Recreatievisserij met boomkor / bordennet

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Recreatievisserij met boomkor / bordennet

Bericht door Dre Frijters »

Er blijkt links en rechts belangstelling voor een boomkorretje/bordennet. Ik heb zelf indertijd daar wat gegevens over verzameld en zo'n korretje gemaakt.
Bot ( niet gequoteerde vissoorten ) en garnalen mochten toen, na binnenhalen van het net aan boord blijven en meegenomen worden.
Naja, bot werd toen over het hele jaar genomen al zeldzaam, garnalen (die je er best mee kan vangen) gingen weer overboord en dus hing het korretje al snel aan de kapstok. Het is toch nogal sjouwwerk, een hoop wier/vuil en vooral krabben aan boord etc.... Met de hengel is leuker, zeker gezien de huidige benzineprijzen.

Met nadruk merk ik op, dat de onderstaande gegevens dateren uit 1993 en dat eventuele wijzingingen/beperkingen of verboden mij op dit moment niet bekend zijn. Volgens mij is de visserijwetgeving aanzienlijk veranderd. Heb nu zo effe geen tijd om alles uit te zoeken. Hopelijk zal iemand die er actueel van op de hoogte is hier zijn aanvulling plaatsen.
Wijzigingen zullen er ongetwijfeld zijn of komen ivm aawijzing natuurgebieden etc... !

Hieronder wat samenvattende bepalingen/eisen:

Besluit Regeling Vrijstelling Sleepnetvisserij

Art. 1:
In de regeling wordt verstaan onder:
Zeegebied: Gebied als bedoeld in art. 1 Besluit aanwijzing zeegebied en kustwateren 1970 ( Staatsblad 176).
Bordennet: Vistuig dat bestaat uit een (1) net dat bij het vissen wordt opengehouden door 2 aan het net verbonden visborden.
Handzeef: Zeef met een lengte en breedte van resp. 80 en 60 cm., in lengterichting voorzien van gladde draadvormige spijlen, die op gelijke hoogte en met een onderlinge afstand van tenminste 7 mm. zijn aangebracht.

Art. 2, lid 1:
Vrijstelling van art. 6c, 1e lid van Reglement Zee- en kustvisserij 1977, is verleend voor het uitoefenen van de visserij met de boomkor met vaartuigen, andere dan vissersvaartuigen met een lengte over alles kleiner dan 8 m., in de Visserijzone, het Zeegebied en de Westerschelde, alsmede voor het in deze wateren aan boord van zodanige vaartuigen aanwezig hebben van een boomkor.

Art. 2, lid 2::
Vrijstelling van art. 7, 1e lid van de Beschikking Visserij, Visserijzone, Zeegebied en Kustwateren ( Staatscourant 1977, nr. 255) is verleend voor het vissen in de Visserijzone en het Zeegebied:
- met vaartuigen kleiner dan 8 m., voor zover het de visserij betreft met de boomkor of bordennet;
- met vaartuigen met een lengte over alles tussen de 8 en 10 m. voor zover het betreft de visserij met een bordennet.

Art. 2, lid 3:
Vrijstelling is verleend van art. 2, 2e lid van de Beschikking Regeling Vangstbeperking ( Staatscourant 1984, nr. 254) in de Visserijzone, het Zeegbied en de Westerschelde voor vaartuigen, andere van vissersvaartuigen:
- met een lengte over alles kleiner dan 8 m. voor wat betreft het verbod om een boomkor aan boord te hebben;
- met een lengte over alles kleiner dan 10 m. voor wat betreft het verbod om een bordennet aan boord te hebben.

Art. 2, lid 4:
De in het 1e lid vermelde vrijstelling wordt slechts verleend voor vaartuigen met een ( 1 ) boomkor met een maximum breedte van 150 cm, gemeten tussen de uiteinden van de constructie, zonder dat er voorzieningen zijn getroffen waardoor de boomkor kan worden uitgeschoven of verlengd.

Art. 2, lid 5:
De in het 2e en 3e lid bedoelde vrijstellingen worden slechts verleend voor vaartuigen met een (1) boomkor als bedoeld in het 4e lid, of met een ( 1) bordennet, waarvan de hoogte van de visborden niet meer bedraagt van 70 cm. en waarvan de lengte van de bovenpees, inclussief stroppen en kabels, niet meer bedraagt dan 225 cm., gemeten vanaf de achterzijde van het ene tot de achterzijde van het andere bord.

Art. 3: Aanvullende voorschriften:
a. Vissoorten als genoemd in de bijlagen 2,3 en 6 bij de Beschikking Regeling Vangstbeperking, gevangen in de bij die vissoorten genoemde wateren, dienen onmiddellijk na het ophalen ervan in het zelfde water te worden teruggezet;
b. Indien de garnalenvisserij wordt uitgeoefend, dient de vangst direct na aan boord te zijn gehaald, te worden gesorteerd met behulp van handzeef. . Het is verplicht een handzeef aan boord te hebben van het vaartuig waarmee garnalenvisserij wordt uitgeoefend.

Den Haag, 12.8.1991
Minister P. Bukman.

Nog enkele opmerkingen uit de Memorie van toelichting / doel van de regeling en nadere voorschriften:
- de vrijstellingsregeling is dus niet van toepassing op bijv. Oosterschelde en Waddenzee;
- slechts ongequoteerde vissoorten !: toen moesten onmiddellijk worden teruggezet haring, koolvis, makreel, schelvis, wijting, tong, schol, heek, kabeljouw, sprot, zeeduivel, horsmakreel, blauwe wijting en kever.
(Vrij waren bijv. schar, bot, paling.)
- De minimummaaswijdte van het garnalennet bedraagt 20 mm, waarbij minimaal 30 % van de gehele vangst uit garnalen dient te bestaan. (Dus slepen waar geen garnaal zit en alleen maar platvis of paling bovenkomt, mag niet !!??).
- Sleepnetvisserij op paling: de minimummaaswijdte 16 mm .
Daarbij dient minimaal 50 % van de gehele vangst uit paling te bestaan ( !!??)
- Voor de visserij op overige ongequoteerde vissoorten geldt een minimummaaswijdte van 90 mm.
( zo had ik voor gericht slepen op bot een soortgelijk netje gemaakt met maas 90 mm).
- In de periode 1 oktober t/m 31 december en 1 januari t/m 31 maart dat de kabeljouwbox ( Gebied I en II ) van kracht is, mag niet gesleept worden in Gebied II.
- In diezelfde perioden gelden voor deze visserij in Gebied I de volgende uitzonderingen:
1. minimummaaswijdte voor ongequoteerde vissoorten ( m.u.v. garnalen en paling) bedraagt 100 mm
2. bij garnalenvisserij dient in het net een zodanige voorziening te zijn aangebracht, dat de met de garnalen meegevangen vis uit het sleepnet kan ontsnappen. Zogenaamde wekkers mogen niet worden gebruikt.
- De voorschriften m.b.t. (garnalen-)handzeef zijn er vooral voor om de meegevangen ondermaatse vis ( "postzegeltjes" ) levend terug te kunnen zetten
- Ik weet niet meer waar het staat, maar de beugel (van de boomkor) mag niet hoger zijn dan 30 cm.

Algemene maar niet onbelangrijke tip:
In het verleden is er al vaak erg boos geschreven over "bootjesvissers die aan het stropen waren met (sleep-)netten en alle vis wegvingen", pal voor de neus van bijv. " daardoor niks meer vangende kantvissers". Politie wordt gebeld, werplood rond je oren, schelpartijen etc. etc. etc.
Let dus op wat je waar doet en vooral, mag doen.
Voor je het weet zijn alle Deltavissers stropers, ook al zit je alleen de garnalen achter de vodden.
Bij overtredingen zijn de bekeuringen fors, tot en met inbeslagname van je boot.!! :cry: ( En terecht....... )

Groet,
Dre

mark pelzer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 14, 2008 2:26 pm

Bericht door mark pelzer »

hoi dre,
bedankt voor alle informatie maar het is toch geen stropen!
ik vindt het altijd weer spannend om met mijn zoontje na een dagje gevist te hebben om dan nog een uurtje garnaaltjes te slepen.
het lukt me alleen nog niet zo best vandaar dat ik het een beetje probeer te perfectioneren.
en het gaat me toch echt om de garnaaltjes die jij weer overboord gooide.
en garnalen vangen met een hengel...........tja ik weet iniedersgeval niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
kan je met een korretje ook wadend vanaf het strand garnalen vangen?
er is toch niks lekkerder dan een toast met lekker zelf gevangen en gepelde garnaaltjes...........!
ik hoop dat je nog wat informatie wilt geven over het maken van een korretje ik kan erbijna niks over vinden.
groetjes en b.v.d. mark

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Mark,
op je vraag of het garnalen vangen, lopend vanaf het strand goed gaat, is alleen maar een positief antwoord mogelijk.
Lees het stukje van Rob van der Zande maar in onderwerp "materiaal" van een paar dagen terug.
Ik zelf ging altijd naar het strand van Ter Heijde maar was daar meestal niet zo succesvol, ik ga het nu proberen langs de Brouwersdam, daar waar Rob goede vangsten doet. (deed)
succes, mvg Aad Boomman D 495

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Kijk dit zijn nu de leuke dingen van een forum.
Dat is mooi info.
Maar als je garnalen wilt gaan slepen doe het dan zeer snel.
Want ze geven vorst af, en dan zitten deze beestjes snel in
dieper water.

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Dennis Schmitt

Bericht door Dennis Schmitt »

Hoi Dre,

Ik ben het volledig met je eens.

Groet,
Dennis

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Het eerder door mij genoemde Besluit is inderdaad inmiddels vervallen.

Alle Vrijstellingen ( dus ook tav boomkorretje/bordennet ) uit de visserijwetgeving zijn sinds 2006 samen gevoegd in 1 Vrijstelling, te vinden in:

http://www.hogb.nl/projecthogb/wetten/v ... C78297.pdf

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Om dit alles te begrijpen in mensentaal moet je toch wel hogere universiteitsstudies gedaan hebben ?lol.
Het is geen fenomeen van belgie of nederland alleen dit is voor heel de wereld dus is het helemaal niet eenvoudig om als je bv in spanje of frankrijk bent om mee te zijn.
Als er belangrijke wetten komen voor ons sportvissers is het misschien een goed idee om deze in verstaanbare taal op het forum te publiceren.
grt
elpescador

delta 1518

Plaats reactie