. De centrale as is vrij gevoelig.
Doch zoveel mensen, zoveel meningen.
Minstens even belangrijk is de lijn die je op de molen legt. Dyneema van goede kwaliteit van 15% is voor mij ideaal.
Bepaalde mensen zullen het hier niet mee eens zijn, vrees ik. Doch voor het vissen met kunstaas is dit echt noodzakelijk. Met natuurlijk aas is er ruimte voor discussie doch mijn voorkeur gaat steeds uit naar Dyneema.


Mvg,

Mark

Frank de Jonge
Berichten: 22
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:20 am

Bericht door Frank de Jonge »

Dit jaar 2 exage 6000 fa gekocht ter vervanging van mijn spheros met als draad dynema aspire spinning 0.120 mm, kg 9,100 van shimano en ik ben hier heel tevreden over tot dit moment maar deze zijn niet geschikt om met zwaar lood te vissen daarvoor is de bg 90 of de daiwa gold beter voor uitgerust en niet stuk te krijgen ik vis er al meer dan 20 jaar mee.
Zelf vis ik ook wel met een spinhengel met daarop als molen de aero 4000 dynema 0.090 met 1 haak op de makreel en het is een genot om die vis na een geweldige dril weer vrij te laten.
Zijn er ook vissers die op de boot wel eens met de vliegenhengel proberen een vis te vangen ik hoor het graag ik ben er zelf tot heden niet aan toe gekomen om het eens uit te proberen.
gr Frank d1228

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Bericht door peter jagt »

ik wil ze grbuiken voor gul, schar enz. Met gevlochten lijk. Dus niet voor de baars. daar vis ik heel licht op

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Peter,
Voor de bodemvisserij is de bg 90 ok , heeft zijn diensten al genoeg bewezen.
Voor de wrak en kunstaasvisserij is de daiwa saltiga de investering
waard ( kostprijs 700 euro ), want zoals marc al aanhaalde een shimano twinpower is na een paar seizoenen opgevist.
d 1128 walter

Plaats reactie