Haven Cadzand

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Haven Cadzand

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Vraagje,

Hoorde en leesde een paar maand geleden dat de kogel door de kerk is en men in Cadzand (aan het gemaal en huidige trailerhelling) een volwaardige jachthaven gaat bouweneen, een soort "mini" zeebrugge met heuse blokkendammen? Het zou klaar moeten zijn/ of starten in 2014, dat was me nog niet geheel duidelijk? Al zou het wel kunnen dat het dan al klaar is, als de nederlanders ergens aan beginnen gaat het ook vooruit, kun je van belgie niet zeggen!!! Weet hier iemand iets meer over met betrekking, hoeveel plaatsen gaan er komen, hoeveel gaat een plaats kosten, krijgen de leden van cadzandria voorang, enz???? Veel vragen dus. Ik moet je niet vertellen dat het daar een "echte" hotspot word rond die blokken voor allerhande visserij, op misschien maar twee of vijf minuten varen. Ik wou deze vragen stellen aan sjaak Verhage, hij is coorespondent voor de zeeuwse hoek in zeehengelsport, maar kon zijn e-adres niet vinden. Ook heb ik deze vragen via mail gesteld aan de voorzitter van Cadzandria, maar ook hier geen antwoord? Ik wist wel dat het een "zeer" gesloten club was (geen foto's, aantallen of gewichten van uitslagen wedstrijden,enz) maar dat ze zelfs niet antwoorden? Misschien weet iemand van jullie hier meer over? Ik ben alvast de eerste klant voor een ligplek!

MVG Jerry

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Roald Vos »

Jerry,

bekijk deze site eens, hier worden divese varianten benoemd, geeft geen antwoord op al je vragen, maar de plannen worden in detail beschreven

http://docs1.eia.nl/mer/p26/p2615/2615-002notrw.pdf

gr
D1360

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Dre Frijters »

Ben hier nog nooit geweest en wist niet dat hier ook trailermogelijkheden (wellicht beperkt en alleen onder gunstige weersomstandigheden) waren. :)
Ter hoogte van de uitmonding van het gemaal (de suatiegeul) wordt door een aantal sportvissers jaarrond vissersboten te water gelaten. De trailers staan gedurende de dag op de zeewering. Ter plaatse is een beperkte parkeervoorziening. Na de visactiviteit worden de boten weer op de trailers gezet en per as naar een stallingsplaats elders vervoerd. Verder heeft de Koninklijke NederlandseReddingsmaatschappij (KNRM) een station naast de suatiegeul. Het station doet dienst als stallingsplaats voor de reddingsboot, als ontmoetings- en instructieruimte voor de bemanning, droog- en opslagruimte voor het werkmaterieel en als kleine werkplaats. De KNRM heeft een kraan om materieel te water te laten.
Of de keuze nu valt op "smalle of brede variant van een buitenduins jacht- en passantenhaven", in beide gevallen lijkt me een vrije/openbare trailerhelling aardig te rechtvaardigen en in te passen....... :wink:

Is iemand iets bekend of SN / Federatie ZWN hiervoor pijlen op de boog heeft staan ?

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Roald,

Heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar ziet er wel zeer interessant uit, alvast bedankt hiervoor!!

Dre,

De helling is momenteel niet voor iedereen toegankelijk, enkel voor de leden van cadzandria (bareel met sleutel). Een openbare helling zou inderdaad geen slecht idee zijn (ook al trailer ik niet meer), ik denk dat er veel gebruik van gemaakt zou worden?

MVG Jerry

fonteyne marc
Berichten: 9
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 9:36 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door fonteyne marc »

ik heb vernomen dat er ongeveer een 160 ligplaatsen komen een helling en een parking voor ongeveer 20 aangangers ik denk de reden dat de mensen van de cadsandria niet antwoorden is omdat ze het ook niet helemaal zeker weten ik hoop dat u hier iets meer mee weet gr marc

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Dre Frijters »

Onze Ben is goed bezig ! Zie in het artikel de link naar zijn brief aan het Waterschap.

Uit de zoute mailing van Sportvisserij ZWN:
Mogelijkheden sportvisserij Cadzand-Bad
Waterschap Scheldestromen gaat in het kader van de kustversterking Zeeuws-Vlaanderen in Cadzand-Bad een tweetal strekdammen aanleggen.

Sportvisserij Zuidwest Nederland heeft (als enige) een inspraakreactie opgesteld met als doel de zeesportvisserijmogelijkheden in Zeeuws-Vlaanderen te vergroten. Een goede toegankelijkheid en bevisbaarheid van de tot 500 meter lange strekdammen kunnen ervoor zorgen dat dit een hotspot wordt voor de zeesportvisserij.

Daarnaast geeft een openbare trailerhelling tussen deze strekdammen de mogelijkheid voor bootvissers om de Noordzee en Westerschelde op te gaan. We zijn hierover in gesprek met het waterschap.

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Ben Biondina »

Mogelijkheden sportvisserij Cadzand-Bad
Waterschap Scheldestromen gaat in het kader van de kustversterking Zeeuws-Vlaanderen in Cadzand-Bad een tweetal strekdammen aanleggen. Sportvisserij Zuidwest Nederland heeft (als enige) een inspraakreactie opgesteld met als doel de zeesportvisserijmogelijkheden in Zeeuws-Vlaanderen te vergroten. Een goede toegankelijkheid en bevisbaarheid van de tot 500 meter lange strekdammen kunnen ervoor zorgen dat dit een hotspot wordt voor de zeesportvisserij. Daarnaast geeft een trailerhelling tussen deze strekdammen de mogelijkheid voor bootvissers om de Noordzee en Westerschelde op te gaan.

Strekdammen
In reactie op onze inspraakreactie, heeft waterschap Scheldstromen toegezegd dat aan de buitenzijde van de strekdammen gevist kan worden. De strekdammen zijn voor wandelaars en vissers toegankelijk. Vanwege de constructie van de strekdammen, is het niet mogelijk om specifieke visplateaus aan te leggen. Verwacht wordt dat er ook zonder deze plateaus voldoende mogelijkheden voor de sportvisserij over blijven.
Trailerhelling
Aan de binnenzijde van zowel de westelijke als oostelijke strekdam wordt een trailerhelling aangelegd. De westelijke voor de KNRM en de oostelijke voor de sportvisserij. Laatstgenoemde vervangt de huidige trailerhelling van bootvisvereniging Kadzandria uit Cadzand.
Sportvisserij Zuidwest Nederland had graag gezien dat deze trailerhelling openbaar zou worden. Voorzitter Nol Sweep en de secretaris Ben Biondina van Sportvisserij Zuidwest Nederland hebben hierover overleg gevoerd met waterschap Scheldestromen en gemeente Sluis. Gezien de ligging van de trailerhelling ten opzichte van bestaande bebouwing is een openbare trailerhelling helaas geen optie. Parkeerruimte is binnen het goedgekeurde plan al zeer beperkt, uitbreiding daarvan, als daar al ruimte voor was, zou zeker leiden tot nieuwe procedures in relatie tot de geldende milieueisen.
In samenwerking met waterschap en gemeente en provincie wordt nu gekeken of er mogelijkheden zijn om in de Veerhaven van Breskens een nieuwe openbare trailerhelling aan te leggen. Zeker is daar parkeerruimte voldoende, ook het geldende bestemmingsplan biedt de mogelijkheid daartoe volgens onze informatie.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Ben,

En weet jij misschien al iets meer over de "vaste" ligplaatsen (steigers) waar sprake over was? Of zijn deze plannen van de baan en word het alleen een nieuwe helling, en dan nog alleen voor de leden van Cadzandria?

MVG Jerry

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

Re: Haven Cadzand

Bericht door Ben Biondina »

Hoi Jerry,

Uit de tekeningen die ik gezien heb blijkt dat men nog steeds van plan is ligplaatsen te maken. Voor zover ik weet wordt de haven in de toekomst geëxploiteerd door de Royal Yachtclub van Antwerpen. Die schijnen ook "geld" in het project gestoken te hebben, daar het ander niet van de grond kwam.

Voor de rest weet ik ook weinig van deze nieuw jachthaven.

Misschien kun je eens informeren bij het Waterschap "Scheldestromen" ?

Vriendelijke groet,

Ben

Plaats reactie