inrichten boot met apparatuur; wat is wijsheid?

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

inrichten boot met apparatuur; wat is wijsheid?

Bericht door AARTS Pascal »

Ik ga mijn pas aangekochte Beekman Alfa 505 fish uitrusten met de nodige apparatuur, maar ik ken er niet alles van en daarom heb ik enkele vragen:

GPS: heb ik nog helemaal niet. Enerzijds weet ik dat de goedkopere handheld modellen er zijn, maar anderzijds zullen die niet alle gewenst mogelijkheden bevatten, vermoed ik. Dan wordt er gesproken over kaartplotter (ik weet niet eens of ik wel snap wat dat is). Goede merken en types? Gebruikt of beter nieuw kopen? Budget?

Communicatie: ik heb al begrepen dat de toekomst van de Deltabak op zeer losse schroeven staat. Ik weet dus niet of het nog wel zin heeft om bak/vergunning aan te schaffen?
Wat is een goede koop vwb marifoon? Ben je iets met een 27mc?
Ik kwam in het bezit van een Cobra GR25LTD ST Sound Tracker, is dat een 27mc? Heeft het wel of niet zin om dat ding in mijn boot te bouwen? Mogelijkheden/beperkingen?

Dieptemeter / fishfinder: in welke mate doet dat ding zijn naam eer aan en kan je er dus echt fish mee finden? In welke mate is er kwaliteitsverschil en waar zit dat in?
Goede merken en types?
Ik heb nog e.e.a. liggen:
- Eagle goedkoop model, nog van de oudere serie Fish ID128 of iets dergelijks
- Hummingbird 250DX
- Lowrance X25
Wat kan ik er het beste inbouwen of heb ik toch iets anders nodig?

Als er iemand raad of tips heeft, stel ik dat zeer op prijs!

Bedankt,

Pascal

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: inrichten boot met apparatuur; wat is wijsheid?

Bericht door Alex Wycisk »

De Lowrance X25 kan makkelijk.

Zelf heb ik ook een Beekman Alfa 505, voorzien van:

Standard Horizon GX1500 DSC Marifoon, let op Marcom B of SRC nodig.
Standard Horizon CP300 kaartplotter (navigatie)
Lowrance X125 dieptemeter/fishfinder
Deltabak...

Verder heb ik als backup een Garmin hand GPS op batterijen en een Standard Horizon HX280 handmarifoon, met koppeling om aan de lange antenne te monteren igv nood.

Ik woon in Hellevoetsluis, je bent altijd welkom om eens langs te komen en te kijken hoe het een en ander in mijn boot is georganiseerd.

Groeten Alex D561
a.wycisk@upcmail.nl
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: inrichten boot met apparatuur; wat is wijsheid?

Bericht door Alex Wycisk »

Pascal,

mail mij even.... k heb denk ik wel een leuke tip voor je.

a.wycisk@upcmail.nl

Gr Alex.
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: inrichten boot met apparatuur; wat is wijsheid?

Bericht door Mario Wauters »

Laat je zeer goed informeren en kijk bij de collegas wat zij zoal hebben en hun ervaringen en wat ze veranderd zouden willen als ze het terug zouden doen,in de winkels probeerd men toch maar te verkopen wat binnen is en het veranderd allemaal zo snel,en wat zij zeggen moet je maar voor goed nemen.In principe zijn er niet echt slechte toestellen maar ik heb in eerste instantie gekeken naar een groot scherm 11inch wat toch leuk is qau overzicht en leesbaarheid dan heb ik gezocht naar de gebruiksvriendelijkheid ik heb een combo gps fishfinder radar van navman samen te gebruiken of per scherm,en de marifoon dsc ook hieraan gekoppeld en heb nog een handheld als update in geval van.Heb al toestellen gezien bij collegas klein eigenlijk een beetje onduidelijk soms met touchscreen wat bij slechter weer al eens moeilijk is, effe licht aanraken wat je niet wou,en dan terug ressetten enz.En het kost allemaal toch al wat ik had liever ipv een magnetron radar een breedband gehad toen was dat eigenlijk nog niet zo direkt op de markt dacht ik, maar ja het zal nu zo blijven.
elpescador

delta 1518

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: inrichten boot met apparatuur; wat is wijsheid?

Bericht door AARTS Pascal »

Dank voor jullie advies en ervaringen, Alex en Mario. De boot staat nu bij Prins watersport ivm opbouw van de aangekochte motor. Als hij terug is, ga ik mij oriënteren. Qua fishfinder is er wel een keus te maken, denk ik, uit de verschillende fisfinders die ik al heb. Qua marifoon zal het beperkt moeten blijven tot mijn bevoegdheid (=NL basiscertificaat Marifonie) en dan zijn de keuzemogelijkheden wellicht niet zo groot. Ik heb contact gehad met Mateijsen watersport ivm de nog aan te kopen apparatuur (marifoon en gps/plotter) en denk ik dat daar eens naartoe ga.

Plaats reactie