laadstroomverdeler

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

laadstroomverdeler

Bericht door Aad Boomman »

Beste medevissers,
Wat voor problemen / schade krijg ik als ik een laadstroomverdeler voor twee accu's zonder compensatie aansluit.
Ik weet via diverse forums dat er een spanningsval van ongeveer 0,7 volt optreedt, is dit erg?
Ik zou niet weten hoe de laadspanning van de bb motordynamo te verhogen.
Alvast hartelijk bedankt voor de reactie's
mvg Boomman D 594

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: laadstroomverdeler

Bericht door Rene Kesting »

ik weet niet precies wat je bedoeld met 'zonder compensatie' aansluiten ?

de meeste laadstroomverdelers hebben inderdaad een spanningsval van 0.7volt door het gebruikte schema met diodes. Dit heeft het nadeel dat er langer geladen moet worden om de accu's weer helemaal vol te krijgen maar verder kan het weinig kwaad voor je accu's als je een goed diode blok gebruikt

Er zijn echter ook 'verlies vrije' laadstroomverdelers , bijvoorbeeld deze van sterling
http://www.sterling-power.com/products-prosplit.htm
zijn iets duurder dan normale verdelers maar zijn zeer goed en speciaal ontwikkeld voor marine toepassingen, in nederland via compass24.nl te bestellen

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: laadstroomverdeler

Bericht door Aad Boomman »

Hallo René, allereerst bedankt voor je reactie.
Wat ik bedoel is het volgende:
Er zijn laadstroomverdelers met compensatie aansluiting, die compenseren het verlies van 0,7 volt, en er zijn laadstroomverdelers zonder compensatie aansluiting, waardoor de laadspanning
dus 0,7 volt lager is.
Is het effect hiervan dat er helemaal niet geladen wordt of, ja of wat????
Ik ben in het bezit van een verdeler zonder compensatie, enige tijd terug kado gekregen.
Door de berichten over dat spanningsverlies en dat de spanning van de stroom/spanningsregelaar aangepast moest worden was ik huiverig om te installeren en heb dat ding opgeborgen.
Vorige week kwam ik hem weer tegen en bedacht ik dat het misschien niet echt noodzakelijk is om de regelaar aan te passen, vandaar mijn vraag op het forum wat is het resultaat als ik deze verdeler aansluit zonder de regelaar aan te ( laten ) passen, dus laden met 0,7 volt lagere spanning.
Alvast weer bedankt voor het mee denken.
mvg boomman D594

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: laadstroomverdeler

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Rene,
De laadstroomverdeler die ik heb is een Mastervolt.
mvg aad boomman D594

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: laadstroomverdeler

Bericht door Rene Kesting »

gewoon monteren , Mastervolt weet precies waar ze mee bezig zijn en het enige risico dat je loopt is dat je accu's wat meer tijd nodig hebben om 'vol' te raken

je spanning van de motor zal waarschijnlijk varieeren van 12.6 (stationair) tot 15 volt (WOT) je regelaar zal dit goed kunnen bijbenen

effectief.. bij stationair (12.6 volt) zal er niet of nauwelijks geladen worden .. maar vanaf 13.6 volt zal de accu wel prima geladen worden

Plaats reactie