Drijfzak

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Patrick Ligtvoet
Berichten: 9
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:06 pm

Drijfzak

Bericht door Patrick Ligtvoet »

Ik lees dat soms een drijfzak (zee-anker) wordt gebruikt om het driften van de boot in de stroming te vertragen of te stoppen, vb. in Denemarken of op plaatsen waar niet kan worden geankerd. Heeft iemand hier ervaring mee die me kan zeggen of dit werkt en op wat moet worden gelet op dit veilig te kunnen doen ? Met dank bij voorbaat.

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Wij vissen in Denemarken over het algemeen met een driftzak. Zaak is om een goed formaat aan te schaffen dat makkelijk opent. We zijn 1 jaar aan het klooien geweest met een profiblinker driftzak met een harnas van 8 touwen. Van alles hebben we eraan gedaan om dat ding werkend te krijgen, lood er onderaan en lege frisdrankflesjes bovenaan, noem maar op.Een doffe ellende was dat.
Sinds twee jaar heb ik via Cabelas twee driftzakken aangeschaft, er staat ook een leuke instructievideo op onderstaande link: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... 21302&rid=
Ik heb er ook gelijk twee harnasen met drijfboeitje bij gekocht.
Ik wil ze voor geen geld meer kwijt!! We gebruiken ze ook op de Grevelingen bij het driftend haringvissen en in de zomer bij het verticalen op snoekbaars.
De reden dat ik er twee heb gekocht is dat als we met twee man zijn er een aan de voor- en een aan de achterkant te water gaat, dan drift de boot perfect dwars op de stroming en kun je alletwee goed vissen.
Als de wind schuin op de stroming staat vis je met gebruik van de driftzak over het algemeen toch recht met de stroming mee, ook de snelheid wordt teruggebracht tot een aanvaardbare driftsnelheid en je kunt lichter kunstaas (blijven) gebruiken.
In Nederland heb ik hem op zee alleen nog maar gebruikt als we voor anker lagen en de boot begon wat te zwalken door de wind, driftzak erachter en probleem opgelost.
Op deze foto vis ik op de Oude Maas met gebruik van de driftzak
Afbeelding

Onderstaande foto is op het Volkerak, zonder driftzakken was daar niet te vissen geweest. staan ook de twee harnassen met drijfboei mooi op.

Afbeelding
Morgen gaan we weer naar Denemarken voor een week en de driftzakken liggen er al in, ik zou er bijna voor terugrijden als ik die vergeet.

Let wel, als er geen wind staat heeft een driftzak geen enkele toegevoegde waarde!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Nog vragen, mail me maar.

groeten

Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

mark pelzer
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 14, 2008 2:26 pm

Bericht door mark pelzer »

Hoi Kees,
Ik ben ook op zoek naar een drift zak .
Ik heb op de site gekeken en het zag er goed uit en voor een redelijke prijs.
Alleen weet ik niet wat een goede maat is voor mijn boot,kun je mij mischien een tip geven ik heb een topcraft revolution 460.
groetjes mark!

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Hallo Mark,

Op basis van je bootlengte is het advies op de site een driftzak in de maat Large, boten van 14 tot 18 voet. (ongeveer 4.20 tot 5.40 meter)

Afgelopen week op de Oude Maas gevist met windkracht 4. Dank zij de driftzak toch een lekkere visserij gehad met leuke vangsten.

Succes en groeten

Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Plaats reactie