Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Peter Lavrijssen
Berichten: 20
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 5:07 pm

Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Peter Lavrijssen »

bij deze marifoon is het zendvermogen bij aankoop op verschillende kanalen beperkt tot 1W maar ik zou dit graag op 25W hebben, vooral voor de ship-ship kanalen. Weet iemand of dit te veranderen is door een instelling in het menu of moet men hiervoor in het toestel een aanpassing doen en zo ja welke.

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Meiert Kers »

Hallo peter,
Kijk eens op de volgende site misschien wordt je hier wat wijzer http://www.atis-brand.com/kanaal.htm
Hier wordt beschreven wat voor type marifoon je hebt en welke kanalen hoog en laag vermogen je kunt zenden.

Meiert
DELTA1529

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Alex Wycisk »

Allereerst heb je voor hoog vermogen Marcom-B of Short Range Certificate nodig.
Vervolgens kun je overwegen om je marifoon indien mogelijk te laten ombouwen naar schakelbaar ATIS / Zeevaart. Hiervoor dien je ook een MMSI in te laten programmeren.

Ik heb ooit een Standard Horizon G1500 laten ombouwen naar schakelbaar ATIS / Zeevaart bij firma Brand tegenwoordig in Hellevoetsluis, naar volle tevredenheid.

http://www.atis-brand.com/

bel deze meneer eens op, hij kan je alles vertellen over marifoons.
(nog een echte monteur.)

groetjes Alex.
D561 zonder boot. :?
e-tec rulez !!

Stefan Ciobanu
Berichten: 18
Lid geworden op: do mar 19, 2009 9:59 pm

Re: Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Stefan Ciobanu »

Hallo,
Als je een marifoon brevet hebt weet u ook ( wordt verwacht dat u dat weet ) dat u op ship to ship op klein vermogen moet uitzenden.Waarschijnlijk is u marifoon zo geprogrammeerd ook.
Op sommige marifoons kan u zelf uitzendvermogen kiezen tussen 1W of 25W met gevaar als je een sluis oproept of ship to ship dat iedereen op een afstand van +- 50 mijl hoort en ook andere mensen of instanties stoort. ( nogmaals mensen die een marifoon brevet hebben wordt van verwacht dat dit ze zeker weten ).
Sorry , misschien klinkt dit een betje brutaal , maar dit is de waarheid.
mvg,
Stefan

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik wil ook een marifoon op m'n boot die bij 25 watt 50 mijl haalt!
Dat haal je met het lage standpunt van onze antennes in geen 50 jaar.
Met een Deltabak onder gunstige omstandigheden, misschien... Met een marifoon, nooit.

Stefan Ciobanu
Berichten: 18
Lid geworden op: do mar 19, 2009 9:59 pm

Re: Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Stefan Ciobanu »

Hey Koen,

Je moet goed zoeken ( goeie zoeken... 8)
Ik ontvang in de buurt van Ouddorp Oostende Radio met redelijk ontvangst.
Bij mijn metingen is wel +-50 zeemijl.
Mvg,
Stefan

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Zendvermogen Navman 7100 marifoon

Bericht door Koen De Bièvre »

Het ging hier over "ship to ship". Je mag geen appelen met peren vergelijken. De antenne van Oostende staat véééééééél hoger dan die van ons, logisch dat je die verder hoort. Bij een VHF moeten de antennes elkaar "kunnen zien". Dover Coastguard heeft een antennepark bovenop die kliffen staan met pylonen zo hoog als een katedraal, die hoor je op 16 nog verder dan 50 mijl. Een beetje kromming achter de horizon lukt nog wel, maar het héél gauw afgelopen.

Plaats reactie