wrakken europlatform

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Carlo Peremans
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 19, 2008 9:30 pm

wrakken europlatform

Bericht door Carlo Peremans »

Beste, Een einde boven het europlatform ter hoogte van MW2 liggen er links (westelijk) nog een aantal wrakken aangeduid op de kaart met WK 32. 26.5 , 27 .... Heeft hier iemand meer informatie over ? Naam, juiste positie,...

Alvast bedankt, Carlo

David van der Werf
Berichten: 8
Lid geworden op: za okt 27, 2007 10:31 am

Re: wrakken europlatform

Bericht door David van der Werf »

Hallo Carlo,

Kijk eens in het wrakkenregister HP39. Er liggen heel wat wrakken ten westen van MW2 boei. Wrak op 32 mt is waarschijnlijk wraknummer 2025 in blok O. Wrak op 27 mt is nummer 2627 en ligt in blok P16. Positie in Navionics kaart komt overeen met de werkelijke positie van deze 2 wrakken. Wrak op 26,5 mt kon ik niet vinden.

Mvg,
Delta 870

Carlo Peremans
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 19, 2008 9:30 pm

Re: wrakken europlatform

Bericht door Carlo Peremans »

Bedankt David voor de info!

Groeten, Carlo

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: wrakken europlatform

Bericht door Meiert Kers »

Hallo,
De plaats waar de wrakken liggen in het wrakkenregister HP39 zijn maar 1 cijfer na de laatste punt terwijl je vaak 3 cijfers na de laatste punt weet iemand hoe dat zit zijn de locatie's in HP39 niet zo nauwkeurig dan en hoe moet je die invoeren in je plotter gewoon met 2 extra nullen erachter zetten of werkt dat anders plotter staat ingesteld op WGS84 en graden /minuten.
Wie weet dat toevallig hoe dat zit .

Gr. Meiert
DELTA1529

Carlo Peremans
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 19, 2008 9:30 pm

Re: wrakken europlatform

Bericht door Carlo Peremans »

Hallo Meiert,
Ik ben toevallig Koen De Bievre op de helling tegen gekomen en heb hem die vraag ook gesteld. Blijkbaar geeft men geen exacte positie meer door en moet je het daar mee doen.

Mvg, Carlo

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: wrakken europlatform

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Meiert, Carlo
de meeste kaarten zijn momenteel opgesteld in WGS84; GPS-toestellen zijn default in WGS84;
de onderverdeling zijn graden, minuten en seconden;
als ik het goed heb is 1 minuut op de N-as (verticaal) gelijk aan 1 nautical mile = 1856 meter;
1 minuut = 1000 seconden in WGS84
het verschil tussen 000 en 999 seconden zou dan 1856 meter zijn....

maakt dus nogal een deftig groot verschil als je een wrak moet gaan zoeken !

succes

David van der Werf
Berichten: 8
Lid geworden op: za okt 27, 2007 10:31 am

Re: wrakken europlatform

Bericht door David van der Werf »

Hallo Frans,

Een minuut is 60 seconden ook in WGS84 en geen 1000 sec. Als een positie in graden en decimale minuten wordt weergegeven zoals in HP39, bv. 0,2 minuten dan is dat 0,2x60=12 seconden. Overigens ben ik het met Meiert eens dat één cijfer achter de komma minder nauwkeurig is dan drie.

Mvg,
David, Delta 870

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: wrakken europlatform

Bericht door Mark Stuyck »

Ik weet één ding: Met één cijfer van de derde combinatie ga je nooit het wrak vinden. Zelfs met 2 cijfers achter de komma is het niet altijd makkelijk om het wrak te vinden. Kijk maar naar het verschil tussen Kaartdata WGS84 en ED 50. Een verschil van slechts 5/100 en 8/100 ste maar toch lig je er een kleine 130 meter naast indien je de foute kaartdatum gebruikt.

Voor David en Frans: Het zijn echter geen seconden maar decimale minuten of duizendsten van een minuut die de derde cijfercombinatie vormen. 1/100ste is 18,5 m. Dus Frans zijn uitleg was zo slecht nog niet.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: wrakken europlatform

Bericht door Frans Salvo »

hoi David,
misschien zijn mijn "seconden" een foute interpretatie en het gevolg van de "minuten" die er aan vooraf gaan. Beter dus om er "duizensten" van te maken.
Als je volgende link opent
http://www.mvanrossum.nl/technieken/kk/KenK3.htm
zal je lezen dat 1 minuut 1850 meter is, zoals ik al eerder zei;

het ging me er alleen maar om, om aan te tonen dat je er flink naast kunt varen als je de positie niet exact hebt; en met exact bedoel ik : minstens tot 2 cijfers na de minuut; wat dan nog neer komt op een foutenmarge van 18.5 meter.

vr gr

Plaats reactie