Baars

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Baars

Bericht door Alex Wycisk »

Onlangs las ik een artikel op internet over het vissen op zeebaars met makreel aan een wapperlijn, alleen kan ik me niet meer herinneren waar ik het heb gelezen.

Iemand een tip ?

Groeten Alex.
e-tec rulez !!

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Bericht door Dennis Schmitt »

Hoi Alex,


Artikel stond in zeehengelsport.
Dus , ik zou zeggen; word lid.


groeten,
Dennis
D1167

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Sterker nog , ik heb de zeehengelsport liggen !! Ga ff zoeken.

Iemand ervaring met deze manier van baarsvissen ?

Groet Alex.
e-tec rulez !!

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Alex,

Je vangt er "zeker" niet meer baars doors, maar wel grote!
Maar ja, vermits die er dit jaar (en waarschijnlijk in de toekomst ook niet meer!!!) geen grote baars op de wrakken heeft gezeten, kun je de moeite wel besparen. De gemiddelde maat van de baars die wij dit jaar hebben gevangen lag tussen 36cm en 45 ? 50cm!!!! Als je op (gemiddeld) 100kg baars er 15 ? 20kg van boven de 2kg had mocht je blij zijn.

Zou graag een reactie zien van andere baarsvissers hoe groot (en hoeveel?) zij dit jaar gevangen hebben? Het was in ieder geval slechter dan vorig jaar, en eerlijk gezegd word het dit jaar volgens mij nog slechter!!!

Jerry

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Jerry,

Ik ben geen ervaren baarsvisser op de wrakken, maar wel redelijk vanaf de kant. Heb er afgelopen jaar toch wel een aantal boven jouw gemiddelde gevangen in het europoort gebied. Bespaar je de brandstof en ga t eens vanaf de kant proberen.

Over het baarsvissen vanuit de boot, bv een aantal zandbanken waar omheen het lekker stroomt , is dat een leuke plek voor de baars in de geulen ?

groet Alex.
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Baars

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Mag in Nederland die makreel nog leven of moet die dood zijn (wettelijk gezien)?

Mvg,

Mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Geen idee eigenlijk.

Goed punt.
e-tec rulez !!

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Amai!!!!!,

Had van "sommige" forumgebruikers toch meer reactie verwacht op de simpele vraag of zij het afgelopen seizoen ook minder, en dan vooral veel kleinere baars gevangen hebben op de wrakken dan andere jaren?????

Voor alle duidelijkheid heb ik het niet over die "enkele" mooie baarzen die vanaf de kant op de oosterschelde of europoort gebied worden gevangen, maar over noordzee baarzen!

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Baars

Bericht door Marcel Oomen »

Mark Stuyck schreef:Hallo,

Mag in Nederland die makreel nog leven of moet die dood zijn (wettelijk gezien)?

Mvg,

Mark
hoi mark,
heb effe gegoogled:


Artikel 2
In de zeevisserij wordt in Nederland geen gebruik gemaakt van levend aas. Om die reden wordt het verbod thans beperkt tot de kust- en binnenwateren. Dit sluit niet uit dat, mocht op termijn blijken dat ook in de visserij op zee gebruik wordt gemaakt van levend aas, het verbod alsnog voor de zeevisserij kan worden uitgebreid.

eigenlijk weer een onduidelijk antwoord, want hoever lopen de kustwateren?
grtz, marcel D.1013

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Ik heb ook ff gegoocheld.

De grenzen van de kustwateren staan omschreven in het 'BESLUIT AANWIJZING ZEEGEBIED EN KUSTWATEREN 1970'

Artikel 2

Als kustwater, bedoeld in artikel 1, vierde lid, onder c, van de Visserijwet 1963, worden aangewezen:

1. de Waddenzee en het Nederlands gedeelte van de Dollard en de Eems binnen de volgende grenzen:

a. voor de Westereems: de lijn gaande van de lichttoren van Borkum naar de Emder- of Grote Kaap op Rottumeroog, voor zover die lijn over Nederlands gebied loopt;

b. voor het Schild, de Lauwers, het Friesche Gat, het Pinkegat, het Amelandergat, het Vlie, het Eierlandsche Gat en het Texelsche Gat: de basislijn van de territoriale zee van Nederland.

2.

a. de Maasmond;

b. de Nieuwe Waterweg tot de lijn gaande van het oostelijk havenhoofd van Maassluis naar het groene scheepvaartgeleidelicht no. 14;

c. het Calandkanaal, met de daaraan gelegen open havens, tot aan de meest zeewaarts gelegen waterkering;

d. het Beerkanaal met de daaraan gelegen open havens.

3. Het zeegat van Goeree, landwaarts van een lijn getrokken tussen punt A (51?55'20"NB 03?59'23"OL) en punt B (51?50'00"NB 03?50'01"OL) tot de meest zeewaarts gelegen waterkeringen in het zuidwesten begrensd door de lijn getrokken vanaf de vuurtoren Westhoofd op Goeree (51?48'50"NB 03?51'55"OL) in noordwestelijke richting (315? r.w.) tot punt B.

4. Het Brouwershavense Gat, landwaarts van een lijn getrokken van punt B tot punt C (51?44'48"NB 03?40'23"OL) tot de meest zeewaarts gelegen waterkering, in het noordoosten begrensd door het Zeegat van Goeree en in het zuidwesten door de lijn getrokken vanaf de lichtopstand "De Verklikker" op Schouwen-Duiveland (51?43'34"NB 03?42'23"OL) in noordwestelijke richting (315? r.w.) tot punt C.

5. De Oosterschelde, landwaarts van een lijn getrokken van punt C via punt D (51?42'36"NB 03?36'40"OL) naar de kerktoren van de Nederlandse Hervormde kerk te Oostkapelle (51?33'59"NB 03?33'07"OL) tot de Grevelingendam, Philipsdam en Oesterdam.

6. De Westerschelde voor zover gelegen ten oosten van de basislijn van de territoriale zee van Nederland.

7. De aan de onder 1 tot en met 6 bedoelde wateren gelegen open havens en de met die wateren in open gemeenschap staande inhammen, kreken, spranken, gaten en killen.
Bron: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0343-002 ... n_1970.htm

Dus als ik het goed begrijp mogen we, op wat we doorgaans "zee" noemen, met levend aas vissen.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

slecht jaar

Bericht door Frans Salvo »

blijkbaar is me de vraag van Jerry ontgaan;

wat 2009 betreft kan ik kort en duidelijk zijn : gemiddeld heb ik amper 70 % gevangen in vergelijking met 2008; bovendien heb ik amper 5 foto's genomen; hetgeen wil zeggen dat ik amper echt grote baarzen van + 5 kg in mijn boot heb gehad

wat wel opmerkelijk is in mijn kleine statistiek (4 jaar) is dat "mijn" goede jaren afgewisseld worden met een slecht(er) jaar;
2010 zou dus beter moeten worden maar op basis van wat ik in 2009 heb gezien hoe de vloot van A..... tekeer is gegaan..; die mannen weten perfect met wat ze bezig zijn en beheersen hun vak volkomen

en dat gaat dit jaar niet anders zijn, vrees ik dus

en ik vrees met Jerry mee dat het van jaar naar jaar slechter zal worden

Marcel Brevé
Berichten: 129
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm

Bericht door Marcel Brevé »

Waar ik nu echt niets van snap Frans, misschien weet jij hier antwoord op!!!

Als we het in zijn algemeenheid over baarsvissen op het wrak hebben dan is het de bedoeling dat we zo voorzichtig mogelijk het wrak benaderen.
En er al zeker niet overheen varen.
Doe je dat wel dan hebben de reeds op het wrak vissende "Collega's" daar absoluut geen begrip voor. Het zou de baars verjagen!!!

Hoe is dat nu te rijmen met het lawaai dat de beroepsmatige visboys maken. Die gasten knallen volle bak met hun kotter en netten over het wrak om daarna weer een vismijn vol met baars te kunnen zetten.
Blijkbaar geeft de baars dus helemaal niets om lawaai.

Leg mij dat nu eens uit.

Marcel

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Een wrak "scheren" doe je, bij mijn weten, in ??n beweging, ??n grote haal. Alles of niks.

Zelf kan je dat ook doen. Over het wrak een keer of 2, 3 en dan vang je ze vaak niet meer.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

volle bak

Bericht door Frans Salvo »

Zoals reeds gezegd : die beroeps kennen hun vak ! en anticiperen op de normale reactie van een vis = bij gevaar wegduiken en naar beschutting zoeken (wrak); en een baars zit meestal wel enkele tientallen meters verwijdert van een wrak.
Vorig jaar lagen we met 2 bootjes op een wrak toen de Arm 22 in volle vaart stroomop (opkomend water) en evenwijdig met onze ankerkoorden kwam aangevaren (met zijn netten naar beneden) en op pakweg 100 m van ons.
Op het ogenblik dat hij ter hoogte van het wrak is, maakt hij een hoek van 90? en op het moment dat hij "op" het wrak is , maakt hij terug een hoek van 90? en vaart hij dus terug vol stroomop; de linkerkor komt daardoor iets hoger en "scheert" het wrak; hij plaatst zijn netten als het ware VOOR het wrak en de schuilplaats
door de normale schrikreactie van de vis, zwemt die in de open mond van de netten.
dat die mannen hun boot en de lengte van de korren perfect kennen en de positie van het wrak, spreekt voor zich; bovendien worden ze wel perfect geholpen door de apparatuur aan boord...
deze techniek zullen ze ongetwijfeld niet op elk wrak toepassen (niet te veel rommel rond een wrak dus) maar ongetwijfeld is dit slechts 1 techniek en zullen er nog wel zijn.

Plaats reactie