VHF antenne AIS - Radar

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

VHF antenne AIS - Radar

Bericht door Roald Vos »

Allen,

Ten eerste allemaal een opperbest visseizoen in goede gezondheid toegewenst

Ik over weeg een AIS installatie (zenden en otnvangen) aan te gaan leggen , echter vanwege de beschikbare ruimte/kabelrouten en dakdoorvoeren is de meest "prettige" locatie van de VHF antenne (RVS spriet) schuin voor mijn radardome (Lowrance HD LRA 1800). Ik ben bezorgd vwb eventuele storingen op de radar. Voor alle duidelijkheid ik heb geen kennis aangaande deze materie)

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een VHF antenne die voor een radome is gemonteerd en of dit storing veroorzaakt, danwel e.e.a op baiss van technische kennis kan beoordelen

vriendelijke groet
Roald Vos
D1360

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: VHF antenne AIS - Radar

Bericht door Mario Wauters »

Ik kan mij niet indenken dat het problemen geeft mijn antenne staat naast de randome en perfect,maar waarom ais ik heb het vroeger ook overwogen maar gezien de forse prijs toch maar zo gelaten mijn radar is eigenlijk ook overbodig.
Mijn installatie navman gps radar dieptemeter compact die zeer prijzig was is nu 7j oud en als je de nieuwe toestellen nu ziet is dit compleet verouderd kwa weergave enz,alles evolueert zo snel.
Een combo is wel leuk maar als je wilt veranderen moet je heel het zootje vervangen.
elpescador

delta 1518

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: VHF antenne AIS - Radar

Bericht door Frans Salvo »

Mario,
in Spanje (waar er blijkbaar nooit mist is) kan die radar dan misschien overbodig zijn in jou ogen, maar ik mag er niet aan denken dat mijn radar zou uitvallen als ik 's morgens of 's avonds in het duister aan het varen ben; of als er weer eens zo een mistbank opkomt.
Er is in mijn ogen geen enkel apparaat of elektronisch hulpmiddel "overbodig" dat mij extra veiligheid kan geven op het water

succes en goede gezondheid in 2015

Plaats reactie