lowrance

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

lowrance

Bericht door walter de landsheer »

Collega,s
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe hds serie van lowrance ??
Mijn nieuwe boot is volop in de bouw en sta nog een beetje in twijfel ivm met apparatuur.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar simrad maat dat is o zo duur. ongeveer 15000 euro ( voor alles ) , terwijl lowrance 10500 euro kost voor alles .
Ik spreek hier over twee plotters, marifoon, broadband radar, ais ,en de nodige antennes en kaarten.
Alle tips welkom
Walter d 1128,

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Re: lowrance

Bericht door van nuffel tom »

hey walter
veel succes met je nieuwe aankopen (jij liever dan ik ) ik heb de HDS10 en ben hier zeer tevreden van ,maar ik ben de laatste tijd nog niet zo veel gaan varen ,dus heb er maar een beetje ervaring mee
ik denk dat Marcel ook wel zal reageren en die heeft er al wel meer mee gewerkt
grt tom van nuffel

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: lowrance

Bericht door Marcel Oomen »

nou tom, bij deze dan:

walter,

een hds heeft zo zijn voor en nadelen.
ik zal je ze effe op een rijtje zetten:

voordelen:
-prachtig, helder en duidelijk beeld, je ziet gelijk of en hoeveel vis er op een wrak zit, als je eroverheen drift.

-maar het allermooiste vind ik dat als je eroverheen drift en je vangt net toevallig een dikke kabeljauw, terwijl je naar het beeld was aan het kijken, je op je gemak die vis kunt drillen, en als je klaar bent, kun je op je gemak het beeld terughalen van bv. enige minuten geleden
( terugscrollen), en daarop de school vis opzoeken, een waypoint erop zetten, en dan kun je dus exact terug naar de plaats waar je die vis gevangen hebt.dit is een supergemakkelijke functie.je hoeft niet constant paraat te zijn om snel een waypoint te zetten.
deze functie hebben alleen de nieuwe hds apparaten.

-ook supermooi is de broadbandradar, daar heb je een waanzinnig helder beeld mee, je zou geblindoekt de haven in kunnen varen en aanleggen.. zo helder beeld.
( al besef ik dat je geblindoekt ook niet op je scherm kunt kijken..haha).

-ook fijn is de sidescan: alhoewel hij geen meerwaarde heeft op de sonar ( tenminste op zee), heeft hij wel een ander leuk voordeel;
als je nu in een vreemd gebied bent en je ziet een wrakteken op je plotter, dan zet je de sidescan aan , beide zijden op 75 mtr. en je begint gewoon rondjes te draaien om het wrakteken, binnen no time heb je het wrak gezien, en ook nu weer kun je op je gemak naar dat beeld terugscrollen, een waypoint zetten, daarna ga je hierover driften en kun je het wrak goed in kaart brengen..

maar hij heeft ook nadelen:

- bij een iets te lege accu valt hij snel uit, waar andere apparaten nog feilloos werken.

-de cursor schiet soms door of is te langzaam.

- heb ook al gehoord van mensen die overlay (radar/plotterbeeld) gebruikte met veel problemen, dit kwam waarschijnlijk omdat de processor het niet bijhield, zou toch eigenlijk niet mogen.

ikzelf heb geen overlay genomen ( mede omdat ik van deze problemen had gehoord), en ik moet zeggen, dat ik die eigenlijk wel zou willen omdat dit gemakkelijk is om andere boten te 'spotten' .je kunt dan precies zien op welke coördinaten iemand anders ligt..
dus heb ik daar ook geen problemen door.

-verder is mijn hds al eens 'geblokkeerd ' geweest, hij deed dus niks meer, en dat probleem is naderhand met een hard recet opgelost.
nu heb ik altijd een kaartje bij me met alle instellingen en waypoints erop, zodat als er weer zoiets gebeurt ik op zee een hard recet kan doen, en dan het kaartje erin, en dan alles weer zou moeten werken..
maar eigenlijk geen fijn gevoel, het moet maar eens flink tekeer gaan..dan is dat ook allemaal niet meer zo gemakkelijk.

samenvatting: als hij werkt is het een superapparaat, maar een collega ( die met de overlayproblemen) is naderhand toch op een simrad overgestapt ( ingeruild met bijbetaling), en had toen geen enkele problemen meer..

dus walter, ik kan je niet in de beurs kijken, misschien wil eddy ook nog wel vertellen over zijn inruil en ervaring achteraf..
ikzelf ben ondanks de nadelen toch heel tevreden, omdat ik de voordelen veel belangrijker vind, en waar blijft het einde , hé..

succes met je keuze,
grtz, marcel D.1013

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: lowrance

Bericht door walter de landsheer »

Marcel,
Bedankt voor je uitleg,ik zal het nog even aanzien.
Misschien komen er meer reacties, heb nog even de tijd want de nieuwe boot zal pas half maart klaar zijn.
Mvg Walter

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: lowrance

Bericht door Alex Wycisk »

Wat zou er mis zijn met bv een Northstar 8000i 15 inch touch screen, gecombineerd met de Bijpassende broadband radar en andere compatible apparatuur.

Gezien bij bv www.boatgorillaz.nl

Denk ik wat goedkoper, en naar mijn idee zelfde makelij als simrad.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: lowrance

Bericht door Mario Wauters »

Ja walter
wat is het beste? heb op een beurs een beetje informatie ingewonnen wil namelijk een broadband radar een autopillot ais elektronisch compas en dat zou op mijn bestaande apperatuur navman kunnen is compatibel met simrad en op de beurs wist men te zeggen dat navman of northstar gebruiksvriendelijker is (eenvoudiger)voor de sidescan heb je schijnbaar wel nog een extra transducer nodig.
Ik ben ook een langs geweest bij tom bonen in middelburg en die weten er bangelijk veel van hoe meer je hoort hoe beter want ik zou het ook niet direkt weten.
Mijn eerste optie momenteel is autopilot dat komt er zeker bij vooral voor de visserij die ik in spanje doe is het onmisbaar.
elpescador

delta 1518

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: lowrance

Bericht door walter de landsheer »

Alex,
Northstar is er al een tijdje mee gestopt, het zijn allen laatste stuks die ze aanbieden.
Je kan ze inderdaad goedkoop krijgen maar wat bij stukken ??
De meeste collega,s zweren toch bij SIMRAD .
Dus nog even uitkijken.
Walter

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: lowrance

Bericht door Alex Wycisk »

Volgens mij is het de naam navman die van de markt is. Northstar is de nieuwe naam.

http://www.northstarnav.com

En als je nou gewoon eens kijkt naar de nieuwe Broadband radar van Northstar ......precies Simrad.
Waarom komt er een Broadband radar als het merk niet meer bestaat?

Ik ben geen expert, maar ik heb het idee dat Northstar nog gewoon bestaat hoor.

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: lowrance

Bericht door John Ezendam »

Northstar is al lange tijd uit produktie. Was eerst Navman, is toen overgenomen door Navico.
Echter dit merk hebben ze laten "overlijden" zoals ze zeggen.
Dus beter iets kopen wat nog bestaat, want de dag komt, dat je geen onderdelen meer kunt krijgen of dat ze niet meer kunnen repareren. :cry:

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: lowrance

Bericht door harrie cas »

hallo mario wist niet dat tom boonen ook in apperatuur deed handelen.(grapje) maar boone in middelburg weet ernorm veel van z,n apperatuur wat ze verkopen tot in het kleinste detail en zijn er maar weinig die dit weten en ik denk als je met boone serieus aan tafel gaat zitten en voor een bedrag van €15000,- te besteden hebt dat je toch een fikse korting kunt bedwingen.zeker bij dientje boone of wacht de deltabeurs af in februarie altyd mooie kortingen.

andreas sondermann
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:32 am

Re: lowrance

Bericht door andreas sondermann »

Hallo Walter,

ich bin auch nach der Suche nach einem Komplettsystem von Lowrance.
Bin der, der von Bruno das Orka gekauft hatte.
Habe mir nun aber ein 7,20 mit 200 PK Volvo Penta diesel gekauft.
Kommt auch nach Colijnsplaat. :mrgreen:
Ich habe ein Angebot aus Deutschland für Lowrance.
Lowrance HDS-8m + LBS1 digitaler Echolot Sounder 2089,00 2089,00
Serviceoptionen: mit Service (Aufpreis: 99,00 EUR)
2 1 100908 Lowrance Broadband Radar (solange Vorrat reicht zum
Sonderpreis)
1499,00 1499,00
3 1 100617 Lowrance Structure Scan LSS-1 Modul 649,00 649,00
Serviceoptionen: mit Service (Aufpreis: 178,50 EUR)
4 1 Lowrance Geber 200/83khz 89,00 89,00
5 1 100821 Lowrance HDS-8m Kartenplotter 1424,00 1424,00
Serviceoptionen: mit Service (Aufpreis: 99,00 EUR)
Alles zusammen für 5750 €.
Wenn da Interesse besteht kann ich dir gerne die Adresse der Firma geben.

Meine Mail delta449@hotmail.de
Gruß
Andreas

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: lowrance

Bericht door Alex Wycisk »

Als ik het goed begrijp was navman / northstar te "goedkoop" en is door overname "ter ziele" geholpen?
Jammer maar helaas.....

Blijven de dure jongens over.

Ik ben nog steeds Standard Horizon fan.
Hebben alleen geen broadband radar.
e-tec rulez !!

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: lowrance

Bericht door John Ezendam »

Het was een sterfhuisconstruktie, zoals men dat noemt. Het enige interessante was de navigatie op de weg.

Op Standard Horizon kom ik nog terug, Alec. Je valt achterover denk ik.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: lowrance

Bericht door Alex Wycisk »

Ik zit stevig......

Ben benieuwd.....

Gr. Alex.
e-tec rulez !!

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: lowrance

Bericht door John Ezendam »

Alex,

Mail le even je E-mail adres

Merci

John

j.ez@telenet.be

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: lowrance

Bericht door Klaes Dijkstra »

John,

Nog een standard horizon fan wat is er aan het handje?

groet Klaes

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: lowrance

Bericht door John Ezendam »

Stuur even je mail-adres

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: lowrance

Bericht door Hendrik Keizer »

Afbeelding

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: lowrance

Bericht door Alex Wycisk »

Ik was al gerust gesteld, maar deze serie maakt het allemaal nog leuker!

Grtz Alex
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: lowrance

Bericht door Mario Wauters »

Amaai dat ziet er wel bangelijk uit,met de techniek die nu zooo snel veranderd kun je bijna om de 6maand veranderen en dat is wat duur he.
(wat doen we anders dan een beetje internetten met dit pokkeweer doei)
elpescador

delta 1518

Freddy Heyman
Berichten: 7
Lid geworden op: di dec 21, 2010 10:01 am

Re: lowrance HDS

Bericht door Freddy Heyman »

Walter,
Ik heb op mijn boot een HDS 5 staan, dus met Broadband dieptmeter en GPS/plotter. Ik moet zeggen nu met de Broadband diepemeter zie ik werkelijk vis en niet alleen op de wrakken dus ook op de homples aan de R1, R5 enz........... Ik heb verschillende malen nu op de wijting geweest en je kan goed de visbananen zien onder de boot.
De GPS is met interne antenne en deze heeft een update van 1 seconde, dus dit is zeer snelwant met een externe antenne is dit minimaal 2 seconden.

Ik heb mijn toestel gekocht in België met 21% korting, dus in jou geval krijg je 2100€ korting als je voor 10000 gaat kopen.
Stuur mij maar een mail ( ik ben de persoon ( Freddy) die ook nog voor jou Beekman die te koop stond heeft opgebeld mijn telefoonnummer of email zal je nog wel hebben denk ik.
Met SIMRAD heb ik geen ervaring.
Freddy

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: lowrance

Bericht door walter de landsheer »

Freddy,
De kogel is door de kerk, ik ga alles van simrad kopen op uitzondering van de marifoon.
Grtz Walter

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: lowrance

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Walter,

Waarom moeten het percé twee plotters zijn????? Mijn maat die beroepsvisser is en waar ik veel met mee ga vaart al jaren met een computer in zijn boot, een flatscreen erin van 19" (zo'n grote plotter ga je nergens vinden) gekoppeld aan een goedkoop gpgsje van furuno voor de coordinaten, een Gp 30, 31 of 32 is voldoende en daarop een navigatieprogramma van tsunami en je bent het mannetje!!! Wat dat programma allemaal kan daar sta je van te kijken.

Ik hoor je nu denken van dat gaat toch allemaal kapot door het klappen? Dat dacht ik ook de eerste keren maar het spul geeft geen krimp, en geloof me boven de meter maken ook wij flinkle klappen!!! Het systeem en flatscreen is nog steeds niet stuk, wat van mijn rug niet gezegd kan worden door het klappen, ben al meer dan 6 maand naar de kinesiste aan het lopen!!! Toch leuk hé dat baarsvissen, begrijp niet wat iedereen daar zo leuk aan vindt???? :lol: :lol:

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: lowrance

Bericht door Marcel Oomen »

hey jerry,

als je bovenstaande berichten goed doorleest, weet je waarom twee plotters toch wel een goed gevoel kan geven....
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie