" platte makreel"

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

" platte makreel"

Bericht door Erik van der Velden »

Vorige week wilde ik gaan vissen met makreel die ik ingevroren had. Wilde, want de makreel was na het ontdooien zo plat geworden dat hij gewoon van de haak viel. Als je deze vis als aas wil gebruiken, moet je die dan eerst behandelen?

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: " platte makreel"

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Erik,

Volgens mij niet. Wel is het zo dat je de makreel na de vangst best direct op ijs legt of indien mogelijk direct invriest. Als je ze natuurlijk eerst een uur in de zon laat liggen zijn ze rot.

Ik vis ook met ingevroren makreel en zelf gevangen wijting (wat niet werkt trouwens) op snoek, maar die zijn na het ontdooien nog zeer stevig. Ik gebruik die aasvissen wel in zijn geheel aan de haak en snij ze dus niet in stukken. Voor snoek mogen die aasvissen zeer groot zijn (30cm) dus snij ik ze niet in stukken, op zee gebruik ik nooit makreel als aas (enkel vroeger levende voor baars) dat heeft voor mij geen enkele meerwaarde.

Ik vis op snoek ook met sardines, haring en spiering, dus ook allemaal zee vis en ook die zijn nog steeds stevig na het ontdooien. Dus ik vermoed dat je wat verkeerd gedaan hebt met die makro's?

Greetz Jerry

Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

Re: " platte makreel"

Bericht door Erik van der Velden »

het was op de dag dat we ze gevangen hebben wel erg warm, misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Als aas kan dat soms toch wel meevallen.
Enkele weken geleden ben ik gaan vissen voor oostende, en onze schipper viste met stukjes makreel. Hij pakte daar enkel grote wijting mee en een paar gulletjes. De scharren en de kleine wijting kwamen er bijna niet aan. Misschien toeval geweest maar hij had toch een aardig bakje vol....

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: " platte makreel"

Bericht door Bert Douwma »

Hoi Erik,
is een bekend trucje, als er veel vis zit neem je een iets minder populair aasje.
De vis is dan aan het 'snuffelen' wat het is, dit geeft de grotere is meer tijd. Anders hebben de kleintjes het aas al te pakken voordat de maatse vis het heeft kunnen zien.
Er zit nu eenmaal meer kleine dan grote vis.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Plaats reactie