Voor het eerst naar de wrakken

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Pim Janse »

Beste vissers,
De weersvoorspelling ziet er voor deze week SUPER goed uit, dus ben van plan om de zee op te gaan. Ik wil in ieder geval wat makreel proberen te vangen (moet wel lukken ;-), maar wil ook graag eens op een paar wrakken proberen. Nu heb ik wel wrakvis-ervaring, maar nog niet met eigen boot...

Daarom de vraag of iemand mij wat praktische tips kan geven, waar ik op moet letten bij het vinden van en vissen op een wrak. En ook zou het fijn zijn om een paar wrakken te weten die vanaf Neeltje Jans goed aan te varen/te vinden zijn (namen en coördinaten) en waar een redelijke kans op een visje aanwezig is. We hoeven geen wereldvangst te hebben, maar een paar zomergulletjes zou wel leuk zijn. Ik hoop dat er wat ervaren mensen zijn die dit met mij (en evt. andere beginners op de wrakken) willen delen!

Alvast bedankt en groeten!
Pim - Delta 806

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Marco Hoek »

Beste Pim,


Hoe je moet wrakvissen, is in een mailtje nauwelijks uit te leggen. Misschien organiseren we nog wel een keer een avondje om e.e.a. een beetje uit te leggen aan de hand van wat foto's, maar probeer in elk geval een paar keer mee te gaan (en dan vooral te kijken) met ervaren wrakvissers.

Om je toch vast een beetje op weg te helpen, hierbij vast wat coordinaten:


Belse Kotter 51.42.120 003.00.614
Coaster 51.45.396 003.01.615
Sleepboot 51.45.495 003.07.661
OD 5 51.49.240 003.08.020
SL 51.51.818 003.10.072
Pompoenwrak 51.55.103 003.34.302
Houten Wrak 51.58.633 003.38.611
Heideroosje 52.03.428 003.33.129

deze wrakken zijn prima aan te varen en er zit heel vaak wel een visje op.

Succes!

Groeten,

Marco Hoek
Delta 696

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Martin Droog »

Hoi Pim, ik ben vandaag voor t eerst met mn eigen boot
naar de wrakken gegaan.

Mn eerste ervaring met ankeren bij een wrak
vond ik vies tegenvallen. Maar als je eerst een drift
doet over t wrak zie je hoe de stroming loopt en
weet je ook waar je moet ankeren. En dan vond ik t
nog niet meevallen.

Gelukkig toch wat gevangen.25 kg gul
En 13 makrelen.

Gr Martin
Delta 1525

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Pim Janse »

@Marco:
Bedankt voor je informatie - fijn dat je dat wilt delen! Zo te zien, liggen die wrakjes op ruim een uur varen vanaf Neeltje Jans en redelijk bij elkaar. Lijkt me inderdaad goed om hier eens op te starten!
Ik begrijp dat het lastig is om alles zo uit te leggen, maar ik ga het gewoon proberen. Verder heb ik zeker belangstelling voor een wrakken info-avond - en ik denk dat er wel meer beginnende wrakvissers zijn die dit fijn zouden vinden. Ik houd me dus aanbevolen!

@Martin:
Goed om te horen dat je ook bent geweest en dat er nog vis zit - best de moeite, zo te lezen! Vis je dan met vers aas (pieren/heften) of met pilkers? Jammer dat we niet samen konden varen, want ik ben van plan morgen te gaan - misschien eens een andere keer ;-) Heb je ook de wrakken bezocht die Marco voorstelde?

Groeten,
Pim - Delta 806

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Martin,

Leuk om te lezen dat de eerste x naar de wrakken goed gegaan is. Wij willen het binnenkort ook voor het eerst gaan proberen. Zijn de afgelopen weken regelmatig wezen vissen zo tussen de kering en de R1. Niet veel gevangen maar wel aan de boot goed kunnen testen en veel geoefend op het ankeren. Komen nog niet elke x goed uit maar gaat steeds beter....Volgende week examen doen voor de marifoon en dan hopen op een zulk weer als vandaag (kon helaas geen vrij krijgen)! Wat ik nog wel moeilijk vind is het interpeteren van de dieptemeter. Zie je die wrakken nou duidelijk liggen of anker je puur op je waypoint?
Misschien kunnen we dan eens samen gaan, of met iemand anders die het prettig vind samen op te varen??

En mocht er een infoavondje komen houden ook wij onszelf aanbevolen!
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Martin Droog »

Idd jammer dat we niet samen waren gegaan.

Ik ben naar de mexicanen gegaan. En nog een wrakje iets daar
boven. Dat ligt ondeveer op 25 mijl vd neeltje jans.
We hebben gevist met verse pieren en zagers. Maar hoofdzakelijk
met pieren. Wel vond ik dst de gul traag en niet zo fanatiek bijten.
Pas met naar boven halen merk je pas of er iets groots of kleins aan zit.
Dat vond ik wel vreemd aangezien ik wel anders heb meegemaakt.

De coordinaten weet ik niet uit mn hoofd. Ik heb de boot 2de hands gekocht
en op de kaartplotter staan bijna alle wrakken van groot tot klein. En dat is
tevens ook mn geluk. Hoef zelf niks meer uit te zoeken.
T ankeren zoals ik al eerder zei is best lastig ( heb geankerd op t waypoint)
Op de structure scan zag ik wel iets wat op een wrak leek.

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Martin Droog »

Als er in de toekomst nog een avondje wrakvis les gegeven word
zou ik er graag bij aanwezig willen zijn. Fijj dat er mensen zijn die elkaar
willen helpen

Gr Martin

Delta 1525

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door harrie cas »

als je je dieptemeter goed kent zie je wel je wrak tot zelfs je vis en je ankertouw lopen heb altijd met een koden dieptemeter gevist een cvs 106 dat is gewoon super elk detail kun je lezen maar je moet hem wel goed instellen.maar op de 2e mexicaan mag je dus zeker niet ankeren er zijn al fikse bekeuringen voor uitgeschreven maar dat leer je vanzelf waar je wel en niet mag ankeren of je mot een hele dikke portomonee hebben en je het niet uitmaakt hahahaha.

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Pim Janse »

Nou, gisteren een fantastische dag gehad op het water, maar weinig vis gezien.. Ik heb het hele gebied uitgekamd van ZBJ tot Christaan Huygens, maar geen duikende meeuwen en ook geen makreel gezien - niet boven water en niet onder water! En tja, als de vis er niet is, kun je ze ook niet vangen! Ik begreep van collega-vissers dat die ook geen makreel konden vinden, dus ik snap er weinig van waar ze zitten. Misschien heel ver weg - maar normaal zitten ze toch daar in omgeving van de Steenbanken? Of is het nog te vroeg?
In ieder geval een goede reden om binnenkort weer te gaan :wink: !

Groeten,
Pim - Delta 806

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Bert Douwma »

Gisteren bij de Adriana en de Schelpenviiser geweest. Is een raar verhaal op het moment, zonnetje op het water maar de makreel blijft plat op de bodem liggen. Hebben ze van grote diepte moeten halen een metr of 18.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Sjaak van Boxtel
Berichten: 87
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 6:43 pm

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Sjaak van Boxtel »

donderdag op de klipper gelegen ongeveer 100 makrelen in 3 uur 3 mooie rode ponen 2 kleine gulletjes en wat steenbolk

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Martin Droog »

Hoi Sjaak, leuk om te horen dat je goed gevangen hebt.

Je vertelde dat je op de klipper gelegen hebt.
Bedoel jij dat wrakje recht voor hoek van holland ?


Gr Martin

Delta 1525

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Theo Ringenaldus »

Bert,

Als die makrelen stijf op de bodem liggen moet je ze eerst goed wakker zien te krijgen. Mijn vismaat laat dan zijn inmiddels befaamde makrelenlokroep veelvuldig over het water schallen. En dit doet ie dan ook nog eens in combinatie met een luid uitgeschreeuwd FULL-pull! Wat zoveel wil zeggen dat aan iedere haak ook nog eens daadwerkelijk een makreel hangt. En geloof het of niet, de makrelen springen je haast bijkans de boot in. Je weet gewoon niet wat je ziet. De koelboxen zijn zo vol! Die lokroep klinkt zoiets als Jeb, jeb, jeb, jeb. Probeer maar eens. Wij gaan nu zaterdag, en je moet daar niet raar opkijken als je meer als 5 volwassen kerels de ganse dag hoort Jeb, jeb, jebben, met een luid uitgebruld Full Pull! Als buitenstaander wordt je daar natuurlijk goed flauw van. Wij Zijn het dan ook wel gewoon dat die er na verloop van tijd volgas-varend geïrriteerd tussenuit knijpen.

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar de wrakken

Bericht door Theo Ringenaldus »

[quote="Theo Ringenaldus"]Bert,

Als die makrelen stijf op de bodem liggen moet je ze eerst goed wakker zien te krijgen. Mijn vismaat laat dan zijn inmiddels befaamde makrelenlokroep veelvuldig over het water schallen. En dit doet ie dan ook nog eens in combinatie met een luid uitgeschreeuwd FULL-pull! Wat zoveel wil zeggen dat aan iedere haak ook nog eens daadwerkelijk een makreel hangt. En geloof het of niet, de makrelen springen je haast bijkans de boot in. Je weet gewoon niet wat je ziet. De koelboxen zijn zo vol! Die lokroep klinkt zoiets als Jeb, jeb, jeb, jeb. Probeer maar eens. Wij gaan nu zaterdag, en je moet daar niet raar opkijken als je meer als 5 volwassen kerels de ganse dag hoort Jeb, jeb, jebben, met een luid uitgebruld Full Pull! Als buitenstaander wordt je daar natuurlijk goed flauw van. Wij Zijn het dan ook wel gewoon dat die er na verloop van tijd volgas-varend geïrriteerd tussenuit knijpen. Wij vangen echter wel.

Plaats reactie