aanwezigheid van harders

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
ron wisse
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:52 pm

aanwezigheid van harders

Bericht door ron wisse »

wie weet , of heeft een idee waarom er zo veel harders zwemmen in het haven gebied van rotterdam

donderdag 21-1-10 kwam ik op mijn werk ( akzo-nobel ) aan de waterkant ( havengebied welplaatweg en zag enkele honderden harders zwemmen in de buurt van de koelwater pompen
een enkeling wil nog wel eens blijven hangen maar deze hoeveelheid is absurd

wie heeft hier een verklaring voor ???
wie een forto wil zien moet even mailen want ik krijg geen foto toegevoegd ron.2654@hotmail.com

groeten ron ( delta 674)

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat heeft vast te maken met de watertemperatuur ter plaatse en het voedselaanbod. Misschien speelt er wel een soort ijsbari?re waar ze niet door zwemmen. Rond dat koelwatergebeuren is het water allicht beduidend warmer dan in de rest van het kanaal waar het water momenteel tegen het vriespunt aanzit. In de Zoo van Antwerpen had men vroeger een aantal open terrariums met grote, dikke slangen die door een ijsband binnen die bak gehouden werden. Je kon zo je hand in die bak steken en die slang aanraken. Wellicht daarom dat ze dat nu niet meer hebben...

Misschien is dit ook zoiets... Het is maar een gok hoor.

ron wisse
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:52 pm

Bericht door ron wisse »

hoi koen ,

zou het ook een geluidsbarrierre kunnen zijn ? het opspuiten van de tweede maasvlakte gaat gepaard met veel geluid en veel trillingen en juist de harder is een heel gevoelige vis

ze zwemmen normaal september oktober naar de noordzee en toen was er wel sprake van geluid en trilling maar nog niet van een ijsbarriere

ron

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Dan moeten ze ook door die geluid en trillingen uit de Waterweg weggebleven zijn.
Er wordt nu alweer ruim een jaar daar herrie gemaakt.

Persoonlijk heb ik over het hele seizoen gezien niet minder gevangen, integendeel. Ik heb zelfs meer en vooral groter dan 'normaal' gevangen.

De werkzaamheden tbv Maasvlakte II worden vaak als reden/oorzaak van slechte vangst of andere verschijnselen genoemd. Maar ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat dit nauwelijks invloed heeft.

En trouwens harders worden in de havens van hartje Rotterdam het hele jaar door gevangen.

Plaats reactie