Kunnen de boot accu's ontladen als contact en dodemansknop zijn ingeschakeld?
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma jun 25, 2012 7:27 am
Kunnen de boot accu's ontladen als contact en dodemansknop zijn ingeschakeld?
Kunnen de boot accu's ontladen als contact en dodemansknop aan staan?
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am
Re: Kunnen de boot accu's ontladen als contact en dodemansknop zijn ingeschakeld?
Willem, als er maar iets stroom verbruikt worden de accu of accu's ontladen.
Hoe snel dat gaat hangt uiteraard van de hoeveelheid af.
Sommige hebben een relais tussen de start en de "licht" accu gemaakt zodat de start accu meestal voldoende spanning heeft om de motor te kunnen starten.
Dit is trouwens van harte aan te bevelen als je veel verbruikers aan heb staan terwijl je ligt te vissen en de motor niet draait.
Duidelijk ?
Groeten
Rob
Hoe snel dat gaat hangt uiteraard van de hoeveelheid af.
Sommige hebben een relais tussen de start en de "licht" accu gemaakt zodat de start accu meestal voldoende spanning heeft om de motor te kunnen starten.
Dit is trouwens van harte aan te bevelen als je veel verbruikers aan heb staan terwijl je ligt te vissen en de motor niet draait.
Duidelijk ?
Groeten
Rob
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm
Re: Kunnen de boot accu's ontladen als contact en dodemansknop zijn ingeschakeld?
Hallo Willem,
Met het contact van je buitenboordmotor aan wordt er een heel klein beetje capaciteit (vermogen) van je batterij verbruikt omdat sommige onderdelen van je BBmotor 'aan' blijven staan en stroom blijven verbruiken (zoals je ECU regelunit, etc...).
Nu zal dit voor enkele uren (bij een goede batterij) geen problemen geven bij het starten maar wanneer je de boot stalt met het contact aan, dan zal na enkele dagen/weken je batterij helemaal leeg getrokken worden met kans dat hierna je batterij om zeep is wegens te diep ontladen.
Zoals reeds aangehaald door Rob, kan je best een scheidingsrelais (vb. Cyrix-CT 120A) tussen je 2 batterijen plaatsen en dit om zeker te zijn dat je boordelectronica je startbatterij niet helemaal leegtrekt tijdens een dag vissen.
Het 'slimme' scheidingsrelais zal na het starten vd bb-motor eerst je startbatterij helemaal opladen en pas hierna je batterij voor je boordelektronica en kan er ook voor zorgen ( bij mij met een drukknop op de console) dat wanneer je startbatterij voor één of andere reden niet genoeg 'sap' meer heeft, je door een druk op de knop voor 30 sekonden je batterij van de boordelectronica parallel met je startbatterij wordt geschakeld en je hierdoor wel kan starten.
Je kan dit scheidingsrelais, met een heel klein beetje aan kennis, zelf makkelijk op je boot installeren.
Met groeten, Joeri
Met het contact van je buitenboordmotor aan wordt er een heel klein beetje capaciteit (vermogen) van je batterij verbruikt omdat sommige onderdelen van je BBmotor 'aan' blijven staan en stroom blijven verbruiken (zoals je ECU regelunit, etc...).
Nu zal dit voor enkele uren (bij een goede batterij) geen problemen geven bij het starten maar wanneer je de boot stalt met het contact aan, dan zal na enkele dagen/weken je batterij helemaal leeg getrokken worden met kans dat hierna je batterij om zeep is wegens te diep ontladen.
Zoals reeds aangehaald door Rob, kan je best een scheidingsrelais (vb. Cyrix-CT 120A) tussen je 2 batterijen plaatsen en dit om zeker te zijn dat je boordelectronica je startbatterij niet helemaal leegtrekt tijdens een dag vissen.
Het 'slimme' scheidingsrelais zal na het starten vd bb-motor eerst je startbatterij helemaal opladen en pas hierna je batterij voor je boordelektronica en kan er ook voor zorgen ( bij mij met een drukknop op de console) dat wanneer je startbatterij voor één of andere reden niet genoeg 'sap' meer heeft, je door een druk op de knop voor 30 sekonden je batterij van de boordelectronica parallel met je startbatterij wordt geschakeld en je hierdoor wel kan starten.
Je kan dit scheidingsrelais, met een heel klein beetje aan kennis, zelf makkelijk op je boot installeren.
Met groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609
Delta 1609