dyneema

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

dyneema

Bericht door Marcel Oomen »

hallo viscollega's,
wil me een flinke rol dyneema gaan bestellen en weet eigenlijk nog niet wat voor lijn ik moet pakken.
de whiplash is erg sterk( 0.17- 21 kg), en de berkley fireline chrystal(wat ook fijn is dat hij onder water onzichtbaar is) heeft met 0.20 een trekkracht van 13 kg.ik wil niet op de prijs letten, maar wil gaan voor de beste, met een dikke rol doe je toch heel lang.wil de lijn gebruiken gaan voor gul en zeebaars.
wie heeft er ervaring met een goede lijn, hoor het graag,
alvast bedankt voor evt. reacties,
groetjes, marcel D.1013

jan van Keulen
Berichten: 3
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:11 am

Bericht door jan van Keulen »

hallo Marcel,

kijk eens naar spiderwire stealth, gooit prima, lijkt niet op klittenband na wat keren vissen, en gaat erg lang mee.

groeten,

jan

wout van peer
Berichten: 23
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:46 am

dynema

Bericht door wout van peer »

je hebt vele goede dynema,waar je op moet letten is de dikte en dat hij rond gevlochten is pakt heel weinig stroming 11/12 kilo is meer dan genoeg vis met een fluorcarbon van 1 meter voor zeebaars enkele goede zijn dynacable van ron tompson16 hondertste en die van bennie muizelaar die zijn op grote spoelen tot 3000 meter dacht ik succes met je zoektocht

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

marcel,
ik heb het afgelopen seizoen met dyna gold premium gevist, het is een rondgevlochten draad , zeer soepel en sterk. ik vis steeds met 12 tot 14
honderste , dit geeft een trekkracht tussen 9 en 12 kg, dit is ruim voldoende, wel onderaan nog een stuk fluocarbon.
je kan deze draag bestellen bij goedkopervissen.nl ( via internet ), kostprijs ongeveer 100 euro voor 1000 m, verzending incl.
groetjes

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

dyneema

Bericht door Marcel Oomen »

hallo visvrienden,
heb na lang zoeken op internet toch gekozen voor de fireline kristal 0.17/100. Dit omdat het de winnaar was van de efttex 2006 en omdat ik denk dat een niet zichtbare lijn toch beter is, waarom anders een voorslag van fluorcarbon?
hierbij ook nog fluorcarbon 0,37/100 gekocht, kan weer vooruit!
nog bedankt voor reacties, prettige feestdagen en kromme hengels voor 2008!

groetjes, marcel D.1013

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Crystal ga je van terug komen is in het begin goed na verloop van tijd is net of het zout in vreet en gaat hij breken op de de gekste plekken,soms gewoon met ingooien,soms tijdens drillen van de vis,word je gek van op den duur!
Waarom niet gewoon met nylon en pas gevlochten inzetten met veel stroom,bijvoorbeeld springtij....

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

grapje.....?

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Nee!!!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Benny Muizelaar

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

waar vind ik de dyneema van Benny Muizeaar in klossen van 3000 m?

Mvg,

Mark

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

kristal

Bericht door Marcel Oomen »

Ron Hermse schreef:Crystal ga je van terug komen is in het begin goed na verloop van tijd is net of het zout in vreet en gaat hij breken op de de gekste plekken,soms gewoon met ingooien,soms tijdens drillen van de vis,word je gek van op den duur!
Waarom niet gewoon met nylon en pas gevlochten inzetten met veel strozom,bijvoorbeeld springtij....
hallo,
zijn er meer mensen met deze ervaringen met kristal lijn, zoals ron dat beschrijft.de webwinkel gaat nl. pas 5 januari weer open en ik zou dus nog kunnen ruilen.
als het zo is, hoor ik het heel graag...
bvd. marcel

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

marcel,
ron heeft gelijk , regelmatig lijnbreuk met cristal, mijn vismaat heeft
ook al andere lijn opgespoeld. ( dyna gold premium ) . het zijn toch de laatste meters die van belang zijn bij kunsaasvissen.
groetjes

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

mark ,
verleden jaar kon je nog via mertens ( putte-kapellen ) , visspullen bestellen van benny. je kan het daar eens proberen.
groetjes

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Sorry dat ik zo laat pas reageerde op jou vraag maar het is echt waar.Zelf gebruik ik ALS ik gevlochten gebruik Fireline,deze voldoet prima.Gebruik momenteel de roze omdat deze overal voor een prikkie word aangeboden,nogmaals merendeels word er met nylon gevist....

Dit omdat nylon makkelijker stroom "vangt"als je met een lus vist....

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Mark,

Stuur Bennie ff een mailtje met jouw vraag en woonplaats,hij kan dan zeker antwoorden welke winkelier bij jou in de buurt deze kan leveren...

Ron van den Broek
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:50 pm

dynema

Bericht door Ron van den Broek »

mark voor de lijn van bennie ff contact opnemen met supercatch uit sint willebrord , http://www.supercatch.nl/ , 0165-383311

greetz ron

Gunther Van Ginneken
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:33 pm

crystal

Bericht door Gunther Van Ginneken »

hoi marcel
inderdaad crystal gaat na een tijdje uitrafelen en is dan zeker niet meer betrouwbaar!
power pro vind ik goed en dynacable, blijven rond en sterk!

Stefan Verbeeck
Berichten: 51
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:08 pm

Bericht door Stefan Verbeeck »

Ik hou het toch bij de Whiplash van Berckley.
Ik vis hier al jaren mee en heb nog nooit problemen gehad.
Je hoeft niet gek te zijn om te vissen.
Maar het helpt wel.
Delta 1666

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

Stefan Verbeeck schreef:Ik hou het toch bij de Whiplash van Berckley.
Ik vis hier al jaren mee en heb nog nooit problemen gehad.
klopt stefan, de wiplash is sterke lijn, alleen vind ik dat wiplash dikker lijkt als dat ze zeggen, dus vangt hij dan ook meer stroming.
de kristal ga ik in ieder geval afbellen, laat dan nog horen wat het wel word.
bedankt voor reacties! groetjes, marcel.

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Klopt whiplash is dikker leg de zgn 10/00 maar naast fireline 15/00 dan is de 15/00 dunner....
Enne weet niet hoe jij vist maar het is juist goed als de lijn stroom pakt....

Wouter Kuystermans
Berichten: 57
Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm

@Marc

Bericht door Wouter Kuystermans »

Mark, stuur me maar even een mailtje voor die lijn van Bennie
Muizelaar: info at zeevisshop.com

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

Ron Hermse schreef:Klopt whiplash is dikker leg de zgn 10/00 maar naast fireline 15/00 dan is de 15/00 dunner....
Enne weet niet hoe jij vist maar het is juist goed als de lijn stroom pakt....
hallo ron,

ik vis graag zo licht mogelijk, dus hoe dunner de lijn hoe lichter je vissen kan. als je dus dunne lijn hebt, kan je ook met minder lood vissen( 40 tot 170 gram), en dan uptide ingooien en de bodem aftasten met een dwarrellijn.dit op gul.voor te pilkeren zul je ook dunne lijn moeten hebben.
voor platvis heb je gelijk; dan vis ik met meerdere hengels met 40/100 nylon, dan kun je als het nodig is zwaar lood gebruiken,uptide ingooien en de onderlijnen liggen dan fijn plat op de bodem, bovendien heeft de nylon genoeg rek, zodat als het een beetje ruw weer is, het lood stil blijft liggen, dit gaat niet met gevlochten lijn die geen rek heeft.
zo vis ik...

groetjes marcel, delta 1013

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Ik vis alleen met kunstaas op baars dus actief en niet passief......

Bob Janssen
Berichten: 63
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:03 am

cristal clear

Bericht door Bob Janssen »

ik heb na verloop van tijd ook last van lijnbreuk bij de cristal clear lijn.. ben nu overgestapt op gewone dynema lijn

bob

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

Ron Hermse schreef:Ik vis alleen met kunstaas op baars dus actief en niet passief......
hallo ron,
ik zou graag willen weten wat je dan precies bedoelt met 'in een lus vissen' met nylon, of bedoel je vanaf de kant?
o ja, de kristal heb ik al afgezegd, er is niks vervelender dan lijnbreuk als je er net een aan hebt hangen!
groetjes, marcel

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Nee met de boot...

Stefan Verbeeck
Berichten: 51
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:08 pm

Bericht door Stefan Verbeeck »

Marcel Oomen schreef:
Ron Hermse schreef:Ik vis alleen met kunstaas op baars dus actief en niet passief......
hallo ron,
ik zou graag willen weten wat je dan precies bedoelt met 'in een lus vissen' met nylon, of bedoel je vanaf de kant?
o ja, de kristal heb ik al afgezegd, er is niks vervelender dan lijnbreuk als je er net een aan hebt hangen!
groetjes, marcel
Als je met de boot op anker vist gooi je best zoveel mogelijk naar de voorkant van de boot (uptide). Als je haaklijn + lood beneden is geef je nog draad bij. Hierdoor onstaat er een lus of zoals velen zeggen "een bocht" in je draad. Dit gaat beter met gewone nylon dan met gevlochten draad omwille van de dikte.
Ik vis wel bijna altijd met gevlochten draad. 10% voor actief vissen en 17% voor op de bank.
Je hoeft niet gek te zijn om te vissen.
Maar het helpt wel.
Delta 1666

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo stefan,
maar werkt dat dan met kunstaas..?
groetjes, marcel

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Ja zeer goed zelf mits je met een bocht vist,het is zelf zo dat je na 1 hengel te hebben ingegooid met voldoende lijn dr uit je deze weg kan steken en een tweede hengel kan ingooien.Zo kan je telkens met twee hengels de man vissen mits je weet wat je doet en dat is een leerschool die wel even duurt....

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo ron,
dus als ik het goed begrijp, laat jij je kunstaas stil op de bodem liggen?
of word het door de lus langzaam over de bodem getrokken?

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Discussie is begonnen over gevlochten lijn,echter ik opperde nylon omdat deze meer stroom pakt,dus als je met een lus vist en je lijn pakt stroom wat doet je kunstaas dan???Juist die hobbelt als ware door de stroom over de bodem naar het obstakel waar jij voor ligt geankerd,dus ligt het dan stil op de bodem?Je moet even alles paar x lezen en dan valt het kwartje wel,ik vind dat ik eigenlijk al te veel vertel.... :lol: :lol: :lol: :lol:

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

ja, dat krijg je, als je A zegt, moet je ook B zeggen. maar goed ;begrijp nu wat je bedoelt, je kunt er nu eenmaal eindeloos over doordiscussi?ren(het zou ook kunnen met gevlochten lijn en dan lichter lood). Dat is nu het mooie van dit forum, je kunt er veel van opsteken.Op advies van een goede visvriend toch gekozen voor 12/100 gevlochten lijn van bennie muizelaar( trekkracht 11,4 kg)
nog bedankt voor alle reacties,
groetjes, marcel D.1013.

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Oke maar zet je spoel niet te vol dan!

Eric Brant
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 27, 2007 12:34 pm

Bericht door Eric Brant »

Beste Ron,

Voor iemand die nooit met een bootje op zeevis, kan jij het wel erg goed uitleggen. Namens de bootvissers alvast bedankt. :idea: :idea: :idea:

Gr. Eric

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Och Erik zoveel bijzonders staat er toch niet......Tussen zeggen en doen zit ook veel verschil he?En ach zee en Schelde wat is het verschil?

Groetjes

Eric Brant
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 27, 2007 12:34 pm

Bericht door Eric Brant »

Ik ben je anders zeer erkentelijk voor deze geweldige informatie.
Anders had ik het allemaal zelf uit moeten vinden.

Ik wens je een goede vangst voor 2009.

En 1 spreekwoord;
Schoenmaker houw je bij je leest.

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Eric,

Mag ik jouw email?Zou namelijk graag een keer bij jou komen kijken bij de 800?

Eric Brant
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 27, 2007 12:34 pm

Bericht door Eric Brant »

Ja die mag jij wel e.brant@wanadoo.nl

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ha die Eric,

En glimmen die mooie railinkjes van jou nog steeds die ik voor jou gelast heb? Mocht je tijd hebben stuur dan even wat foto's van jou boot door, ben eigenlijk zeer benieuwd hoe die "helemaal klaar" is geworden! op
jerry.vt@skynet.be

Had ik en Jaak van jou nog een vistochtje tegoed? Die loomis hengeltjes staan al klaar en de pilkertjes zijn vercroomd! Mocht het een keertje passen?

In alle geval veel succes met je nieuwe boot en visrijke tochten toegewenst!

Greetz Jerry (die belgische lasser)

Kevin Deckers
Berichten: 15
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 2:03 am

Bericht door Kevin Deckers »

hallo, alvast hier groeten uit belgie,
ikzelf gebruik buiten whiplash pro ook graag antares xt specials dyneema van shimano, is een grijze lijn,
vind hem wel goed :wink:
zeebaarsvissen, niet zomaar vissen, een manier van leven

Rene Roon
Berichten: 28
Lid geworden op: za okt 27, 2007 6:34 pm

Re: Benny Muizelaar

Bericht door Rene Roon »

Mark Stuyck schreef:Hallo,

waar vind ik de dyneema van Benny Muizeaar in klossen van 3000 m?

Mvg,

Mark
Deze lijn kun je vinden bij HOEK te Ouddorp, klein winkeltje, maar hebben voor de bootvisser alles.

Dirk Bakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 4:38 pm

Bericht door Dirk Bakker »

Ron,

Enkele maanden terug heb ik 0.17mm/21kg/275m Berkley's Whiplash Crystal op de spoel gezet.
Wit (boven water) draad dat onder water minder goed zichtbaar zou zijn. Tot op heden ??n keer proefgedraaid met dit materiaal.
Is deze Crystal ook gevoelig voor zout water?
En heb je enig idee hoe lang deze draad meegaat? Was toch nog altijd weer ? 45,= dat je bij elke worp te water laat. Hoop eigenlijk wel dat deze draad enkele jaren meekan.

Misschien meer medevissers op de hoogte van de eigenschappen/levensduur van deze draad?

Graag reactie.
Groet,
Dirk
zeevisser

Plaats reactie