vraag mbt anker opvaren

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

vraag mbt anker opvaren

Bericht door Kees Michielsen »

Ik vaar mijn anker op met een blaas, het opvaren gaat heel goed.
het binnenhalen heb ik een probleempje bij.
Nu heb ik een vraag aan de overige delta-vissers die die methode gebruiken.
Ik ben nog op zoek naar een goede oplossing om te voorkomen dat het anker terugzakt bij het binnenhalen.
Ik kan er wel een pin opzetten of een "eenrichtingsbuisje" uit de zeilsport maar ik ben eigenlijk benieuwd of iemand er een goede oplossing voor heeft gevonden en die wil delen? Mag ook per mail 8)

groeten

Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Nico Opdebeeck
Berichten: 39
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:09 pm

ankerbaltechniek

Bericht door Nico Opdebeeck »

Als ik je probleem bekijk denk ik dat je ofwel geen ketting gebruikt, ofwel een te kort stuk ketting.
Als ik mijn anker ophaal op deze methode blijft het anker in de ring hangen omdat het gewicht van de ketting hiervoor zorgt. Belangrijk is ook dat de verbinding ankerkoord-ketting 'naadloos' is, dwz, zo glad mogelijk zodat het doorschuiven van de ketting in de ring vlot verloopt. Je moet blijven varen totdat je duidelijk ziet dat de ankerbal meegetrokken wordt. Als je dan het anker binnenhaald zie je dat het anker mooi in de ring ondersteboven hangt.

groet
delta 946

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo kees,

ook ik haal mijn anker binnen met een stuk ketting van ongeveer ??n meter.
de ketting die ook door de ring van je ankerballon word getrokken trekt de 'steel' van je anker omlaag, zodat die niet meer terug kan zinken.
wel goed opletten, zoals nico al zegt , dat je het anker goed in de ring van de ballon vasttrekt, zodat de ketting er goed door is.
dit werkt prima!

succes, marcel, D.1013

Marc Van Acker
Berichten: 21
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 9:44 am

Bericht door Marc Van Acker »

Hallo Marcel,
Gaat dat ook zonder ketting.
Ik hoor het graag.

Groet Marc Delta 1575 :lol:

Bob Janssen
Berichten: 63
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:03 am

Bericht door Bob Janssen »

Marc,,

dit kan ook zonder ketting. ik doe dit al jaren. ik gebruik wel een grote musketonhaak aan mijn ankerbal. deze komt dan in het oog van mijn anker vast geklikt als ik mijn boot opvaar tot mijn anker boven is en meegetrokken wordt. dit laatste is zoals je gelezen hebt wel belangrijk, anders zakt je anker terug naar beneden als er geen spanning op het touw staat.

succes

bob

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Bedankt voor de tips!
Ik heb er inderdaad geen ketting voorzitten, waarschijnlijk is mijn musketonhaak te klein om de ankersteel door te laten.
Er wordt gesproken over een ring, zijn die ergens te koop?

groeten

Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

Marc Van Acker schreef:Hallo Marcel,
Gaat dat ook zonder ketting.
Ik hoor het graag.

Groet Marc Delta 1575 :lol:
hallo marc,

dit ligt eraan wat voor een anker dat je hebt.
bij sommige ankers gaat het ook zonder ketting, die hebben dan een iets langere steel en dus meer gewicht. als de steel dan eenmaal door de ring is blijft hij naar onder hangen, bij sommige ankers is de steel weer te kort( lees; te licht) en kiept het anker om en zinkt weer.
als je het niet zeker weet gewoon een stuk ketting eraan en klaar is kees.
is bovendien ook nog beter met ankeren.

grts, marcel D.1013

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Kees,

Ik kan zo'n ringen voor je maken, heb er laatst nog een paar gemaakt voor enkele deltaleden en die werken prima. Als je goede ringen gebruikt is een ketting "zeker" niet nodig. Het is hetzelfde met een "goed" anker, daar hoeft ook geen kettiung voor. Heb er zelfs een paar foto's van, maar die krijg ik hier niet bij op!

Jerry

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Bericht door Rob Weenink »

Ik zelf gebruik een splitpen die bevestigd is aan het ankertouw.
Hij zit gemonteerd met de open kant naar het anker toe.
Hij zit ongeveer op 50 cm voor het anker.
Aan de blaas zit een musketon haak,bij het uitvaren van het anker schiet de splitpen door haak en kan zo niet meer zakken.
Deze methode werkt goed,pas allen wel op als je het anker in het water gooit dat de splitpen niet ergens achter blijft hangen.

Succes
D829

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Jerry,

Kan je mij deze fotos ook eens doorsturen aub.en de prijs van de ringen die je zelf maakt.ik zou dit ook willen toepassen.
Frank
Delta 482
frank.theunissen@pandora.be

Peter Troost
Berichten: 9
Lid geworden op: vr dec 21, 2007 3:02 pm

Anker met Blaas

Bericht door Peter Troost »

Hallo allen.
Ik wil dit ook gaan proberen , allereerst heb ik mijn vorige klapanker verkocht met boot en al.
Dat was ook via dit forum geregeld en was een zeer goed anker , kwam uit de buurt van tholen ! Dacht Ik.
Heb er wel een hele mooie dreg aanhangen die heeft iemand op mijn werk voor me gemaakt, aan de hand van de tekening via deze site te vinden.
Vind echter de dreg op dieper water niet zo goed. ik ankerde altijd via de ankerrol en touw in de kuip dus een lang stuk ketting ging niet !
Ik heb nu sinds kort een Beekman Fish Cabin 5,40 en lang stuk ketting gaat ook niet , tenzij ik kies voor dat ballonsysteem !!
Verders ::
Wat is nu een mooi gewicht als ik voor een klap anker kies voor de 5.40 boot.
En meneer Jerry zou u mij ook eens willen mailen ik ben ook erg niewsgierig in zo,n ring en anker.
Wie Helpt ! :?:
Mijn E-MAIL : Peter-Troost@zonnet.nl
Peter Delta 377.
M.v.sp.v.gr

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Frank en Peter,

Mailtje is onderweg.

Jerry

Plaats reactie