D761 bedankt

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Anthonie van Ojik
Berichten: 3
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 11:28 am

D761 bedankt

Bericht door Anthonie van Ojik »

Vissers,

Ben al een jaar of 23 in een bootje op de Noordzee te vinden en heb al menig bootje naar de kant gesleept.
Afgelopen Zondag was t mijn beurt, motorpech.
Relaas is dat vanaf de meerkerk en tot aan de kering er geen vuiltje aan de lucht was en hij afsloeg en niet aan de praat was te krijgen(verzopen zoals het leek aan de benzine die uit het uitlaatje kwam)

Na wat verwarring mijnerzijds op kanaal 3 waar weinig op gereageerd werd uiteindelijk na een 3 kwartier contact met Ouddorp en aansluitend D761 die mij uiteindelijk naar de helling gesleept hebben.

Uitluister post aan de helling is 10 tallen keren opgeroepen en ik ging twijfelen aan de bak die uiteindelijk voor deze situaties aangeschaft was.

Verbaasde mij eigenlijk dat er weinig reactie kwam van andere bootvissers.

Snap dat je baalt als er een noodoproep is en je zou moeten stoppen met vissen maar let wel het kan jou ook gebeuren.
Na al die animo moet je maar denken;stel dat er een levensbedreigende situatie optreed voor jou of 1 van je vismaten,is het over en uit.

Nogmaals D761 bedankt

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Anthonie, wat je zegt klopt, het is idd. meestal triestig gesteld als je moet rekenen op hulp, in praktijk komt het er spijtig genoeg op neer dat je de KNRM moet oproepen. Op de dag van een wedstrijd ben ik zelf ooit getuige geweest dat niemand de moeite deed om een sportvisser welke nog binnen de haven van Neeltje Janbs in panne viel tot aan de helling terug te slepen, dit kostte 5 minuten van je tijd! Voor die 500 m heeft men de KNRM moeten waarschuwen, gewoon absurd. Misschien is het beter in geval van pech gewoon hierover te zwijgen, roep via je deltabak een fictieve visvriend op, communiceer je coordinaten en zeg dat er heel goed gevangen wordt. Grote kans dat er snel ander bootvissers aan de horizon ziet verschijnen en je bent meteen zeker over de werking van je deltabak.

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Soms heb ik ook het vermoeden dat veel mensen een noodoproep niet willen horen.
Moest ik iemand kunnen helpen zal ik het zeker doen.
Vissen is nog steeds een hobby voor mij en geen geldgewin.
Ik sta liever in de krant als hulpverlener dan thuis te komen met een supervis.
Als ik iemand nodig heb hoop ik ook geholpen te worden.
Ik zou het niet willen meemaken moest er iets ernstig gebeuren en ik heb geweigerd te hulp te verlenen.
Een voor allen,allen voor een
Frank
Delta 482

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Wil Wycisk »

Vroeger was ik lid van wsv S`Gravezande (eerst G107 en later G13). Daar was het verplicht om je ontvanger aan te houden en hulp te verlenen als er om hulp gevraagd werd. Werkte wel goed, want ik heb vaak gehoor gegeven aan een noodroep. Op de zender werd dan uitgemaakt wie er naar toe ging.
Tijden veranderen...maar ik heb hem nog steeds aan staan.
Wil

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

je kunt je eigen ook gaan afvragen waarom de verenging niet verplicht dat er met 2 boten wordt uitgevaren of je gewoon inboeken waar je welk deltnummer er weg is en waar ie zich bevind net als in s,gravenzande want ik vind het belachelijk dat een verenging met ruim 1600 leden niet voor elkaar op komen toen wij enkele jaren terug op zee zaten hielpen we mekaar toch ook.ex deltalid en bootvisser

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Beste Cas vind het allemaal leuk bedacht van je maar denk jij dat je iemand kan verplichten om met 2 boten uit te varen ? en dan komt er nog is bij meestal heb ik me bak wel aan maar als ik toevallig aan het varen ben hoor ik dat tog niet en dan komt er nog is bij dat als iemand iets niet goed heeft staan en om de minuut hoor ik ff een ruis onder het vissen dan gaat dat ding uit anders wor ik daar helemaal gek van en in boeken en vertellen waar je naartoe gaat ? tja dat zie ik komende 100 jaar nog niet gebeuren waarom denk je dat de stekken gids een flop is geworden ?


Groeten Ard

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

elkaar helpen?

Bericht door Barend Verschoor »

Beste mensen we kennen toch allemaal de definitie

GOED ZEEMANSCHAP.


gr Barend

Stefan Verbeeck
Berichten: 51
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:08 pm

Bericht door Stefan Verbeeck »

Effe aan vraagje.

Mijn bak staat steeds op kanaal 1. Noodoproepen gebeuren via kanaal 3 kan ik dan deze oproep wel horen? Is het dan mischien niet beter eventjes op 1 te roepen? Daar heb je toch veel meer kans dat iemand je hoort.
Je hoeft niet gek te zijn om te vissen.
Maar het helpt wel.
Delta 1666

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Stefan,

Volgens mij is de noodoproep naar " collega" vissers altijd op kanaal 1.

Als je op kanaal 3 roept zit je meteen in contact met de kustwacht ouddorp, deze zullen altijd komen.
Onder elkaar oplossen op kanaal 1 heeft denk ik wel de voorkeur.

Weet je wat een fijn gevoel het is als je een " collega" hebt kunnen helpen, die toch wel enigszins benauwd is omdat bv zijn motor het niet doet !?

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Mannen met kn 3 is dit op de delta bak ik dacht het nood kanaal 16 was, of moet ik terug naar t'school?
Het is naaatuurlijk het beste een collega als hulp te hebben dit schept een band,of?
mvg
elpescador

delta 1518

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

hulp op het water?

Bericht door Barend Verschoor »

Beste mensen als juliie nu eens kijken bij veiligheid (links in de blauwe balk ) daar staat welk kanaal waar voor is en ook dat men verplicht is uit te luisteren op kanaal 1 of kanaal 3.
succes.

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

elkander helpen

Bericht door hilbert van vlimmeren »

Beste delta vissers dit is een probleem wat in heel nederland speelt ik heb zelf ehbo en ben ook lotus slachtoffer en hoe vaak het niet voorkomt dat we een oefening niet door kunnen laten gaan omdat we geen vrijwillegers hebben de meeste mensen denken eerst aan hun eigen en dan aan een ander tot ze zelf iemand nodig hebben her moer gewoon een gewoonte zijn om iemand iemand te helpen en geen verplichting maar je sinterklaas bestaat tegen die tijd voor we zover zijn

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

elkander helpen

Bericht door hilbert van vlimmeren »

Beste delta vissers dit is een probleem wat in heel nederland speelt ik heb zelf ehbo en ben ook lotus slachtoffer en hoe vaak het niet voorkomt dat we een oefening niet door kunnen laten gaan omdat we geen vrijwillegers hebben de meeste mensen denken eerst aan hun eigen en dan aan een ander tot ze zelf iemand nodig hebben her moer gewoon een gewoonte zijn om iemand iemand te helpen en geen verplichting maar je sinterklaas bestaat tegen die tijd voor we zover zijn

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

hulp bieden?

Bericht door Barend Verschoor »

Ja , daar zeg je wat , maar als EHBOer word je ook geleerd eerst aan jezelf te denken en dan aan de ander anders heb je misschien straks twee problemen.

gr Barend

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Klopt, maar we gaan denk ik wel van een normale situatie uit.....

Bij normaal weer ( anders ben je toch niet op zee ) lijkt het mij niet meer dan normaal dat je gehoor geeft aan iemand die problemen heeft.
En als je zelf geen veilige sleepverbinding tot stand kan brengen is het voor de hulpbehoevende toch wel een fijn idee dat je met je bootje in de buurt bent tot de reddingsboot er is.........geloof dat het bij de ehbo cursus ook zo geleerd word .... :wink:

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Plaats reactie