palingvangsten grevelingen

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

palingvangsten grevelingen

Bericht door harrie cas »

hallo zaterdag11-07-2009 m,n 2e sessie palingvissen gedaan aan de grevelingen van de kant met 2 personen met 2 hengels totaal gevangen 67 palingen waarvan meer dan de helft v/d palingen van een pond en dan zeggen ze dat er geen paling zit.ik heb nog nooit zo goed gevangen als deze 2 keer dat we geweest zijn.maar let op we hebben de meeste gevangen met landpieren vraag me af hoe dat kan zeepieren worden niet gepakt wel de kweekzager.wij hebben gevist van 21.00 uur tot 02.00 uur.

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: palingvangsten grevelingen

Bericht door Rinus Visser »

Harrie,

Natuurlijk allemaal teruggezet?
Gelet op de "richtlijn" van Sportvisserij Nederland is het voor een websitebeheerder best lastig om met dit soort berichten juist om te gaan.
Om het de websitebeheerder in dit geval niet al te lastig te maken het verzoek in het vervolg een iets genuanceerder verhaal te plaatsen (of in het geheel niets?).
Overigens ben ik het niet eens met de richtlijn van Sportvisserij Nederland in deze, laat dat duidelijk zijn!
En dat Borg het palingplan (nog) niet ziet zitten maakt mij niet direct vrolijk. De 'aanvullende' gevens die Borg nog wenst zullen hem ook wel duidelijk maken dat het plan doorgaat zoals de Ned. politiek dat heeft besloten.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Ook is hier nachtvissen helaas niet toegestaan....dus pas op ! (zie lijst Viswateren)

De Grevelingen is inderdaad voor aal een van de (laatste ??) topstekken, glasaal kan er in, zo ook volwassen aal uit zee en het achterland.
Eruit is echter een ander verhaal: alleen via de netten van het beroeps !

Vandaar dat het beroeps hier de dienst uitmaakt.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

jawel dre deze palingen zijn gefotografeert en netjes terug gezet

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

nacht vissen

Bericht door marissen francois »

Dre Frijters schreef:Ook is hier nachtvissen helaas niet toegestaan....dus pas op ! (zie lijst Viswateren)

De Grevelingen is inderdaad voor aal een van de (laatste ??) topstekken, glasaal kan er in, zo ook volwassen aal uit zee en het achterland.
Eruit is echter een ander verhaal: alleen via de netten van het beroeps !

Vandaar dat het beroeps hier de dienst uitmaakt.
waarom staat er bij zeevissen.nl bij boot vangsten dat ms theo aan nachtvissen doet?
zelfs fotos in het donkere.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Francois, ik weet zo niet op welk bericht je doelt, maar in het zomerprogramma van Ms Theo staat, dat ze ook aan AVONDtrips doen: van 17.30 tot ongeveer middernacht, legaal dus. En dan kan het ook al donker zijn.
Pas dus op met evt. verkeerde conclusies de wereld insturen of vraag het na bij de schipper.

Volgens mij was destijds de hoofdreden om nachtvissen op de Grevelingen te verbieden: Grotere kans op leeghalen, diefstal of vernieling van de vele beroepsfuiken en om stroperij op dit uitgestrekte water tegen te gaan.
Vandaar mijn mening dat het beroeps op de Grevelingen de dienst uit maakt en de sportvisser ondergeschikt is.

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Harrie,
Het was Rinus die daarop (volgens mij terecht met zijn zorgen als beheerder/bestuurslid ) reageerde.

Heb inderdaad al meer gehoord en gelezen, dat ook overdag/'savonds leuke palingvangsten mogelijk zijn op de Grevelingen en op de juiste plaatsen. Dat is wellicht een goed alternatief in de zomer, als vlak onder de kust en Oosterschelde geen graat te vangen is.
En aal terugzetten, tja, ik moet er ook aan wennen, maar het is niet anders.

Groet,
Dre.

marissen francois
Berichten: 43
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm

Bericht door marissen francois »

Dre Frijters schreef:Francois, ik weet zo niet op welk bericht je doelt, maar in het zomerprogramma van Ms Theo staat, dat ze ook aan AVONDtrips doen: van 17.30 tot ongeveer middernacht, legaal dus. En dan kan het ook al donker zijn.
Pas dus op met evt. verkeerde conclusies de wereld insturen of vraag het na bij de schipper.

Volgens mij was destijds de hoofdreden om nachtvissen op de Grevelingen te verbieden: Grotere kans op leeghalen, diefstal of vernieling van de vele beroepsfuiken en om stroperij op dit uitgestrekte water tegen te gaan.
Vandaar mijn mening dat het beroeps op de Grevelingen de dienst uit maakt en de sportvisser ondergeschikt is.

Groet,
Dre.
ok dan als het tot middernacht legaal is sorry voor het misverstand

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Bericht door Rinus Visser »

Ik lees net op nu.nl dat mw. Verburg (LNV) gisteren heeft bekend gemaakt dat de beroeps palingvissers dit jaar 2 maanden geen paling mogen vangen. En ingaande volgend jaar zelfs 3 maanden niet. Een en ander mede toch onder druk van Joe Borg (Eurpees Commissaris).
Mijn eerdere scepsis over het nut van Borg zijn eerdere onvrede met het Ned. plan (157 ton over de dijk) blijkt dus niet terecht te zijn geweest.
Dit besluit maakt het voor de sportvissers 'makkelijker' om met het meeneemverbod te leven.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Nu een van de andere problemen bij de bron nog: Het te massaal wegvangen van glas- en pootaal voor welk doel dan ook.
Laten we hopen, dat Borg hier ook weet te overtuigen en de strakke lijn doortrekt.

Plaats reactie