transducer plaatsen

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

transducer plaatsen

Bericht door henri v.d. heuvel »

Wie heeft ervaring met het plaatsen van de transducer voor de dieptemeter c.q. visvinder
Ik vind het lastig als de transducer achter op de spiegel zit, met alle risico's van dien.
Nu ben ik aan een nieuwe boot aan het werken, en hier kan ik nu nog goed bij de bodem komen (polyester) . Mijn idee was om de transducer in de boot zeg maar een meter vanaf de achterzijde op de bodem te plaatsen. Maar ik weet niet of alles dan net zo goed werkt als de transducer aan de spiegel?
Ik ben benieuwd wie hiermee ervaring heeft mijn e mail is : henritwee@hetnet.nl
groeten Henri .

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Rene Kesting »

ik heb dat wel eens gedaan door een PVC pijp binnen in de boot te monteren / lijmen
buis schuin afzagen zodat hij goed op de bodem past , transducer erin vast maken, goede plek zoeken
op de bodem , buis afvullen met antivries (tegen vervuiling , corrosie etc) deksel erop lijmen en klaar

om een juiste plek te zoeken op de bodem kun je ook eerst even de transducer in een plastic zak met water doen, de plastic zak op de bodem van de boot leggen op verschillende plekken en zo de juiste plek zoeken voor montage van de buis

succes
-Rene

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Alex Wycisk »

Locatie onder de boot is prima, zorg wel dat het oppervlak waar je m wil plaatsen vlak is.
Plaats de sensor niet op een schuin of dik stuk polyester. Zorg dat de ondergrond schoon en vetvrij is en ruw het op met schuurpapier. Monteer de sensor met 2 comp. polyesterhars, zonder dat er luchtbellen onder zitten. Deze manier zal ook in de beschrijving van het apparaat staan!
Op deze manier heb ik in een vorige boot ook een sensor geplaatst. Helaas kan dit in mijn huidige boot niet, anders deed ik het weer. Geen kabels in het zicht en je hoeft geen gaten te boren.

Succes

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

Van Damme Andy
Berichten: 15
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 3:22 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Van Damme Andy »

een vlak gedeelte in de romp zoeken, zo ver mogelijk weg van obstakels zoals huiddoorvoer ed!
wees er ook zeker van dat de romp enkelwandig is want anders gaat het niet werken!
deze lokatie moet ten alle tijde in het water blijven, blijf dus zo ver mogelijk achteraan en ga niet te ver naar opzij tov het center van de boot

eens je de gepaste lokatie hebt gewoon een grote dot sikaflex of tec7 plaatsen en hierin de transducer met een draaiende beweging duwen zodat er geen lucht meer tussen zit

ik deed dit al op meerdere boten en altijd met succes, vooral op hogere snelheid blijf je diepte houden wat met een sensor op de spiegel wel eens mis gaat

ook voor boten met vaste ligplaats in de haven is dit aangeraden wegens geen problemen met aangroei

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door henri v.d. heuvel »

henri v.d. heuvel schreef:Wie heeft ervaring met het plaatsen van de transducer voor de dieptemeter c.q. visvinder
Ik vind het lastig als de transducer achter op de spiegel zit, met alle risico's van dien.
Nu ben ik aan een nieuwe boot aan het werken, en hier kan ik nu nog goed bij de bodem komen (polyester) . Mijn idee was om de transducer in de boot zeg maar een meter vanaf de achterzijde op de bodem te plaatsen. Maar ik weet niet of alles dan net zo goed werkt als de transducer aan de spiegel?
Ik ben benieuwd wie hiermee ervaring heeft mijn e mail is : henritwee@hetnet.nl
groeten Henri .

Alex dank voor je reactie. Hoe dik mag de polyester bodem zijn ?
groeten Henri

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door AARTS Pascal »

moest je op de spiegel willen monteren maar geen gaten in het onderwaterdeel van je spiegel willen boeren, dan heb ik dat wel eens gedaan door een blokje gevernist hardhout op de juiste plaats tegen de spiegel te kitten en vervolgens in dat hout te schroeven en zo de sonde te bevestigen.
Ik heb hetzelfde ook wel eens met een massief blokje kunststof of volkern gedaan, waarin ik gaatjes had geboord en draad getapt.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

Zou dit ook werken voor een side imaging transducer, loop nu iedere keer te tobben met dat ding achterop dan zit hij weer los of heb een flinke water straal staan en zeker geen beeld.

Mijn maat zei dat hij dit ook altijd deed in een buis met daarin water en dat dit super ging, heb een mooie plek iets uit het midden net naast de dubbele bodem,
tip met zakje en antivries ipv water zijn al genoteerd

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: transducer plaatsen

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Henri,
zoals Andy Van Damme het beschrijft, is bij mij de transducer al 7 jaar, probleemloos, gemonteerd;
nadeel is wel dat je geen temperatuur van het zeewater hebt.
Je moet er wel zeker van zijn dat er geen luchtbelletjes zijn overgebleven; noch in de montagekit (siliconen), noch in de polyester !!
Het is even werk maar als je twijfelt zou ik toch even de "plastic zak methode" toepassen.
En met een dubbele (holle) wand gaat het dus niet.
succes

gr, Frans

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

Hoi Frank.
Bedankt voor je reactie. neem aan dat hij voor mij was bedoeld
ga het gewoon proberen .nu werkt het ook niet lekker zo buitenop . of onwrikbaar vast zetten met de kans dat hij met het aanlanden op het strand afbreek of hij zit te los .waardoor hij tijdens het hard varen wegklapt
Heb eigenlijk maar 1 plek waar ik hem kwijt kan net naast de dubbele bodem ook al een rvs bakje gemaakt waar de transducer inpast die plaats ik vanavond met innotec kit erin

van die temperatuur is wel jammer had net een beetje uitgevogeld hoe dat werkte. Maar neem dat maar even voor lief.mogelijk een losse temperatuur sensor monteren

Pol

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

vanavond alles in orde gemaakt om de transducer in een bakje water door de romp te laten werken
ook nog in de manual zitten kijken daar stond bij mijn type 997 c SI er niet bij dat deze het niet zou kunnen maar ook nog even aan het google geweest en daar las ik toch dit

As an alternative to transom mounting, it is possible on many fiberglass-hulled boats to glue the transducer on the inside of the boat hull. Since fiberglass has similar sonar characteristics as water, the sonar signal can pass through the boat hull with minimal loss. The hull of the boat must be single layer construction (not double-hulled) Also, any air trapped in the lamination of the fiberglass would prevent the sonar signal from passing through. This method will not work for any Side Imaging transducers.

denk dat het toch niet gaat werken aangezien ik een Side Imaging transducer heb, ga het wel proberen natuurlijk mogelijk doordat hij in een bakje geheel ondergedompeld met water staat doen de zijkanten mogelijk ook nog mee .
laat voorlopig de beugel achterop de spiegel ook maar even zitten.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: transducer plaatsen

Bericht door Marcel Oomen »

het zal best werken, maar je sidescan zal het maar beperkt doen.
voor de downscan zal het geen probleem zijn.
de side scan gaat zoals je wel begrijpt ook écht naar links of rechts, en als daar lucht zit kan hij het dus niet volledig doen.
je kunt wel met de instellingen de lengte van je sidescan instellen en beperken ( bv. van 40 mtr.links en rechts naar 10 mtr.links en rechts) misschien dat hij het dan nét doet.
zou het toch eerst uitproberen met een zak water.
succes.
grtz, marcel D.1013

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

Hoi Marcel,
Ga het proberen, mogelijk door het bakje een stuk breder te maken dan de transducer
gooi ook een boterhamen zakje aan boord.

Anders gaat hij met goede kartelringen weer achterop de spiegel en maar hopen dat hij er niet afbreekt

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door John Ezendam »

Dit is de procedure te volgen(Wij doen al jaren)

1.Vul een plastic zak halfvol met water en sluit deze GOED af.

2.Leg die op de plaats waar je de transducer in wilt lamineren.

3.Druks de transducer goed op de plastic zak, zodat alle lucht er tussen uit is.

4. Kijk op de sonar of je de bodem goed ziet. Is dit niet het geval of minder goed, dan een andere plaats nemen.

5.Transducer inlamineren met EPOXY en geen ander middel. Expoxy na het aanmaken een 10 minuten laten staan, om alle bubbeltjes er uit te laten, als die er in zitten. Anders gelijk aanbrengen. Om de transducer kun je een soort dammetje maken, zodat de expoxy niet wegloopt.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

Hoi John,
Bedankt voor je. Reactie

Heb het geprobeerd in het bakje en dan gevuld met water, maar helaas geen best resultaat zeker niet met de side imaging
Ga de plastic zak methode zeker proberen maar ik heb niet veel andere plaatsen achterin om hem kwijt te kunnen
Heb nu de transducer stevig vast gedraaiden is maar één keertje weggeklapt de laatste keer was redelijk te doen ook geen waterspray mee achter me aan

Zat eigenlijk nog te denken aan een soort schuifsysteem waarbij je hem makkelijker in diepte kunt verstellen . Zo van hard varen of traileren dat ding er geheel uit en anders diep in het water

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door John Ezendam »

Schuifsysteem bestaat>
Heb ik liggen.

Bel me even: 0032 483 669852

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Pol de Jong »

Hoi John,
Heb je soms een foto van dit schuifsysteem?

Eventueel kun je het ook direct mailen aan

dejongpol@gmail.com
Mvg
Pol

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Alex Wycisk »

Schuifsysteem van John werkt prima!!

Grz Alex
e-tec rulez !!

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

Hoi Alex.

Heb jij soms er een foto van voor me?

Mvg
Pol

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Alex Wycisk »

Helaas niet ....... Mijn boot is al enige tijd geleden verkocht. :cry:

Wellicht heeft John een foto voor je????
e-tec rulez !!

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: transducer plaatsen

Bericht door Marcel Oomen »

hey pol,

tik effe transducerstang in en duw op afbeeldingen en je ziet het vanzelf..
grtz, marcel D.1013

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door John Ezendam »

Sorry, maar dat zijn transducerstanger voor boten die op het binnenwater vissen.
Op zee moet je inderdaad een schuifmodel hebben die je op de spiegel monteert>
De hoogte kun je verschuiven.
Het geheel is van RVS gemaakt.

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Re: transducer plaatsen

Bericht door Peter Beeckman »

Ik vermoed dat dergelijke schuifstangen een oplossing zijn voor jou:

Afbeelding

Zijn volledig in RVS en tijdens traileren kun je die omhoog schuiven.

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Peter,
Ziet er degelijk uit,
Denk dat ik ook zoiets ga maken, wil het gemakeijk in trailerstand en vis stand kunnen zetten en de visstand evt kunnen nastellen .
De Google transducerstangen waren niet echt iets voor onze omstandiheden leek me
Mvg
Pol

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door John Ezendam »

Pol gegroet

Dat zijn ze.
ik heb ze een keer op de prijzentafel gehad van bij de Deltadag

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Re: transducer plaatsen

Bericht door Peter Beeckman »

Ik heb deze gekocht via Aad die de Seahunter bouwde. Spijtig genoeg is hij gestopt met de bouw maar misschien kun je via hem nog de nodige contacten achterhalen.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: transducer plaatsen

Bericht door poldejong »

Bedankt voor jullie support, heb hier via het forum een transducerstang gevonden en inmiddels geplaatst, werkt super, ook tijdens het hard varen en geen waterspray meer achter me aan .

Denk dat dit voor mij type transducer de beste oplossing is, nu alleen niet gaan vergeten met het op het strand varen. :D

Plaats reactie