lang leven van een molen

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

lang leven van een molen

Bericht door van nuffel tom »

hey iedereen
welk is de beste manier om je molen na het vissen te reinigen?
ik neem ze mee naar huis en haal m'n spoel eraf en hou ze onder de kraan en leg ze dan op een handdoek om een nachtje te laten drogen ,
is dit nu de beste mannier om ze te onderhouden of zijn er betere?
suggesties altijd welkom
tom van nuffel d.611

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Bericht door peter van der sterren »

hoi tom
is goed maar zorg ervoor dat je spoel niet te vast aan gedraaid is en je pal op je molen voor je antie retour ook op vrij staat zodat je molen voor en achteuit vrij kan draaien en als hij droog is zou ik hem ook nog even met siliconenspray in spuiten.
voor nog meer info mag je mij ook nog even mailen.
gr peter delta 1458
peterster@zeelandnet.nl

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Tom,
Voor een kwaliteitsmolen is goed spoelen na het vissen voldoende.
Af en toe siliconenspray gebruiken en je molen blijft als nieuw, en 1 keer per jaar de molens binnenbrengen bij je locale hengelsportwinkel om goed te smeren, als je de molens daar gekocht hebt is dit meestal gratis.
grtz

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

molen

Bericht door hilbert van vlimmeren »

ik ben zelf op zoek naar een betaalbare goede molen welke zijn dit tegenwoordig ?
hilbert delta 1609

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Simpel

Voor mij is de daiwa bg 90 koploper aller tijden.
Oersterk en nooit geen problemen mee.
de mijne zijn zeker 20 jaar oud en ik wil ze niet wisselen voor een nieuwe
van een ander merk.
Groetjes

Frank

Delta 284

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey frank, je hebt gelijk dat je zegt dat de bg oersterk is en geen problemen heeft,maar ik heb er gisteren nog eens 1tje in mijn handen gehad en ik moet zeggen voor mij is deze molen niks waard , ik vis met de betere shimano's en de BG kan totaal niet tippen aan de nieuwere molens en dan heb ik het over soepel draaien en slip.
ok de prijs is ook niet te vergelijken ,maar wil je een beetje luxe zou ik nooit voor een BG kiezen
maar vis je alleen maar op de grond en heb je een molen nodig voor enkel zwaar ankerlood uit de zee te trekken (met de nodige vis) is de BG een zeer goede keuze ,maar vis je met kunstaas op de wrakken (of met pluggen op ondiepere stukken) koop dan een iets verfijndere molen en je hebt hierin de duurdere ,maar zeker ook goedkopere (sargus??)
beste mensen dit is mijn mening en schiet mij nu niet af omdat ik voor mij de BG niets vind
tom van nuffel d.611

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Tom,

waarom iemand afschieten omdat hij een eigen mening heeft.
Dit forum dient juist om iedereen zijn mening te horen.
Moesten we allemaal hetzelfde denken hadden we geen forum nodig.
groeten

Frank
delta 284

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Lauw afspoelen onder de kraan, afdrogen en inspuiten met WD 40.
Een doek rond slagen en zo bewaren. Na een poos is die doek ook lekker vettig. De molen bij het spoelen we rechtop houden.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

BG90

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Frank,

Zoals ik het lees schiet Tom hier niemand, behalve de BG 90, af. En hij heeft daar nog gelijk in ook. Tenminste als je zoals Tom en ikzelf actief wil vissen en 100% voor het visplezier wil gaan. Het vangen is voor ons daar slechts een heel klein stukje van.
De BG 90 is een hijsmachine. Lomp, zwaar, traag en ongevoelig maar ook onverslijtbaar, onverwoestbaar en goedkoop (80 Euro). Prima voor de oude stijl vissen. Smijt 500 gram lood in combinatie met 50% nylon het water in en ga op je stoeltje wachten met de hengel in de steun. Niets mis mee overigens. Bij het ophalen zal de BG 90 zijn werk doen. Keer op keer. Ook voor het makrelen takelen (7 stuks per keer) is deze molen ideaal. Ieder zijn meug. Niet de mijne.
Wil je actief vissen met kunstaas of zelfs met een licht loodje waarbij je max met 120 gram vist, wil je een snelle molen (nodig voor het zeebaarsvissen), wil je een lichte molen, wil je visplezier met een molen die je heel de dag in je hand kan houden, kies dan niet voor de BG 90 maar voor bv. een Shimano Stradic 6000 (180 Euro), de Twinpower (240 Euro) of de Stella (nog iets meer).
Wil je een goedkopere sportieve molen, ga dan inderdaad bv. voor de Penn Sargus (+/- 85 Euro). Let op: al deze molens zijn veel kwetsbaarder en slijtagegevoeliger dan de BG 90 of de GS 9. Je zal meer techniek moeten gebruiken (pompen) want de centrale as is minder dik. Doch het visplezier zal veel groter zijn. En de vangsten ook. Dit heet actief vissen.

Dus Frank, zoveel mensen zoveel meningen.
Maar U horen zeggen dat de Daiwa BG90 koploper aller tijden is onder de molens, deed mij eerlijk gezegd ook het voorhoofd fronsen.
Vang ze.

Mvg,

Mark

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Re: molen

Bericht door peter van der sterren »

hilbert van vlimmeren schreef:ik ben zelf op zoek naar een betaalbare goede molen welke zijn dit tegenwoordig ?
hilbert als je wilt mag je mij even mailen over een molen.

gr peter delta 1458
peterster@zeelandnet.nl

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Goed onderhoud begint voor mij gelijk na de aankoop:
- Deksel van de tandwielkast open en extra (niet te stug) vet erin totdat ongeveer 50 % van de ruimte is gevuld en het vet tijdens het draaien kan circuleren. Want 99,9 % van de molens, ook de duurdere, worden met veel te weinig vet afgeleverd. Let daarbij wel op, dat het (vaak erg dunne) veertje van de anti-retourschakelaar vrij blijft en zijn werk kan blijven doen.
- Binnenkant van de spoel met kwastje licht insmeren met vet of zuurvrije vaseline: vuil en zout worden "gevangen" en krijgen dan geen kans via de spoelas naar de kast te zakken. Ook bij het afspoelen komt het water niet in contact met het metaal.
- Voordat je lijn opspoelt de spoel op die plaats ook licht invetten, ook bij vervanging van de oude lijn.
- Gesloten lagertjes nooit met oplosmiddel schoonmaken, alleen uitwendig met schone doek, anders dan lost de inwendige olie op! Open lagertjes (je ziet de kogeltjes zitten) wel en dan opnieuw in het vet zetten.
- Lijnrolletje van pickup of beugel en de draaidelen van de slinger regelmatig met wd40 inspuiten. Ook de molenklem van de hengel.
- Molen inderdaad regelmatig met lauw water afspoelen en laten drogen.
- De hengels gaan na een visdag effe mee onder de douche.
En dan gaan je spullen heeeeel lang en betrouwbaar mee......
:)

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Marc,

Ik heb gewoon mijn mening gegeven op een vraag .
Ik denk dat dit de bedoeling is van het forum.
Ik zal ook nooit iemand anders zijn mening over materiaal of viswijze afkraken.
Ook niet op hoe jullie graag vissen.
Dat moet ieder voor zich uitmaken.
Ik vind mijn wijze met mijn materiaal leuk en als jullie je amuseren op jullie wijze vind ik dat klasse voor jullie.
Moest je nog een BG 90 hebben die je toch niet gebruikt wil ik hem wel hebben.
MVG
Frank
Delta284

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey frank
ik weet dat je het juist goed meende
het zou beter zijn als de vraagsteller beter zijn vraag formuleerd
welke prijsklasse en welke manier van vissen hij graag beoefend en dan kan je daar beter een antwoord opgeven
en het zou leuk zijn als de duurdere molens even goed gemaakt zijn als die van vroeger want tegenwoordig kost het allemaal fortuinen en het gaat het allemaal niet zo lang meer mee als vroeger
(bij ons in de bakkerij heb ik nog een paar machines van 30jr oud en dat is toch helemaal andes dan die van nu )
allemaal bedankt voor de tips en ik ga vanaf nu mijn molens ook is inspuiten met wd 40
groetjes tom van nuffel d.611
en marc tot zondag bij de kock

Willy Bellens
Berichten: 31
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 10:12 am

Bericht door Willy Bellens »

Hoi allen,
Wat doet die WD50 of de siliconespray met de lijn, gevlochten of nylon, die op die molens zit :?: Lost dat die niet op ofzo :?:
Of kan dat geen kwaad :?:

Mvg.
Willy

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Molen

Bericht door Mark Stuyck »

Hoi Frank,

Ik sta dit weekend op de beurs van www.hengelsportdekock.be in Herselt.
Een half uurtje rijden voor jou.
Wees welkom. Dan drinken we samen een pint en wisselen we ervaringen uit.
Dan kan ik je ook het ??n en ander van licht materiaal laten zien. Bennie Muizelaar zal er ook zijn net als vele anderen.

Mvg,

Mark

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Marc,

Bedankt voor de uitnodiging.
alles hangt af van het weer.
Groeten

Frank
frank.theunissen@pandora.be

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

Willy Bellens schreef:Hoi allen,
Wat doet die WD50 of de siliconespray met de lijn, gevlochten of nylon, die op die molens zit :?: Lost dat die niet op ofzo :?:
Of kan dat geen kwaad :?:

Mvg.
Willy
nee willy,

kan absoluut geen kwaad.
doe het ook al jaren..
grtz, marcel D.1013

Willy Bellens
Berichten: 31
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 10:12 am

Bericht door Willy Bellens »

Hoi Marcel,
Ja, ik gebruikte ook de douche voor de molens en nadien , zonder de spoel met lijn, spoot ik er siliconespray op.
Ik vermeed om dat op de spoel te spuiten omdat ik dacht dat het misschien nefast zou zijn voor de lijn.
Bedankt. :D
Mvg.
Willy

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Bericht door Klaes Dijkstra »

Met mijn molens heb ik weinig tot nooit problemen 1x jaar op nieuw in het vet en klaar. Waar ik wel problemen mee heb is de kunstof kapjes welke sommige molens hebben aan de achter kant hbben zeg maar mooie glimmende afwerkkapjes het lijkt zo mooi maar het is vet waardeloos.
Als je de molens tijdens het varen in de standaard heb staan dan komt er spray van het varen over heen. thuis ga ik altijd met de hengels douchen om ze schoon te maken. werkt prima. Maar tot mijn grote frustratie bij de laatste schoon maakt beurt zat er onder de plastic kap weer genoeg zout voor over de aardappelen. Bij een kunstof molen huis valt het dan nog mee maar mijn ryobi kon er niet tegen en daar zit nu dus een gaatje in geroest! molen 2 jaar oud. 20 keer meegevist joepie

Plaats reactie