2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door AARTS Pascal »

Ik heb 2 fishfinders en wil ze beide op mij boot plaatsen.

Zijn er DO´s en DON´Ts?

Mogen de transducers naast elkaar op de spiegel geplaatst worden? Of moeten ze een bepaalde afstand uit elkaar?
Mogen de transducerkabels samen gebundeld worden in de kabelboom die van de spiegel naar de console loopt?
Verdere tips?

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door Frans Salvo »

Denk dat er 2 mogelijkheden zijn
- ofwel gebruik je 2 totaal verschillende fishfinders (met totaal verschillende HZ output)
- ofwel gebruik je 2 identieke fishfinders en gebruik je maar 1 transducer en zet je er een toestelletje tussen waardoor je het beeld tegelijkertijd op beide toestellen ziet

het laatste verdient de voorkeur want 2 transducers naast mekaar zetten is vragen om signaal-problemen en storingen bij de fishfinders.

succes

Frans
Delta 193

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door walter de landsheer »

Pascal,
Ik ga net hetzelfde doen op mijn nieuwe boot daar komen 2 combi toestellen op.
Ik heb 1 binnentransducer genomen en 1 aan de spiegel
Dan heb je nog altijd een reserve moest er iets haperen.
Walter

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door Rene Kesting »

Ik denk dat als je ze beide tegelijk wilt gebruiken zul je met verschillende frequenties moeten gaan werken . De 1 op 50 KHz en de ander op 200 KHz , de meeste moderne FF's hebben toch transducers die op meerdere Freq's werken en dan kun je schakelen tussen 50 KHz , 200 Khz of beide tegelijk . Als je beide FF's met transducers laat werken op dezelfde Freq. zullen ze elkaar nadelig beeinvloeden en elkaars signalen oppikken en verwerken

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door John Ezendam »

Rene gegroet

Je hebt gelijk. Transducers met verschillen frekwenties plaatsen. Echter ook NIET te dicht bij elkaar, want de transducer zendt en ontvang in een kegel en als die vlak onder of achter de boot elkaar "kruisen", dan kun je alsnog een probleem krijgen.

John

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door AARTS Pascal »

Dank dank beste vissers en schippers voor jullie input, ik vreesde al dat het gecompliceerd werd. In dit geval ga ik toch maar eens voorzichtig beginnen met eerst een enkele fishfinder te plaatsen.

Nu heb ik er 3 liggen; welke van deze drie zou ik erop zetten, welke is het beste?
- Eagle fish ID128
- Hummingbird 250dx
- Lowrance X25

Bedankt!

Pascal

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door John Ezendam »

Pascal

Ik zou de Eagle pakken

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door AARTS Pascal »

Hallo John, de Eagle is een goedkoper ding, een opstapmodel zeg maar. Dat is de laatste waaraan ik gedacht had, maar ik kan het ook mis hebben.

Bedankt voor je reactie!

cor de vet
Berichten: 60
Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door cor de vet »

frans had het over een apparaat om 2 diepte meters te koppelen,heb deze op internet nog niet gezien.wil 2 lowrance xl 25 koppelen 1 tranducer en 1 ontvanger voor de gps.

Cor.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door Frans Salvo »

Denk dat John hier ook wel het technische antwoord kan geven en anders best eens bellen met een Lowrance importeur; Dien Boone kan je zo ook wel het antwoord geven...
ben niet zeker of het al kan met de X25 waar je over spreekt....

ben wel benieuwd naar de oplossing

succes

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door John Ezendam »

Frans gegroet

Ik heb hier al een keertje antwoord op gegeven.
Je kunt ze naast elkaar zetten met wat afstand er tussen, maarje moet wel met verschillende frekwenties werken.
Nu de Eagle en ook de X25 hebben 183 kHz, dus ze storen elkaar.
Zowel die Eagle als de X25 zijn niet uit te rusten met 50kHz transducers, dus er is een probleem.
Wat je kunt doen is een goedekope visvinder(Condor bv) er bij nemen die verschillende frekwenties heeft. bv de F247. Deze heeft 50/200 kHz. Dan ben je er uit.
Ik heb bv nu 3 transducersop mijn boot zitten: 200 kHz, 50 kHz, 83,kHz, en een oude 183 kHz met de schrijvende sonar.
Je kunt Condor krijgen bij o.a. Beekman Watersport, Landtmeters in Antwerpen, Boten en Motoren Twan van Vugt, Ahoy Hengelsport in Rotterdam/Sassenheim

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Re: 2 fishfinders plaatsen: mogen transducers naast elkaar?

Bericht door Arnaud Teigeler »

Als je beide transducers monteert elk aan 1 zijde van de motor (1 links en 1 rechts) is er niets aan de hand, aangezien je al wat oudere toestellen hebt met 183Khz. en met 200 khz. heb je totaal geen last van storing, ik zou zeker 1 toestel met 183khz. en 1 met 200khz. monteren, zo kun beide toestellen tegelijkertijd gebruiken.
Mochten de transducer kabels voldoende afgeschermd zijn (wat ik soms betwijfel bij de goedkopere dieptemeters) dan kun je ongestoord de kabels samenbundelen, echter dit is een kwestie van uitproberen. (183khz. en 200khz. bijt elkaar sowieso niet).

De oplossing om alles met 1 transducer aan elkaar te verbinden is een zgn. netwerksounder.
Zegmaar de nieuwe generatie dieptemeters welke middels 1 module via een netwerk aan elkaar gekoppeld worden (Simrad Simnet / Furuno Navnet / Lowrance network.)
Echter hier hangt een heel ander prijskaartje aanvast.

Suc6.

Plaats reactie