zandaal

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

zandaal

Bericht door van nuffel tom »

hey iedereen ,wij zijn nu al aan het fantaseren over deze zomer hoe we de baarzeman gaan bevissen, ik lees veel in de engelse visboekjes en daar word veel gevist met sandeels (dood en levend) nu mijn vraag hebben jullie ervaring met het vissen met sandeels ? ik zou het is willen proberen met een rollood en lange wapperlijn tegen de richel van een zandbank die van diep naar zeer hoog oploopt
ik moet geen stekken hebben maar als er iemand van jullie hier ervaring mee heeft laat het dan maar weten
groetjes tom van nuffel d.611

Nico Opdebeeck
Berichten: 39
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:09 pm

sandeel

Bericht door Nico Opdebeeck »

Hey Tom

Vanuit Dover viste ik al enkele keren met levende zandspiering. Het was wel de grotere versie, nl smelt. Ze moesten absoluut levend zijn, anders namen de aantallen aanbeten snel af. Gevist aan een lange wapperlijn van fluorocarbon. We visten hier enkele mee al driftend over wrakken. De aanpak om zo tegen een zandbank te vissen zal zeker ook goed werken; Enige probleem zal zijn om levende zandspiering en/of smelt te pakken te krijgen hier in onze contreien, zowel op anker als op drift. Hetzelfde zal ook werken als je kleine makreel en /of horsmakreel hebt. De periode dat wij die visserij deden was mei en juni. Ik denk dat het hier ook wel moet werken in deze periode, weliswaar met de kleinere versie, en in het bijzonder september, oktober met de forsere aasvissen.
Als iemand tips heeft om aan levende zandspiering of smelt te raken hoor ik die graag.


Groeten
Nico

bas arkenbout
Berichten: 9
Lid geworden op: za okt 27, 2007 5:28 pm

Bericht door bas arkenbout »

Hai Tom,

Vorig jaar zat het helemaal vol met zandspiering op het bankje tussen
Colijnsplaat en de brug, wij vingen ze gewoon aan haring onderlijnen,
en aan sabiki lijntjes.
Dat was trouwens de eerte keer dat we ze zo massaal aan de hengel
konden vangen, denk dat ze op die plek zaten om te paaien want ze zaten
allemaal vol met kuit.
Was volgens mij ergens in mei of juni, maar je ziet het meestal wel als het
aan de gang is want dan is de hele lengte van het bankje wit van de
meeuwtjes.
Succes, gr Bas

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

inderdaad Bas daar heb ik ze ook gevangen ,en daarom dacht ik ,dat moet dit jaar ook lukken en kunnen we hiermee is iets anders proberen he
en Nico ik zal nog 1 van de dagen is bellen voor verdere info om hoe zo'n sandeel juist te riggen want dat kun je ook op verschillende manieren heb ik al gelezen
groetjes tom van nuffel d.611

wout van peer
Berichten: 23
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:46 am

zandaal

Bericht door wout van peer »

heb een filmpje op youtube gezien over het vangen van zandaal ze lieten de boot in het water het was een ondiep stuk ze lieten een net uit en liepen zelf met het net terug richting de kant en ze hadden heel veel zandspiering in hun net zitten maar ja dat was engeland hier zul je een goed net moeten hebben en dan met de boot over de banken varen hompels en banjaard als je ze weet te vangen heb je wel super aas dan kun je lekker op de banjaard je baars vangen hoef je ook niet ver weg en hoef je ook niet bang te zijn dat je gestoord word door een andere boot die te dicht bij komt met de motor aan

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Tom,
Ik vis er soms mee bij de peilers, ze worden gevist zoals je met de dobber en zager vist, of aan een wapperlijn. Ik vis wel met diepvriezandspiering die ik van een kameraadvisser vers krijg.
Als je met levende kan vissen is dit altijd beter,maar heb op de diepvries zandspiering toch al verschillende baarzen gevangen.
grtz Walter

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

die diepvrieszandspiering, zou die ergens te koop zijn?
grtz, marcel D.1013

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Bericht door peter van der sterren »

hoe groot moet die zandaal zijn ( cm ) ongeveer
gr peter delta 1458

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Zandaal

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

De Megafish in Antwerpen heeft zandspiering in de diepvries.

Mvg,

Mark

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

een dezer daag effe naar merksem dus....thanx.
grtz, marcel D.1013

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

filmpje (engels) over het vangen van en vissen met zandspiering
http://www.youtube.com/watch?v=NpLAot2b9_8
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey kees bedankt voor het filmpje ,staan veel goeie uitleg op
i.v.m. de eels van de mega fish ik heb ze vroeger ook is geprobeerd maar ik vond de kwaliteit maar zus en zo (ze waren zeer snel in frut)
tom van nuffel

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

heb vorig jaar geprobeerd met een garnalennet om ze te vangen, buiten over de zandbanken heen, en het was me niet gelukt.
er zat alleen wat platvisjes en garnalen in het net, maar geen zandaaltjes. zal dus wel de verkeerde tijd zijn geweest
niks beter als vers natuurlijk, en "binnen' op die plaat mag je geen net gebruiken,ga het komend seizoen toch nog eens proberen, heb geen zin om helemaal naar antwerpen te rijden voor pratsch aasvis.
misschien dat iemand de goede tijd weet, wanneer ze daar zijn?
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie