Welke plotter/FF

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Koen Lauwers
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 27, 2009 7:55 pm

Welke plotter/FF

Bericht door Koen Lauwers »

Beste,

Ik zou de plotter (Navman 5380i) wegens het kleine scherm op mijn onlangs aangeschafte boot willen vernieuwen of uitbreiden.
Het toestel op mijn vorige boot was ik een Eagle 640c Intellimap, waar ik super tevreden over was.

Ik overweeg nu om mij een Lowrance HDS-9 Gen 3 of een HDS-9 Gen 2 aan te schaffen.
De waypoints van mijn Eagle heb ik op een SD-kaart gezet, maar weer niet of ik deze nog kan gebruiken op deze Lowrance-toestellen.

Welke van de twee zouden jullie aanraden en welke transducer zou ik best gebruiken (inbouw of uitbouw? Alles moet op een Quicksilver 640 Pilothouse komen.

Alvast bedankt voor de reacties...

Grtjs,
Koen

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Welke plotter/FF

Bericht door John Ezendam »

Bel even met MDSI Amsterdam. 020 6622516
Gerk van Dijk kan je haarfijn uitleggen of je die SD-kaart kan gebruiken, voordat je extra geld moet uitgeven.
Succes

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Welke plotter/FF

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Koen,

Voor het aanmaken en beheer van mijn waypoints, routes enz gebruik ik het gratis programma
"EasyGPS". Gebruik de linkse link voor het gratis programma
hierbij de link: http://www.easygps.com/download.asp

via de knop "receive" kan je na het ingeven van je origineel toestel de data (waypoints, routes enz...) op de SD-kaart uitlezen

Afbeelding

Via de knop "Send" kan je de data bruikbaar voor bijna eender welk toestel en type converteren. Data naar SD-kaart kopiëren en in het gekozen toestel uploaden.

Let wel op indien je Navionics kaarten gebruikt in uw oude plotter dat het kaartslot in een HDS Gen2 een standaard SD-slot is maar in een HDS Gen3 is dit reeds een micro SD-kaartslot. (van micro SD naar gewoon SD formaat kan nog via een adaptor maar andersom wordt heel moeilijk)

Een mooie feature van de nieuwere Lowrance toestellen is dat je daar gratis open-source waterkaarten en/of zeekaarten kan op laten werken zodat je niet meer de dure waterkaarten (Navionics of C-Map) moet aankopen.
Hoe dit in zijn werk gaat wordt dan weer op een ander forum uitgelegd.

Het grootste nadeel van deze methode is dat mijn toestel (HDS Gen2 touch) regelmatig vastloopt bij het in- of uitzoomen waarna het toestel een tijdje vasthangt en het zichzelf na een tijdje reboot.
Dit duurt ongeveer een minuut.
Op mijn verleden jaar aangekochte HDS Gen2 touch heb ik dit fenomeen constant. Dit is (volgens mij) enkel te wijten aan het feit dat er in een Gen2 nog een vooroorlogse processor zit wat aan de prijs van het toestel dan wel niet te merken is. :(
Ik kan alleen maar hopen dat er in de Gen3 een modernere en veel snellere processor zit die dit probleem niet meer heeft.

Met vriendelijke groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Koen Lauwers
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 27, 2009 7:55 pm

Re: Welke plotter/FF

Bericht door Koen Lauwers »

Bedankt John :-)
Het contact is gelegd via mail.

Grtz,
Koen

Koen Lauwers
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 27, 2009 7:55 pm

Re: Welke plotter/FF

Bericht door Koen Lauwers »

Bedankt voor de tips, Joeri :-)
Ik heb zonet EasyGps geïnstalleerd...ben benieuwd of het gaat lukken ;-)

Grtz,
Koen

Plaats reactie