AIS ontvanger

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
hank perree
Berichten: 2
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 7:16 pm

AIS ontvanger

Bericht door hank perree »

Hallo allemaal.

Ik wil graag een AIS ontvanger/zender monteren maar ben in dit segment van de electronica niet thuis. Wie heeft er adviezen?

Bedankt bij voorbaat.

Hank Perree
Delta 1420

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: AIS ontvanger

Bericht door Koen De Bièvre »

Weatherdock heeft combo's met ingebouwde antennesplitter.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: AIS ontvanger

Bericht door Hendrik Keizer »

Hank,


Alleen een ontvanger of een transceiver?
Met eigen display of aan te sluiten op plotter?
Nmea 0183High speed, usb of Nmea 2000 aansluiting?

Hendrik

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: AIS ontvanger

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Hank, ik heb vorig jaar op de beurs die Oyster mogen meenemen (je moet echt niet mooi zijn om geluk te hebben; lotjes kopen volstaat dus) en ik heb daar een module bijgekocht : AIS -ontvangen; ik ben er behoorlijk van tevreden alleen is het zo dat je eigenlijk die module constant moet laten aanstaan;
de informatie moet verwerkt worden en dat kan soms enige tijd duren; laat je het toestel op staan is er geen probleem en krijg je op tijd en stond alle info door die je nodig hebt; zoals : schip dat in een aanvaringskoers zit; naam; snelheid; koers; enz. : en kan je het desnoods oproepen op de 16.
ga je het toestel pas opzetten als je een boot ziet naderen, kan het zijn dat je de naam ervan pas doorkrijgt als deze al te kortbij is;
eea zal wel te maken hebben met het soort van toestel en de verwerkingssnelheid
ook even opmerken dat dit AIS-gedoe veel geheugen en verwerkingssnelheid wegneemt van je plotter...

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Re: AIS ontvanger

Bericht door Arnaud Teigeler »

@ Hank,

Als je wilt dat je zelf ook zichtbaar bent op AIS voor andere schepen zou ik een transponder nemen, deze zendt zowel je eigen scheepsdata uit alsmede ontvangt ook AIs data van omliggende schepen (binnen VHF bereik).
Een klasse B Transponder zou al volstaan voor jou, Klasse A is type goedgekeurd en wordt op (zee/binnenvaart)-schepen geinstalleerd welke onder classificatieburo's vallen (Lloyd's/ MCA/ Veritas enz.enz).
Prijsverschil klasse A en B is aanzienlijk, maar zoals ik reeds aangaf klasse B volstaat voor jou als je wilt zenden.

Wil je alleen ontvangen dan kun je volstaan met een ontvanger.
Tegenwoordig zijn alle transponders en ontvangers 2 kanaals (dit omdat AIS Data op 2 kanalen wordt uitgezonden (de oude duplexfreq. van marifoon kan. 87 en 88), zeer oude marifoons welke nog geen kanalenpakket wijzigiging hebben ondergaan kunnen AIS data meeluisteren op deze 2 kanalen, AIS data is te horen als een soort onderbroken squelsh (ruis)data.

Zowel zenders als ontvangers kun je op een AIS geschikte plotter aansluiten (geef ff je type plotter op), en anders zijn er andere mooie oplossingen zoals AIS display's zowel met als zonder ingebouwde transponder.

De meeste units zijn voorzien van ingebouwde antennesplitter zodat je geen extra antenne nodig hebt (iets wat bij een transponder wel aan te bevelen is).
Heb reeds diverse AIS units geplaatst dus ervaring genoeg.

Meer info nodig, mail me dan maar, email adres is bekend op het forum.
ff zoeken...

Plaats reactie