kuusamo sinker

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

kuusamo sinker

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,

iemand ervaring met de kuusamo sinker?
deze dingen zouden 11 mtr. diep duiken, vraag is nu, hoe hard kun je er mee varen?
ik weet dat er ook zijn van plastic, met verstelbare gaatjes, waar je dus de diepte mee kunt regelen, maar daar kan je maar met 3 km/u. mee varen.
ik wil er toch snelheid mee kunnen maken, en in die plastike heb ik geen vertrouwen( te zwak).
grtz, marcel D.1013

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey marcel
zijn die dingen al te koop ? ik heb er ook al eens achter gezocht maar niet gevonden
spijtig dat je niet echt met pluggen kan trollen vanwege de grote tegendruk ,maar ik ga het van de zomer toch is proberen met een deltaviske of twister
ik heb ook al is aan een downrigger gedacht maar waar stopt het h?
in ieder geval als je weet waar ik ze kan bestellen kun je het dan even op het forum zetten a.u.b
groetjes tom van nuffel d.611

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo tom,

je kunt ze hier krijgen:

www.dekoning-shop.de bij trolling- zubeh?r,

maar ik wil eerst graag weten hoe hard je er mee kan varen, zonder dat hij naar boven komt.

want met de verzendkosten erbij, word hij wel erg duur...

probeer jij hem anders effe uit, hoor ik het wel....javascript:emoticon(':wink:').
grtz, marcel D.1013

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo


Ik heb eens een partij pluggen gekocht van owner (sinking) die pluggen zijn onvoorstelbaar als ik toen d'r tijd volgas met mijn orka wegvaarde omdat er een boot tedicht bij kwam of te dicht tegen de kant dan bleef die plug zijn actie behouden en met de x-rap pluggen was het dan altijd al snel gedaan die sloegen om je lijn of stuiterde op het water ik hoop dat je er wat aan hebt


Groeten,


Ard

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Bericht door Klaes Dijkstra »

Gewoon een driewegwartel, metertje lijn lood er onder en een meter of drielijn aan het andere oogje de plug eraan klaar en het werkt prima. We visten zo op snoekbaars op de rivieren, zandgaten en diepe kanalen. pluggen die om hun as draaien die zijn niet goed gericht even het bevestigingsoogje een beetje de andere kant uit buigen en klaar. Wi hebben vroeger ook veel gespeed trolt zoals ze dat noemen. de rapala magnums met ijzer en schoep maar ook de plastic schoe zijn hier goed voor te gebruiken.
Ook de plastic systemen werken prima niks mis mee

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Bericht door chris lourdon »

hoi,
misschien kan je is horen bij reier groot van visservice.nl die heeft daar een artikel over geschreven.Als je antwoord krijgt laat het dan effe weten aan ons .ik denk eraan om deze ook op zoet te gebruiken.
vang ze
chris

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Bericht door chris lourdon »

Hoi,
Hier een antwoord op een mail aan visservice.nl

Mijn dank voor je mail en ik zal deze kort maar bondig beantwoorden.
In de ZHsport staat bij de afbeelding van die paravanen ook de duikdiepte's vermeldt. Deze diepte is afhankelijk van de snelheid waarmee je vaart en de grote van de plug/of ander kunstaas waar je mee vist.
De snelheid die ik aanhou is die van varen met een stationair toerental. Of het nu een 9 pk bootje in Noorwegen is of mijn eigen 50 pk boot in Nederland.....altijd stationair. Een vis is dan nog in staat om rondjes rond je aas te zwemmen maar zo weet ik dat ik zo diep mogelijk als kan aan het trollen ben.
Zoals ook vermeld ....hou je kunstaas slank en smal. Geen grote zware brede pluggen want dan heb je eigenlijk downriggers nodig en dat is weer een heel ander verhaal.
De kleine paravaantjes van Jenzi gaan, mits zo gevist als boven vermeldt, een 3 a 4 meter diep, De Kusaamo gaan van 30 gram naar 90 gram zwaar 4 tot 9 meter diep.
Het enige verschil wat er nog bestaat is de lijndikte en lengte daarvan. Bovenstaande voorbeelden zijn gevist met een lijn van ongeveer 10 a 15 meter lengte en een dikte van 00-10 mm.(dyneema) met een korte voorslag van 2 meter 00.50mm fluorcarbon.
vang ze
chris

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hoi chris,

bedankt voor de moeite,
ik weet nu voldoende, je kan er dus niet zo hard mee trollen als ik eigenlijk bedoelde..volgens de schrijver tenminste.
maar als ik kijk hoe hard je aan de molen met zeebaarzen kunt draaien, denk ik dat hogere snelheden toch mogelijk zijn met de kasuumo sinker.
ik zal er toch eens een bestellen, en laat te zijner tijd ( kan dus nog wel effe duren..) nog wel wat weten.
de bedoeling is op pollak in noorwegen tijdens de lange vaart naar de verre plaatsen ( de yellowboten gaan toch niet harder als 10 km/u), en hier op de noordzee, ook op pollak of zeebaars, tijdens het terugvaren bij het driften over de wrakken.
jullie horen nog..
grtz, marcel D.1013

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Bericht door chris lourdon »

Hoi Marcel,
Anders moet je eens kijken op de site en bellen .Hij vist hier blijkbaar in noorwegen mee.Dus zal hij je allicht meer kunnen vertellen als ik.
vang ze
chris

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Kan er misschien iemand een foto van z'on ding op het forum plaatsen
ik heb er geen idee van hoe het eruit ziet.
IK trol regelmatig in spanje op bacoreta lampuga bonito enz, wij doen dit met man en xrap pluggen van 12-16cm duikers en dat werkt prima afhangkelijk van de zee tegen 3 of 5knopen,jigging doe ik daar ook,wil dit alles hier ook eens uitproberen volgend seizoen
grtj
elpescador

delta 1518

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Afbeelding
Kuusamo

Afbeelding
Jenzi

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

chris,
heb je advies opgevolgd en naar reier van visservice gemaild.
ben helemaal overtuigd dat dit een perfecte manier zal zijn niet alleen in noorwegen, maar ook bij ?ns' op de wrakjes.

hier zijn antwoord:

Hallo Marcel,

Ten eerste mijn dank voor je mail.
Op je vraag over de snelheid van het varen en vissen met de Kusaamosinker het volgende.
Binnekort zijn deze te bestellen bij de groothandel van Bennie Muizelaar. Na alle reacties (en dat waren er heel veel) op ons artikel in de ZHsport hebben wij aan Bennie gevraagd om deze in zijn pakket op te nemen en hebben hem in contact gebracht met de firma Kusaamo in Finland. Laatst liet hij ons weten deze te gaan verdelen in Nederland. Als je naar hem mailt dan verteldt hij je wel meer en hoef je geen grote bestellingen te doen in het buitenland. De Jenzi paravanen gaan wij vanaf volgende week verdelen en zijn dan via Visservice te bestellen. Kosten zijn ?5.- p/s + verzendkosten,de voorraad is beperkt en op=op.
Je moet voor het vissen met die paravaan denken aan de snelheid waarmee je vist als je slepend vist op het zoete water met pluggen op snoek.
Al varende merk je door de weerstand op je hengel hoe snel je kunt varen. Het is uiteindelijk de hengel die bepaald hoe snel dat kan zijn. Hoe harder je vaart des te meer druk komt er op die paravaan te staan en je voelt deze steeds meer gaan trekken. Voor een spinhengel met de lichte uitvoering paravaan hou ik rond de 6 a 8km p/uur aan. Vis je met een boothengel dan....kun je harder maar is het geen plezierig vissen meer. Hoe zwaarder de paravaan hoe harder je kunt varen omdat het blad/schoep van de paravaan ook wat groter is dan bij zijn lichtere soortgenoten. Maar....je vist weer zwaarder.
In Noorwegen achter jullie "plofdieselboot" kun je met 10 km p/u het beste de middelmaat nemen van rond de 60 gram. Met een "klein"bootje met een 9 pk vaar je stationair ook ongeveer 8 km p/u. In het voorbeeld wat ik gaf aan Chris Lourdon m.b.t mijn eigen boot met 50 pk bb motor hou ik ook stationait varen aan en dat gaat net met die Jenzi paravaan en de lichte Kusaamo. Met die zware vis ik persoonlijk bijna nooit.

Ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt met deze mail maar het beste is je eigen persoonlijke ervaring. Dat ze werken als een speer is overduidelijk en zeker in Noorwegen of met helder water ook in Nederland. Ik hoop dat Bennie snel die dingen binnen krijgt want er wordt heel veel naar gevraagd.
veel succes in Noorwegen en een visrijk 2010 gewenst!!!!!!
grtz, marcel D.1013

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey marcel
ik heb er gisteren 3 gekocht (verschillende) bij den benny op de visma ik zal het van de zomer laten weten of het wat geworden is
grt tom d.611

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo tom,

goed te horen dat bennie ze nu eindelijk binnen heeft.
ze staan nog niet op de site ( maar goed, daar zijn beurzen voor, h?).
ga ze een dezer daag bestellen, en dan kunnen ze mee naar noorwegen.
bedankt,
grtz, marcel D.1013

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Ik heb er twee van Jenzi uit Duitsland mee laten brengen.
Ze gaan eind april mee naar Denemarken.
Ik laat hier nog weten hoe het geweest is.
groeten
Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Bericht door chris lourdon »

Hoi,
Heeft er al iemand ervaring mee op gedaan enzo ja hoe was die ? Goed of slecht ik hoor het wel .Ik rij morgen naar de winkel en dacht eraan van er een paar mee te brengen.
vang ze
chris

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hoi chris,

ik nog niet, ga pas in augustus naar noorwegen.
en de noordzee is me bij de wrakken te diep.
als ik in noorwegen ben geweest laat ik zeker wat weten, maar ik ben er nu al van overtuigd, dat ze daar zeer goed zullen werken.
er zijn daar hele grote ondiepe ( 10-15 mtr.) plateaus, waar veel pollakken zitten, dus....
grtz, marcel D.1013

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey Chris
ik heb er al is mee aant trollen geweest op de oosterschelde ,maar zoals je weet lukt het mij niet . in ieder geval ik geloof er wel in ,deze dingen lopen op de juiste diepte en gaan niet in de war
voila pannekoekje in your face
grt tom van nuffel d.611

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: kuusamo sinker

Bericht door Marcel Oomen »

heb ze inmiddels in noorwegen uitgeprobeerd en ze werken super.
een flinke lange fluorlijn eraan, en een shadje en we vingen pollakken. makreel en koolvis zoveel we wilden.
ideaal voor de beginnende vissers, zoals mijn kinderen..
(p.s. blij dat het forum weer werkt..!).

grts, marcel d. 1013
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie