Stekken voor Belgische / Franse kust

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Pim Janse »

Ik lees bij verschillende vangstberichten dat er boten regelmatig voor de Belgische / Franse kust gaan vissen (nu op de schar en schol) en dat daar goed gevangen wordt. Onder andere lees ik dat de bekende charterboten daar vanuit Vlissingen heen gaan. Kan iemand mij aangeven of dat met een eigen boot te doen is vanuit Vlissingen en waar of hoe ver die stekken liggen? Aanduidingen van het gebied zijn natuurlijk welkom!

M.v.g. Pim - Delta 806

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Mario Wauters »

Als ik richting franse kust ga vissen ga ik met mijn bootje achter de auto tot in nieuwpoort vanuit Antwerpen wel +-140km ,met 2 of 3 prima hellingen met genoeg parking in de jachthaven wel in de week en buiten de schoolvakanties en dan heb je binnen handbereik de stekken dwz tussen de 5 en 15mijl en ook prima wrakken je hebt natuurlijk wel de 20kg beperking ,dus ga je buiten op +- 10mijl op een goed wrakje met zijn twee kun je na een paar driftjes en een uurtje terug binnen quota vol gebeurt natuurlijk niet elke keer,maar wel leuk.
Let echter wel op de controlles van de waterpolitie zijn legio en ze zijn soms zeer doorgedreven heb het zelf al ondervonden zie vorige topics en de boetes niet mals zelfs correctioneel(is op je strafblad)
elpescador

delta 1518

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Marcel Oomen »

pim,

je hebt mail,
grtz, marcel D.1013

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Mario,

Ofwel heb je weinig ervaring vanuit Nieuwpoort ofwel is het al heel lang geleden dat je nog van uit Nieuwpoort weg bent geweest. En dan bedoel ik ook heel lang.
Als het allemaal echt zo simpel zou gaan .... Wrakjes op 10-15 mijl. Een beetje driften, een uurtje vissen, quota vol. Lang geleden. Zeer lang geleden.

Nog een beetje info: Traileren kan je niet bij laag water. Max 15 kg gul of 20 kg in totaal.
Zit je in Frankrijk dan mag je maar max. 10 schollen meenemen. Ik vrees dat een aantal bekende Nederlandse opstappers dat van die scholbeperking in Frankrijk nog niet echt weten ...
En de controles zijn niet van de poes en zeer regelmatig. Ongeveer 1 op de 2 keer.
Dit gaat van hoeveelheid vis (als je die al gevangen hebt) tot boorddocumenten tot controle van de boot.



Mvg,

Mark

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Pim,

Om vanuit Vlissingen naar Nieuwpoort of Duinkerke te varen om wat schollen te vangen lijkt mij gekkenwerk! Ik schat dat het toch al gauw een mijltje of 50 à 60 enkele reis is, dus meer dan 100 mijl en 6 uur varen om wat schollen te vangen word een kostelijk avontuurtje lijkt mij? Niets is onmogelijk en ieder zijn goesting, maar ik begin er niet aan. Als je er toch percé naar toe wil kun je twee dingen doen, of je rijd met de trailer naar Nieuwpoort en dan hoef je niet ver te varen of je stapt gewoon bij de Nautils op voor een eurotje of 100 en gaat dan wat van die roodspetters vangen!

Veel succes

MVG Jerry

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Frans Salvo »

In het verleden heb ik het al eens proberen duidelijk te maken.
Pas op als je in Frans viswater gaat vissen !
ja mag maximum 10 schollen/10 wijtingen/10 gullen/10 tongen per BOOT aan boord hebben; ben je met meer dan 2 personen aan boord, dan wordt dit 12 stuks per BOOT.
Bovendien moet iedere vis onmiddellijk geknipt worden (dus niet alleen de zeebaars !!); ttz : de onderste staartvin moet er af geknipt worden. Op zeebaars staat dan weer geen limiet in kg of aantallen. Maar stel dat je in Nieuwpoort trailert en je vangt je vis in Frans viswater, dan ben je weer beperkt, volgens de Belgisch wetgeving, tot maximum 20 kg vis waarvan maximaal 15 kg kabeljauw. En dan kan je wel zeggen dat die in Frans viswater gevangen is....

Als je schol wil vangen, zou ik het in België proberen en met een trailerbare boot, zou ik eerst zo ver mogelijk over de baan rijden.
succes

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door Pim Janse »

Bedankt voor alle reacties! Als ik dat zo lees, is het misschien toch slimmer/veiliger om vanuit Vlissingen in de Westerscheldemonding op wat platten te gaan vissen. Lijkt me dat er op die platen voor de Zeeuws-Vlaamse kust toch ook wel wat vis moet zitten, of niet dan? En dan geen lastige quota enz..

Groeten!
Pim - Delta 806

henri bollen
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 10:50 pm

Re: Stekken voor Belgische / Franse kust

Bericht door henri bollen »

als ge uit vlissingen vertrekt ga gewoon op de spijkerplaat het moet al gek zijn als ge daar geen vis in uw bakske krijgd als ge iets verder vaard op de platen zijn ze wel groter wij mijn vrouw en ikke gaan altijd naar buiten vanuit breskens waar onze boot licht en we brengen toch altijd wel ons visje mee gr h :D :D

Plaats reactie