Anker/markeringsboei

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Anker/markeringsboei

Bericht door Nat van Adrichem »

Hallo,


Wat is de grootte (hoeveel liter)vd boei die jullie gebruiken om je anker te lichten?

Die van 60 liter vind ik net te groot om makkelijk kwijt te kunnen.
Ik weet niet of die van 40 groot genoeg is. 50 liter heb ik nog niet gevonden, iemand?

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Ik ben pas begonnen met het "boeien" van mijn anker.
Ik heb een anker van 6,5 kilo en een boei van ca 30 liter, ruim voldoende.
Volgens de natuurkunde heeft een boei per liter inhoud een opwaarts vermogen van circa 1 kilo.
Rekening houdend met de extra kracht om het anker vlot te trekken is 30 liter mijns inziens meer dan voldoende.
Mijn boei is nog niet onder water gegaan met het uitvaren van het anker.
Ik heb een ander bezig gezien met een jerrycvan can 20 liter en daar ging het ook mee.
Iemand al een idee voor een self-inflatable ankerboei die je op kunt vouwen? :roll:
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Frank de Jonge
Berichten: 22
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:20 am

Bericht door Frank de Jonge »

vergeet niet dat de lucht onderwater ook wordt samengeperst op 10 meter diepte is een bal van 30 ltr maar 15 ltr meer.
gr Frank d 1228

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Zoals Kees al schreef. Volgens mij moet de boei niet onder gaan, dus ook niet 10 meter diep komen.

Wat heb je normaliter nodig om een anker van ? 5 kg los te trekken en uit te varen? (zonder dat ie de diepte in wordt getrokken)

Nog een vraag je. Op wat voor afstand, vanaf de anker, hebben jullie de 'spie' in het touw gemonteerd om achter de musketonhaak te blijven haken?

Marcel Brevé
Berichten: 129
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm

Bericht door Marcel Brevé »

Ik vaar mijn anker al tijden lang op met een 30 liter boei. Gaat absoluut niet onder. Ik heb zelfs al overwogen om het formaat van de boei te minderen. RVS Dreganker + ketting wegen ruim 9 kilo. Ik heb in de ketting ( lengte 2 meter) 2 haken gemaakt van metaal. Deze haken zitten aan het begin van de ketting zodat het anker bij het binnen trekken 2 meter onder de boei blijft hangen. Dan rustig aan boord halen voorkomt schade aan je boot.

Groeten,

Marcel

Plaats reactie