deltabak

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Oeyen Gaston
Berichten: 21
Lid geworden op: za nov 03, 2007 9:04 am

deltabak

Bericht door Oeyen Gaston »

Hallo deltavissers!

Ik heb mijn deltabakje geplaatst op de boot en al een paar maal op het water geweest maar nog geen klank eruit gekomen van deltavissers op zee.
hoe kan ik een test doen of ik ontvangst heb of niet ?
Ik dacht al een oproep te doen naar de kustwacht voor een test of ik contact heb met hun of is dit niet toegelaten?
De frituur is mischien ook nog een optie voor een test of binnen een weekje onder het verlof een afspraakje maken met een colega deltavisser aan de helling
bij neeltje jans??
groetjes gaston

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Als je de procedure volgt voor een test oproep naar de kustwacht is dit geen enkel probleem dit word door het beroeps ook regelmatig gedaan om de apperatuur te testen.
elpescador

delta 1518

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo oeyen,

je doet gewoon een oproep aan post ouddorp, vlak nadat zij het weerbericht hebben gegeven, op kanaal 3 A, met de volgende mededeling:
post ouddorp , dit is delta .... voor een test, hoe is mijn ontvangst over?
zij zullen dan antwoord geven, en je weet of je ontvangst goed is.
dat is alles,over en uit.
grtz, marcel D.1013

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Marcel Oomen schreef:hallo oeyen,

je doet gewoon een oproep aan post ouddorp, vlak nadat zij het weerbericht hebben gegeven, op kanaal 3 A, met de volgende mededeling:
post ouddorp , dit is delta .... voor een test, hoe is mijn ontvangst over?
zij zullen dan antwoord geven, en je weet of je ontvangst goed is.
dat is alles,over en uit.
Marcel , post ouddorp kan jou ontvangst niet weten h???
wel hoe de post jou ontvangt? daar gaat het om, toch?? :D

martijn van der pligt
Berichten: 14
Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm

Bericht door martijn van der pligt »

Ik had ook nog een paar vragen betreffende een deltabak.
Ik heb mijn basiscertificaat marifonie gehaald en wil ook een deltabak aanschaffen.Nu zit er op mijn boot al een normaal bakkie dus die gaat er uit maar is de antenne van een normale bak hetzelfde als van een deltabak ? Want dan kan ik die antenne gewoon laten zitten.En is marifonie basis genoeg voor een deltabak ?
Ik wil ook een marifoon op mijn boot zetten maar gaan die antenne's niet met elkaar storen ? En is een marifoon nodig als je al een deltabak hebt ?

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Voor de deltabak heb je geen marifoondiploma nodig. Wel een zendmachtiging via agentschap telecom.) info vereniging

Zorg dat je marifoon op binnenvaart staat als je basiscertificaat hebt ....maw laag vermogen.
Beter is marcom/B of SRC (goedkoper, in 1 dag les en `examen`)

Je mag dan je marifoon koppelen aan je gps en de noodknop gebruiken.
Link waarbij ik het certificaat heb gehaald is echt wel een aanrader, hele dag praktijk oefenen en theorie , aansluitend examen wat zeeeer goed te doen is.

http://www.aquaplanning.org

Je antennes zullen niet storen, ze staan bij mij ca 40 cm van elkaar en geen probleem.

Een marifoon is zeer zeker nuttig, ik vaar vanaf stellendam en vind het prettig om direct in contact te staan met post Ouddorp.
De deltabak is naar mijn menig wat minder betrouwbaar omdat niet altijd veel vissers op zee zijn (of niet altijd antwoord geven )


Groeten,

Alex D561
e-tec rulez !!

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

[quote="martijn van der pligt"]Ik had ook nog een paar vragen betreffende een deltabak.
.Nu zit er op mijn boot al een normaal bakkie dus die gaat er uit maar is de antenne van een normale bak hetzelfde als van een deltabak ? Want dan kan ik die antenne gewoon laten zitten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Martijn, ik weet niet welke antenne er nu word gebruikt voor die gewone bak , maar normaal gesproken kan je die ook gebruiken voor de delta bak, de kanalen van de deltabak zitten iets lager in freqentie dan de mark kanalen, misschien moet hij iets aangepast worden door hem te verlengen of korter te maken, het is misschien mogelijk dat deze antenne verlengd kan worden, ik weet niet welke het is namelijk.
in welk deel van het land hang je uit , ik wil best een keer kijken en mijn meter meenemen, als je niet te verweg woond.

gr Barend

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Bericht door Rinus Visser »

Marifoon alleen is meer dan genoeg, Deltabak dan alleen voor onderling geklets. Certificaat marifoon geldt niet voor Deltabak. Er is via Agentschap Telecom een vergunning nodig. (aanvraag verzorgd de vereniging indien gewenst). Antenne kan ook voor Deltabak geschikt zijn. Eerst proberen, een nieuwe kan je altijd nog kopen. Antenne's minimaal 1 meter afstand uit elkaar! Liever nog verder uit elkaar.
martijn van der pligt schreef:Ik had ook nog een paar vragen betreffende een deltabak.
Ik heb mijn basiscertificaat marifonie gehaald en wil ook een deltabak aanschaffen.Nu zit er op mijn boot al een normaal bakkie dus die gaat er uit maar is de antenne van een normale bak hetzelfde als van een deltabak ? Want dan kan ik die antenne gewoon laten zitten.En is marifonie basis genoeg voor een deltabak ?
Ik wil ook een marifoon op mijn boot zetten maar gaan die antenne's niet met elkaar storen ? En is een marifoon nodig als je al een deltabak hebt ?

martijn van der pligt
Berichten: 14
Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm

Bericht door martijn van der pligt »

Bedankt voor de reactie's.Ik ga als eerste een marifoon halen omdat dat tog het belangrijkste is.Later gaat er ook een deltabak komen.De antenne die er nu op zit laat ik dan wel gewoon zitten voor evt de deltabak.Er zit ook nog een philips ap antenne op die gaat er zoiezo af dus als iemand hem evt kan gebruiken kan ie hem ophalen.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Kan het zijn dat er tussen een marifoon en een delta bak geen verbinding is ,als ik een deltavisser oproep via kn 23 ,bv delta 1623 die ik in mijn buurt denk krijg ik geen antwoord?
elpescador

delta 1518

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Bericht door Rinus Visser »

Deltabak en marifoon zijn 2 verschillende apparaten en kunnen onderling geen communicatie (of eender wat) uitwisselen.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Dank je wel rinus dan had ik het toch goed voor,als je dan een vhf navman 7200 hebt hoef je geen deltabak of?alleen kun je dan niet communiceren met de deltabak mannen.
Mannen schaf een marifoon vhf aan dan heb je ineens alles ok je moet dan een certificaat hebben sowat ,ik dacht zelfs te weten dat je in belgie voor boten groter dan 7m 2 marifoons moet hebben.
elpescador

delta 1518

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Mario,

In het clubblad Deltavissers heeft een uitgebreid verhaal gestaan betreffende de VHF en de werking daarvan.
Als je dit nog eens naleest snap je het wellicht beter.

Grtz,

Ronald

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Ronald

Wanneer stond dit in het clubblad ben nog niet zolang lid.
elpescador

delta 1518

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Zowel een marifoon al een Deltabak hebben zo hun specifieke voor- en nadelen.
Een marifoon (VHF) is een universeel algemeen in gebruik zijnd apparaat. Daarmee kan je communiceren met alle beroepsschepen en de meeste plezierboten in je omgeving. uiteraard zijn ook de kustwacht en de hulporganisties op het water met marifoon uitgerust. Nadeel van een marifoon is het eerder beperkte bereik, zeker met 1 watt. Een basiscertificaat marifonie is een minimale noodzaak om een marifoon te mogen bedienen.

Een Deltabak (HF) is een gemodificeerd 27Mc apparaat waarop naast de 40 Marc-kanalen ook 3 specifieke vergunningsplichtige kanalen zitten. Eentje wordt gebruikt voor onderlinge communicatie tussen boten, eentje voor wedstrijden en eentje waarop Kustwachtpost Ouddorp 24/7 bereikbaar is.
Het grote voordeel van een Deltabak is de grotere reikwijdte van het uitgezonden signaal. Er zijn geen certificaten nodig om een Deltabak te mogen gebruiken, helaas wel een jaarlijks te betalen machtiging van Agentschap Telecom.

Om een lang verhaal kort te maken, ik wil niet naar zee zonder beide. Zowel een Deltabak als een marifoon hebben zo hun voordelen.

Ik zal de stukjes over marifonie van Ronald Anderiesse na de vakantie in het archief van de site plaatsen. (als ik het niet vergeet... :D :D :D )

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Mario,

Ziehier het antwoord van Koen.
Het waren de nummers van juli, augustus en september 2009 meen ik.
Als je straks de stukjes kan nalezen in het archief, wordt het wel duidelijker.
Als je dan nog info wil mail dan even, rolykid at(@) gmail.com

Grtz,

Ronald

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Supper dank u wel mannen
elpescador

delta 1518

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

De drie stukjes staan in het "Archief" onder "Techniek"

Plaats reactie