houder/lader voor HX280E

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

houder/lader voor HX280E

Bericht door Frans Salvo »

Ik heb me een handmarifoon Standard Horizon HX280E aangeschaft; om die op te laden is er een houder, met daarin een stekker met adaptor voor 220 V bijgeleverd; het opladen gebeurt via de contactpunten in de houder...
ben nu ook op zoek naar een houder met oplaadkabel voor 12 V, zodat ik thuis het toestel kan opladen op 220 V, maar ook op volle sterkte kan houden, of opladen, in de boot.
Heeft er iemand zoiets nog liggen ?
thx

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: houder/lader voor HX280E

Bericht door Alex Wycisk »

Ik heb dezelfde marifoon.
Als je kijkt onder de houder waar je de marifoon insteekt zie je dat deze 12-16 Volt gelijkspanning kan hebben.
Dat wil zeggen dat je gewoon een auto oplaadsysteem (voor in de sigaretten aansteker) op de houder kunt aansluiten. Een 12 Volt plug op je boot monteren , insteken en laden maar.

http://www.standardhorizon.com/indexVS. ... Archived=0

Even kijken bij accessoires ( de 12 volt kabels kun je gewoon bij een electronica winkel kopen)

Groet Alex. D561
e-tec rulez !!

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: houder/lader voor HX280E

Bericht door John Ezendam »

Frans, Mogge

Dat gaat niet.
Je moet een speciale lader hebben(voltage is anders). Als je de boel direkt op een accu aansluit, blaas je je toestel op.
Dus naar een dealer en vragen of je een tweede set kunt kopen.Stel voor, dat je dat ding bij dezelfde dealer koopt als waar je het toestel hebt gekocht. :D

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: houder/lader voor HX280E

Bericht door Frans Salvo »

bedankt voor de info
bij de aankoop had ik al ineens zo een 2e oplaaddraadje besteld maar ik heb dat terug afgebeld nadat ik ontdekte dat het opladen enkel gaat via de houder...
ik wou het mezelf gemakkelijk maken met een 2e houder;
eentje om thuis op te laden op 220 V en eentje in de boot
de verkoper heeft me wel wel niks verteld van een speciaal kabeltje met adaptor voor 12 V
en als ik de site van SH bekijk, zie ik daar ook niks speciaals aan dat 12V kabeltje !

in ieder geval bedankt voor de tip

hoop nog een beetje dat er iemand een defect toestel heeft... waar ik de toebehoren kan van overnemen; en anders zal ik er moeten voor zorgen dat het toestel "vol" is, telkens ik ga vissen
of ook de houder meesleuren en toch dat kabeltje bestellen
grtz

Frans

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: houder/lader voor HX280E

Bericht door John Ezendam »

Zal niet meevallen Frans.
Je moet de info op de stekker lezen van het ladertje, dan weet je precies wat het zegt en wat je kunt doen, alvorens de vlammen boven Heist uitkomen en jij voorgoed kaal bent en een andere kleur hebt. :D
Op de beurzen hadden we ook deze laders er tussen en liepen de toestellen zelf op de accu, als ze opgeladen zijn.
Ook in de originele stekkers (sigaretten aansteker)zit iets dat de zaak niet opblaast, dus je moet wel alles orgineel kopen.
Ik zal eens kijken wat ik nog heb liggen.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: houder/lader voor HX280E

Bericht door Frans Salvo »

ik hoor het wel John of je nog iets hebt liggen;
anderzijds begrijp ik toch wel niet of er iets speciaals zou zijn;
als ik de 220 V input- oplader gebruik en ik meet 12 V output, dan zou ik mogen veronderstellen dat ik met een simpel snoertje aan een sigarettenaansteker, welke OOK een output geeft van 12 V, toch de zaak zou moeten kunnen oplossen...
enig nadeel is nog steeds dat ik steeds de houder moet meesleuren en niet vast kan monteren in de boot; tenzij ik er voor opteer om alleen op de 12 V manier op te laden natuurlijk.
hoor het wel

grtz en bedankt

Frans

Plaats reactie