trailer

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

trailer

Bericht door Mario Wauters »

Ben een tiental maal in het water geweest met de trailer na de visdag aan de stalling alles afgespoeld en doorgespoeld motor en de van remmen trailer want ik kocht er als suplement het doorspoelsysteem bij verleden jaar.
Verleden week wou ik vertrekken in de stalling en alles muurvast alles losgemaakt en s'avonds terug hetzelfde miserie miserie, heb met beekman gebeld waar ik alles kocht en die vertelde dat dat een eeuwige miserie is als de trailer in het water komt ttz de remmen heb je problemen,waarvoor dient dan het doorspoelsysteem.
Ik heb hierover nagedacht en denk als je doorspoeld nadien ook nog even moet rijden om het water uit de trommels te krijgen.
Wie heeft hier meer ervaring mee.
grt
elpescador

delta 1518

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Niet dieper in het water rijden dan dat de banden hoog zijn. Doe ik al jaren en heb eigenlijk nooit last met remmen of lagers. Die gaan echt jaren mee. Worden wel jaarlijks open gedaan, schoongemaakt en weer ingevet.

Die spoelinstallatie is goed om het zout weg te spoelen, maar daar stopt het. De trommel, pivot, veren en remschoenen zijn van ijzer. Hier zit geen coating of verf op, dus als je dat nat zet, gaat dat roesten. Door die roest kan die pivot niet meer soepel scharnieren en zijn de veren niet sterk genoeg om de remschoenen weer los te trekken. Doordat die remmen blijven hangen, worden die gloeiend heet, ook op een kort stukje. Die roest zwelt en spant en het wordt alleen maar erger. Stilstaan is het ergste wat je trailer dan kan overkomen. Als je dagelijks rijdt, krijgt die roest geen kans om op te zwellen en vast te kruipen...

Droog en vettig (niet op de trommel uiteraard!!) houden is het enige wat helpt.

Marco Van Meeuwen
Berichten: 174
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm

Bericht door Marco Van Meeuwen »

we hebben vroeger ook hetzelfde gehad,als je met de trailer in het water rijd tot aan de lagers en remmen dan loopt er water in.
als je de trailer weg zet (vooral in de zomer) droogt het water zo snel op dat het zout in de remmen en de lagers blijft zitten, als je dit een paar keer doet heb je roest en dus problemen.
zelfs als je s'avonds spoelt zit er nog zout in de wielen.
Dus ik denk dat je je er moet bij neerleggen dat je nog wel eens zal moeten vloeken!!!!!

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Tegenwoordig zit de remvoering gelijmd op de remschoenen iplv vroeger met klinknagels. En als daar zout tussen komt, je raadt het al....
Bij een nieuwe trailer of vervanging van de remschoenen die rand rondom dichtzetten met kit ( hoe heet die ook weer Sikaflex oid) waarmee je ook een kielstrip plakt.
Voor de rest inderdaad zeer veel controleren, roestvrij houden en bewegende delen invetten. Ook de remkabels, want die veroorzaken al snel het niet terug kunnen veren van de remschoenen !

Het loont de moeite om bij aanschaf van een nieuwe trailer meteen alles te demonteren en asstompen, remplaten, trommels (zowel in- als uitwendig) en alle onderdelen, incl. veren goed in de (zwarte) chassislak
te zetten. Op de remvlakken na natuurlijk. Roest ( en dat bruine roestwater ) wordt van begin af aan voorkomen, is makkelijker bij te houden/ te verwijderen.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

heb bij mij van die vetnippeltjes op de dop gemaakt die over de moer zit van de remtrommel.
spuit hem gewoon iedere keer als ik vissen ben geweest vol vet. ik weet dat ik hoogstwaarschijnlijk de keerringen achter uit de lagers pers, en dat de trommel helemaal vol vet komt te zitten, maar alles beter als die verdomde roest.
nooit geen problemen meer gehad, vorig jaar nog eens opengemaakt en de lagers waren als nieuw!
grtz, marcel D.1013

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Vorig jaar een warmloper gehad met m?n boottrailer, je ruikt dit
meteen als je stilstaat?
Bleek dat de remkabel te stroef ging en dus niet goed terugkwam, met een aanlopende remschoen als gevolg, toen om naar huis te kunnen rijden, heb ik de kabel van de vastzittende kant losgemaakt, de schoen kwam toen terug?.

Overigens is een af fabriek remtrommel meestal kurkdroog.
Vandaar al eerder gezegd, openhalen die boel.

Bij de trailerdealer heb ik de blauwe rvs remkabels gehaald, en erop gezet, ook de gehele rem uit elkaar gehaald, en alles ingevet met zeewaterbestendig vet, ook gelijk een pijpje aan de binnenkant van de remplaat gemonteerd, om te kunnen doorspoelen.
Let ook op de keerringen, willen ook wel eens problemen geven.
Ondanks dit alles moet je toch regelmatig het inwendige even openhalen en nazien, zeewater blijft een sloper!


Grtz,

Ronald Anderiesse Delta 578

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Mario,
Leg uw boot in de haven, en gebruik enkel je trayler als je
naar spanje gaat met de familie.
Probleem opgelost !!!
Grtz WALTER

René Wesdorp
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jan 16, 2008 6:48 pm

Bericht door René Wesdorp »

zo walther je bent wel vindingrijk
ik wil slapend sterven, net als opa, niet gillend, net als de passagiers in zijn bus.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: trailer

Bericht door Niels Janse »

Hoi Marcel,

Ik heb ook van die vetnippels gemonteert om de lagers door te smeren en vrij te houden van water. Ik heb nu enkel geen geremde trailer. In jouw situatie pomp je inderdaad je remtrommels vol vet, maar dan werken je oploop remmen toch ook niet meer? Heb je daar verder inmiddels al problemen mee gehad? Ik heb namelijk pas een beekman fish cabin gekocht met een pega trailer en wil misschien dit systeem met de vetnippels ook weer toepassen.

Grtz Niels

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Re: trailer

Bericht door hilbert van vlimmeren »

mischien ter overvloede maar zet nooit je trailer op de handrem in de stalling als je dit doet gaat het zeker vastzitten leg er gewoon een blok voor . Ben niet zo dom om de kabels door te knippen dit wordt nl ook gedaan maar je verzekering betaalt niks bij een aanrijding
hilbert delta 1609

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: trailer

Bericht door Marcel Oomen »

hoi niels,

ik zou het zeker weer doen!
ik heb sinds ik die vetnippels gemonteerd heb nooit meer problemen gehad.
gewoon iedere keer wat goedkoop vet erin , want zelfs zoutwaterbestendig vet gaat eraan, en alles werkt perfect, ook de oplooprem werkt goed,je merkt dat goed als je remt, (dan voel je die extra rem altijd na het remmen), en de handrem zit er altijd op, ook in de winter..
wel moet ik zeggen dat ik ook iedere keer de remkabels ook doorspuit, totdat het vet er aan het uiteinde uitkomt, dit omdat deze iedere keer met traileren toch effe onder water komen.
succes,
grtz, marcel D.1013

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: trailer

Bericht door Niels Janse »

Hoi Marcel,

Als je de trommel openhaald, dan zit toch wel alles onder het vet?
Dit zou toch het remmen moeten beinvloeden, omdat de remblokken onder het vet komen?

Bij mijn oude trailer heb ik de keerring water kerend gezet. Dan kan het vet er wel uit, maar het zeewater er niet in. Ook had ik de keerring gelijmd, zodat deze er niet uit word geperst.

Hoeveel vet pomp je erin na het vissen? Bij mijn oude trailer kon ik zien dat het vet er aan de achterkant uit kwam, maar bij de geremde trailer kan je dit natuurlijk niet zien.

Grtz Niels

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: trailer

Bericht door Marcel Oomen »

gewoon,
een keer of vier pompen en klaar is kees..
grtz, marcel D.1013

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer

Bericht door Mario Wauters »

Ik denk als je je trommels vol vet spuit je helemaal niet meer kunt remmen er bestaat speciaal vet om je pistons en veren van de remmen in te spuiten bij demontage ,maar alles zo maar volspuiten no way dan kun je wel eens echte problemen hebben als je eens een noodspop moet doen,ik ga met mijn bootje op trailer 2maalper jaar, bij controle gewicht alles bij mekaar 1850kg, naar spanje heen en weer een kleine 4000km dan heb je wel goede remmen nodig laat ze ook ieder jaar nazien.
Mijn procedure is na uit het zoutwater, aan de stalling alles doorspoelen ook de remtrommels nadien een rondje rijden een 5tal km om de trommels droog te hebben en dan denk ik dat je goed zit,heb de laatste tijd geen problemen meer.
elpescador

delta 1518

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Re: trailer

Bericht door hilbert van vlimmeren »

ik dacht ook alles voor elkaar te hebben maar ik wilde mijn remmen schoon maken en wat blijkt de voeringen los van de schoen dus enorm veel geluk gehad dus het blijft altijd onderhoud onderhoud en nog een onderhoud en controle
hilbert delta 1609

Plaats reactie