marifoon slaat op hol

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

marifoon slaat op hol

Bericht door Frans Salvo »

Nee mijn marifoon gaat dan niet dansen aan boord of speelt een spelletje "pak me". :lol:

Probleem is dat de marifoon op onregelmatige tijdstippen de "oproepblib" herhaalt en dat deze dan steeds harder en harder begint te klinken.
Zodanig dat ik zelfs vrees dat er schade gaat ontstaan aan ? (ben niet zo technisch)
Ik tracht dan om zo snel mogelijk de marifoon af te zetten en na een paar tellen zet ik hem terug op en is meestal alles weer OK, voor een tijdje
Eea heb ik toch een paar maal per visdag voor...

iemand een idee ? of is het vervangen die handel na 6 jaar...

alvast bedankt
Frans
Delta 193

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: marifoon slaat op hol

Bericht door Marcel Oomen »

die van mij is pas twee jaar oud ( lowrence 250) en heeft dit al vanaf het begin gedaan..
zet hem ook altijd even uit en weer aan, dacht dat dat normaal was, een of andere oproep, maar ik weet het ook niet zeker?
grtz, marcel D.1013

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: marifoon slaat op hol

Bericht door John Ezendam »

Het beste is die marifoon binnen te brengen en te laten nazien.
Het is niet goed dat dat ding op hol slaat.Kost je aan het einde van de rit je toestel.

Succes

John

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Re: marifoon slaat op hol

Bericht door hilbert van vlimmeren »

Ik nem aan dat je een marifoon met hoogvermogen hen een zgn zeeuitvoering waar je marcom b voor nodig heb het piepje wat je dan hoor is dat er vanaf een andere boot een warning of securite oproep gedaan wordt of in het ergste geval een may day dit kun je uitzetten door waarschijnlijk op clear te drukken en is niet een storing in je marifoon Als het een may day is ben je verplicht om te reageren
hilbert delta 1609

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Re: marifoon slaat op hol

Bericht door Arnaud Teigeler »

Frans,

Dit "blipje" wat steeds harder klinkt is gewoon een DSC oproep van een ander schip, danwel kuststation (meestal om radioverkeer aan te kondigen, bijv. weerberichten op kan 23/83 in NL wateren).
Heeft totaal niets te maken met een defect aan je toestel, binnenbrengen voor service is dan ook weggegooid geld want onderzoekskosten rekenen ze graag aan tegenwoordig.
(vooral bij de gerenommeerde bedrijven).

Je kunt bij instellingen (of settings) de "beep" uitzetten echter dit gaat niet op voor alle oproepen, daar DSC een veiligheids aspect is en noodoproepen in ieders belang zijn.

Suc6.

gr.
Arnaud D-419.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: marifoon slaat op hol

Bericht door Mario Wauters »

In het begin had ik regelmatig op mijn marifoon een belgeluid zoals een telefoon,mijn marifoon en gps zijn met elkaar verbonden als de gps uitstaat krijg ik dit geluid omdat er dan geen positie bepaling is escape en klaar is kees,het kan ook een instellingsprobleem zijn.
elpescador

delta 1518

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: marifoon slaat op hol

Bericht door Frans Salvo »

bedankt Arnaud voor de tip; ga eens kijken of ik die beep kan doen zwijgen;

Plaats reactie