Praktijkervaring opdoen

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Henry Timmer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:52 pm

Praktijkervaring opdoen

Bericht door Henry Timmer »

Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik samen met mijn broer een bootje (Warrior 165 met 75PK) gekocht, waarmee we graag de zee op willen om te gaan vissen.

We zijn allebei hard aan het studeren voor ons vaarbewijs (ook al is deze op zee officieel niet verplicht), ivm het minimaal bekend zijn van de theorie wat mijns inziens wel nodig is.

Ik ben ondertussen lid geworden van de Deltavissers en ik wacht nu nog op op de toestemming (van AT) voor de Deltabak, de Deltabak zelf en ik moet ook nog enkele veiligheidsonderdelen aanschaffen.

We zouden graag wat ervaring op willen doen voordat we de boot compleet hebben en voor het eerst uit willen varen.

Is er iemand die ons wil helpen aan wat praktijk-ervaring en ons een keertje met zijn bootje mee wil nemen? Uiteraard zullen wij de brandstof vergoeden.

Groeten,
Henry

PS! Het gaat ons helemaal niet om stekinfo, maar juist om diverse onderdelen van het bootvissen in de praktijk een keer gezien te hebben.

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Dag Henry,

Als je er iets aan hebt wil ik best een keertje bij jullie aan boord stappen om je een beetje op weg te helpen.
Dat zou kunnen op de Grevelingen of op de Noordzee, ik woon vlakbij de Grevelingen en Neeltje Jans.
Ik wil je dan best wat adviezen en stekken geven.
In elk geval over het bodemvissen.

Mocht je echt een keer willen leren wrakvissen dan kan je wellicht een keer opstappen op de Valkyrie, de charterboot van Hoek hengelsport uit Ouddorp. Ik ga met enige regelmaat met deze boot op pad en wil je best uitleggen hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Stuur mij anders even eeen berichtje:
marcohoek (at) gmail.com

vriendelijke groet,

Marco Hoek
D696

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Henry,welkom bij onze club.
Ik zou zeker van de adviezen van Marco en Hank gebruik maken.
Voor dat je daad werkelijk van "wal"steekt zou ik je het volgende willen aanraden.
Controleer vooraf altijd de weers berichten op de deltavissers site of op windguru.
Raak vertrouwd met je apparatuur aan boord ik denk dan m.n aan je plotter en kompas.
Zorg dat je goede zeekaarten aan boord heb.
Bepaal vooraf waar je heen gaat en weet welke koers je terug moet hebben.
Pas op waar je vaart er liggen, zeker in de voordelta veel zandplaten waar je bij laag en soms ook bij hoog water niet overheen kunt!
Vergeet nooit je aan te melden bij de kustwacht als je dagje met de boot er op uit gaat.
Zo zijn ernog wel wat tips te bedenken,pas als je echt op je gemak voelt met je nieuwe boot en op het water wordt een dagje vissen pas echt leuk en blijft het ook leuk!
Ik heb zeker niet de meeste ervaring maar als je nog vragen heb laat maar horen.
Succes en vang ze

Groeten
Rob D829

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Praktijkervaring

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Henry,

"Ik heb zeker niet de meeste ervaring maar als je nog vragen heb laat maar horen." Als je dit hoort uit de mond van een ervaren visser zoals Rob er eentje is, dan weet je dat ervaring een "must" is op zee.
Rob, Marco, Hank zijn zeer ervaren vissers. Maak van hun aanbod gebruik om op enkele tochtjes voldoende basiservaring op te doen.
Plan vervolgens je eerste tochtjes naar de Meerkerk, de Huygens, SD2 en Bottwick en leer er je boot, de apparatuur, de wrakken en vooral de zee kennen. Echt kennen doe je de zee nooit. Ze blijft onvoorspelbaar.
Het weerbericht en de golfhoogte juist interpreteren om aldus te bepalen wanneer je uit kan varen is de basis van je visplezier en je veiligheid.
Op www.hengelsportdekock.be schrijf ik maandelijks een stukje over zeevissen voor beginners. Het volgende stuk zal over het weer, de golfhoogte en de verschillende weersites gaan.
Ik zal Koen eens de stukjes doormailen doch ik denk dat ze voor de Deltavissers te ??nvoudig zijn.
Voor een collectie co?rdinaten van wrakken mag je me altijd mailen.

chrisenmark@telenet.be

Veel succes en visplezier gewenst.

Mvg,

Mark

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Stukjes voor in ons clubblad Deltavissers zijn altijd welkom, vraag maar aan de redactie.
Het is wel zo dat je er effe voor moet gaan zitten, mijn verhaaltje over de VHF,
was toch ook heel wat werk, want het moet wel kloppen, gewoon doen dus!
Mijn zoon en ik hebben ook nog niet zoveel ervaring met een ( klein)bootje op zee,
Maar aldoende leert men, vaak gaan vissen dus.
Wat ik o.a. belangrijk vindt is de weersvoorspelling, op de verschillende site?s is hier toch wel wat over te vinden, en dan nog kan de wind s?middags zomaar aantrekken, terwijl dit toch niet echt voorspeld was?.
Er zijn natuurlijk nog veel meer ?voorwaarden?op te noemen, voor een geslaagde visdag
op zee, denk aan tip top in orde motor, goede communicatie apparatuur enz, enz.
Er zijn vast wel mensen die hier wat over kunnen schrijven, denk ik zo.

Bovenal blijft ook bij deze hobby voorwaarde nummer 1 : gezond verstand gebruiken, en ben je ergens niet zeker van, dan niet doen!


Grtz,

Ronald Anderiesse
Delta 578

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Hank,

ik heb nog steeds geen bericht van jou ontvangen ivm F?camps. Kun je even meedelen of je mijn email ontvangen hebt (ondertussen toch meer dan 2 weken geleden).

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

Peter ook ik heb een mailtje verstuurd maar ook niks ontvangen.Misschien ergens iets mis gegaan?

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Waarom niet eens een koppelwedstrijd vissen?
Vissers met ervaring kunnen dan aan een boot met vissers met minder ervaring gekoppeld worden zodat deze wat kunnen bijleren.
De uitslag is dan van geen belang.
Misschien zullen dan ook weiniger deltavissers afhaken elk jaar.
In de zomer is dit perfect doenbaar.
Van 7 tot 9 kennismaking en uitwisselen van tips en van 10 tot 18 h samen vissen.
Groetjes

Frank Theunissen
Delta 284

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Bericht door Rob Weenink »

Frank ik vind het een goed plan.
Maar zoals altijd zal er iemand de kar moeten trekken om het van de grond te krijgen.
Ik zou zeggen werk het uit en zet het op ons forum.
Succes

Groeten,
Rob D829

Henry Timmer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:52 pm

Bericht door Henry Timmer »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Zo'n wedstrijd waarmee je gekoppeld kan worden aan een ervaren koppel, is voor het minder ervaren koppel zeker super leerzaam.

Ben benieuwd of de ervaren koppels zo'n wedstrijd ook zo zouden zien zitten.

@Marco, ik zal je binnenkort een mailtje sturen, maar voordat we met onze boot het water op kunnen/willen, moet de Deltabak nog wel door Agentschap Telecom toegestaan en door ons ingebouwd worden.

Groeten,
Henry

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Ervaring

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Met zo een koppelwedstrijd zal je wel ervaring op visgebied opdoen doch dat is niet de bedoeling van de vraagsteller (hoop ik).
Als je wil ervaring opdoen met een klein bootje op zee dan zal je die dag best niet teveel bezig zijn met vissen doch vooral bezig zijn te werken met je instrumenten en je boot.
Zoals daar zijn: Wrak zoeken via co?rdinaten, ankeren op een wrak, varen op Kompas, traileren, ankertijden, lokaliseren zandbanken, anker opvaren, enz.

Mvg,

Mark
PS: Onderschat ook het werk niet bij het organiseren van een "wedstrijdje".

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Beste mensen,

Een wedstrijd vissen met een beginner zie ik persoonlijk helemaal niet zitten. Ik doe aan die wedstrijden mee om te proberen zoveel mogelijk vis aan boord te krijgen.

Daar staat tegenover dat het als beginnend zeevisser volgens mij erg lastig is om wat informatie los te krijgen en daar stoor ik mij al een poosje aan. Natuurlijk laat niemand graag het achterste van zijn tong zien (ook ik niet dus) maar mensen op pad helpen met wat informatie over ankeren, getijden, traileren enz. zorgt er echt niet voor dat wij wat minder vis vangen, integendeel zelfs!!
Dus als wij met zijn allen een manier kunnen bedenken om meerdere nieuwe leden op weg te helpen door wat van onze kennis over te dragen dan wil ik daar graag aan meehelpen.

Ik denk dan aan een "nieuwe leden dag" , een presentatie of wat mij betreft zelfs een praktijkdag o.i.d.
Ik wil in elk geval best eens wat mensen op weg helpen en hoor het graag als daar behoefte aan is.

Hartelijke groet,


Marco Hoek
D696

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Marco
Correct het is zo iedereen werkt liever in zijn eigen tuin,maaar je idee van die ledendag vind ik wel een supper .Het moeten niet alleen beurzen zijn om je inkopen te doen enz verder enz maar het kontakt met leden bekend of niet schept plezier en een band en de aanzet hiertoe was wel onze vriend Frank Theunissendie opriep om je foto van je boot te plaatsen op het forum wat niet goed opgevolgd werd jammer maar toch ik vond het wel leuk,zoals reeds vermeld heb ik pas nu een jaartje mijn nieuw eerste bootje .Nogmaals als bv in begin volgend jaar eens een samenkomst is van de leden of nieuwe ben ik bereid om hieraan mee te werken
Grtj
elpescador

delta 1518

Marcel Brevé
Berichten: 129
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm

Bericht door Marcel Brevé »

Je haalt me de woorden uit de mond Marco!

Ik heb nu 3 weken geleden opnieuw met enkele "nieuwe" sportvissers afgesproken een dag met mijn boot de zee op te gaan om inderdaad alle technieken te laten ervaren. Het houdt tenslotte niet op bij varen alleen.
Leuk, een boot vol machines en niet weten wat ermee te doen.
Geeft mij gelijk ook de kans anderen te laten ervaren hoe nu een echt goede plotter (eentje van Seiwa natuurlijk) werkt.

Helaas heeft sinds de gemaakte afspraak de wind en golfhoogte niet echt meegewerkt.

Dus ook ik ben beschikbaar voor praktijkervaring, al dan niet op een georganiseerd dag.


Groeten,

Marcel
Delta 1566

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Mario, ik zag dat er van jouw boot ook nog geen foto op de site van frank staat??? Verder zou het inderdaad leuk zijn als er nog meer deltaleden een foto van hun boot op de site zetten.
Wat betreft een "leerdag" voor onervaren nieuwe leden, vind ik een uitstekend idee en denk ook wel dat er genoeg leden te vinden zijn om als "leermeester" het nodige uit te leggen en voor te doen. Misschien dat de vereniging hier aandacht aan kan schenken en wat op poten kan zetten. Dit zal zeer zeker kunnen leiden tot werving van nieuwe leden en dat is toch waar de vereniging op draait.

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Niels,

Ik heb deze week toch weer enkele boten kunnen toevoegen.
Alleen denk ik dat er een fout is ingeslopen,ik heb namelijk 2 maal delta 1518.
Maar als er nog deltaleden zijn die hun foto willen doorsturen hier nogmaals mijn emailadres.
groetjes
Delta 284
Frank
frank.theunissen@pandora.be

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Bericht door Rinus Visser »

De "oude" Delta 1518 (einde lid 31-12-2009) en de "nieuwe" Delta 1518 (formeel ingaande 1-1-2010).
Deltanummers die vrij komen door opzegging worden wederom in gebruik genomen door nieuwe leden.

Rinus Visser
Delta 5
penningmeester

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

info nieuwe leden

Bericht door Frans Salvo »

Rinus,

misschien geen slecht idee om Frank op de hoogte te brengen van de opgezgde lidmaatschappen; zodoende kan hij zijn fotoboek bijwerken; anders vrees ik dat het binnen een paar jaar een "janboeltje" gaat worden.

Alhoewel ik vermoed dat het verloop qua leden nog best meevalt;

mvg

Frans
Delta 193

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: info nieuwe leden

Bericht door Rinus Visser »

Privacy is (terecht) een woord waar ook bestuurders rekening mee dienen te houden. Bij twijfel kan Frank mij gericht vragen naar mogelijke onjuistheden, bij voorkeur via de mail.
Alhoewel ik ook kan volstaan met alleen Deltanummers aan Frank door te geven (en geen verdere personalia) ben ik daar zelf niet zo happy mee.

Het verloop valt de laatste 5 jaren mee in die zin dat dit jaarlijks rond de honderd opzeggers betreft. Economische omstandigheden en leden die al jaren geen boot meer hebben vormen hiervan de hoofdmoot. Ook lichamelijke ongemakken komen voor als reden. De laatste 4 jaar hebben we zo'n 120 minder aanmeldingen gehad dan opzeggers.
Voor het jaar 2009 heb ik het nog niet geheel op een rijtje maar we spelen quitte of scoren mogelijk nog een klein plusje.

Groeten,

Rinus Visser

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

niet happy

Bericht door Frans Salvo »

Kan best begrijpen dat je er niet zo happy mee bent Rinus, om pakwag 100 mailtjes per jaar te sturen naar Frank; maar misschien heb je anderzijds een bestandje met een opsomming van de opzeggers dat je hem kan doorsturen; en ik neem aan dat, om privacy-redenen, er alleen een naam en nummer wordt doorgegeven.

eea is natuurlijk maar een voorstel uiteraard

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: niet happy

Bericht door Rinus Visser »

Frans,

Het versturen van 100 mailtjes naar een derde (Frank in dit geval) is niet mijn grootste terughoudendheid in deze. Mede gelet op het feit dat het fotoboek van Frank nog niet alle boten van de Deltavissers in zich heeft lijkt het mij verstandiger dat Frank mij zelf bij een "doublet" via de mail benadert.

Groeten,

Rinus

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Vrienden

feitelijk is het heel simpel.
Wanneer ik een dubbel deltanummer binnenkrijg kan ik de oude er vanaf gooien. het enige probleem is dat niet iedereen zijn foto doorstuurt en dan worden de oude niet verwijderd.
Daarom doorsturen vrienden.
Groetjes

Delta 284

Frank

Plaats reactie