Marifoon registreren.

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Alfons Schepers
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 01, 2015 10:45 am

Marifoon registreren.

Bericht door Alfons Schepers »

Beste lezer en forumgebruiker alhier,
Mij even voorstellen; Ik ben Alfons Schepers en woon in België waar ik recent van mijn pensioen mag genieten. Samen met zoonlief Gerry deel ik sinds jaar en dag de liefde voor de natuur en de sportvisserij. Deze liefde is door de jaren geëvalueerd van de zoetwatervisserij naar een uitgesproken voorkeur voor zeevis. Ons favoriete vaar/vis gebied heet Oosterschelde en Grevelingen.
In het voorjaar heb ik mij dus een eigen visbootje aangeschaft in Nederland -ik heb wel enige vaarervaring!- en het er ook meteen laten registreren (Even met de vorige eigenaar langs het lokale postkantoor…).
Een nette “Beekman Alfa” is het geworden, met een Evinrude75 HP krachtbron. Natuurlijk met aan boord de nodige apparatuur voor de pleziervisserij op de Schelde-delta en andere binnenwateren. Hierbij ook een DSC gekoppelde (VHF kan. 70) marifoon van Raymarine.
In Nederland is het nu nog toegestaan – zo mij bekend - om bruikbare zendapparatuur aan boord te hebben. Ze mag echter niet gebruikt worden door een niet gecertifieerde gebruiker. Enkel uitluisteren is dan toegestaan, zo niet verplicht.
Vanaf 1 januari 2016 heerst de verplichting om een marifoonbrevet op zak te hebben als er een marifoon aan boord is. Het wordt dus slopen voor wie niet zo’n brevet op zak heeft, en dat wil ik vooral niet.
Daarom al, heb ik mij bij het BIPT laten inschrijven voor het examen tot het bekomen van een licentie (beperkt brevet) voor het gebruik van de marifoon. Deze maand nog wordt mij het vuur aan de schenen gelegd… maar ik heb er alle vertrouwen in! 
Ter zake nu. Vooral de regelgeving voor legitimeren en registreren van deze marifoon, stelt mij voor een aantal vragen en onzekerheden. ( Zoveel informatie her en der in België en Nederland) dat ik door het bos de bomen kwijt ben geraakt…) Uiteraard wil ik mij aan de voorgeschreven wetten houden en het nodige daartoe in orde brengen.
Maar hoe moet het nu met de registratie en gebruik van de marifoon zelf? Mag ik hem, met de “eenvoudige” licentie, in zijn huidige configuratie (DSC gekoppeld) gebruiken? Tot op heden heb ik er enkel nog maar mee “uitgeluisterd”.
De vorige eigenaar had de Nederlandse nationaliteit en heeft het toestel op zijn naam laten schrappen. Wat het toestel eigenlijk “naamloos” heeft gemaakt. Hoe kan ik de marifoon nu op mijn naam laten zetten? Hoe gaat dit in zijn werk? Moet dit in Nederland omdat ik met een in Nederland ingeschreven boot vaar? Of kan dit ook in Belgie omdat wij daar nu eenmaal wonen?
Wat als er aanpassingen aan het toestel moeten gebeuren, wie zijn daartoe gemachtigd en wie kan dit uitvoeren zonder dat het toestel gedemonteerd moet worden? (Heb ikzelf een grondige hekel aan omdat het er zelden weer in gaat zoals het eruit is gekomen ...)
Het is nogal wat beste forumgebruiker, ik besef het, maar wellicht is er hier iemand die in een gelijkaardige situatie verkeerde, en die mij de nodige bruikbare info “op een schoteltje” kan aanbieden. Ik zou er hem/haar daar zeer dankbaar voor zijn.
Met een vriendelijke groet,
Alfons en Gerry

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Marifoon registreren.

Bericht door Koen De Bièvre »

Als Belg in België wonend, lijkt het mij veel voor de hand liggender dat je de boot Belgisch maakt en er een vlaggenbrief op aanvraagt. Dat biedt een aantal voordelen.

Kan je van de boot die je in Nederland gekocht hebt bewijzen dat de btw ooit betaald is op die boot?
Met andere woorden, heb je de originele factuur van de eerste eigenaar waar de btw op berekend is of heb je een btw-verklaring? Is dit niet het geval, laat de boot dan in Nederland schrappen en vraag in België een vlaggenbrief aan. Als de boot niet groter is dan 7 meter of meer volstaat een onderhandse verkoopsovereenkomst als eigendomsbewijs/factuur. De Belgische staat stelt dan verder geen vragen over de btw.

Waarom? Na een visdag in de Voordelta kom je terug aan de helling op Neeltje Jans en dan kom je via een buitengrens van de EU de unie binnen. De kustlijn van het Europese continent is een EU buitengrens. De buitenhaven van Neeltje Jans ligt aan de buitenkant van de EU buitengrens!
Op dat moment kan je door de douane gecontroleerd worden op de btw.
Het kan nog veel gekker. Als je gebruik maakt van de helling op Neeltje Jans en je gaat door de sluis naar de Oosterschelde, dan overschrijd je de buitengrens van de EU van buiten naar binnen. Je kan dan door de douane op die btw gecontroleerd worden. Echt waar!! Dit is geen theoretisch voorbeeld, maar een écht voorgevallen incident afgelopen jaar. Ga je er in Colijnsplaat in en blijf je op de Oosterschelde, dan kan je niet op die btw gecontroleerd worden als de boel ouder is dan 7 (NL) tot 10 (B) jaar, want dan is dat verjaard. Voor buitengrensoverschreidingen geldt die verjaring echter niet!

Hoe je die vlaggenbrief moet regelen, vind je op onze website bij de rubriek "clubblad". Daar staat een inkijkexemplaar waar toevallig heel dat verhaal uit de doeken wordt gedaan. Om op de Oosterschelde en/of Grevelingen te varen, moet daar ook een immatriculatienummer of snelheidsnummer bij aangevraagd worden. De immatriculatie is een eenmalige kost, de vlaggenbrief dient om de 5 jaar vernieuwd te worden. Maar je bent wel van dat btw-gedoe verlost.

Een bijkomend voordeel van een Belgische boot en dito kostenloze marifoonvergunning is dat je met een basiscertificaat 25 watt mag gebruiken op zee, met een Nederlandse vergunning van Agenstschap Telecom, mag je met een basiscertificaat slechts op 1 watt uitzenden én moet je jaarlijks langs de kassa voor € 31,- De cursus zal leren dat het verschil tussen 1 en 25 watt niet zo groot is qua prestaties, de ervaring leert dat het verschil behoorlijk groot is!

Een Belgische marifoonvergunning krijg je uitsluitend als de boot onder vlaggenbrief is gebracht.
Wil je een DSC-marifoon gebruiken, dan heb je ofwel een src-certificaat nodig (makkelijkste, dan hoef je zelfs niet eens een basiscertificaat te halen) of voor Nederland is ook een bijkomend Marcom-B certificaat mogelijk. Je mag dan ook in Nederland op zee met 25 watt werken.

Een marifoon van de vorige eigenaar is niet "naamloos" omdat hij de vergunning laten schrappen heeft. In de marifoon is de ATIS-code ingeprogrammeerd, die gekoppeld is aan de vergunning. Die code wordt telkens u stopt met spreken meegestuurd en kan door de bevoegde instanties meteen uitgelezen worden. Die oude ATIS_code moet er dus uit en die van uw vergunning moet er in. Voor die herprogrammering kan je terecht bij een dealer van het merk van je marifoon. Dat is een kwestie van stekker er in en aan de computer koppelen, aanpassen, klaar. Als je vaste klant bent zullen die kosten meevallen, kom je enkel aanwaaien met die marifoon, maar kennen ze je van haar noch pluim, zal je daarvoor allicht service/uurloon moeten betalen. Je apparaat zal er toch uit moeten, de stekker gaat er aan de achterkant in... Ik verwacht niet dat de dealer bij je aan boord komt voor zo iets. Doen ze het wel, kost dat geld, dat lijkt me logisch.

Alfons Schepers
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 01, 2015 10:45 am

Re: Marifoon registreren.

Bericht door Alfons Schepers »

Dank voor deze uitgebreide en duidelijke reactie. Hier kan ik iets mee.

E.e.a. ziet er wel iets anders uit dan wat ik er mij als "leek" van had voorgesteld.
Terug naar "start"?! :roll:

Met een vriendelijke groet,

Alfons.

Harry Aerts
Berichten: 2
Lid geworden op: do sep 06, 2018 8:06 pm

Re: Marifoon registreren.

Bericht door Harry Aerts »

Beste lezers,

Met de nieuwe regeling sinds 1 juli 2019 kan je je marifoon niet meer registreren bij Agentschap telecom als Belg.
Vanaf nu moet je dus je marifoon registreren in Belgie bij het BIPT.
Ik heb een Nederlands registratiebewijs voor de boot,en dus Nederland als thuishaven.
Bijgevolg heb ik dus geen vlaggenbrief of immatriculatiedocument.
Hierdoor kan in ook mijn marifoon niet in Belgie laten registreren.
Maw ik val dus tussen de 2 wetgevingen en kan mijn marifoon nergens registreren.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?

MVG,
Harry

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: Marifoon registreren.

Bericht door De Loose Eddy »

Harry Aerts schreef:
zo sep 08, 2019 9:55 am
Beste lezers,

Met de nieuwe regeling sinds 1 juli 2019 kan je je marifoon niet meer registreren bij Agentschap telecom als Belg.
Vanaf nu moet je dus je marifoon registreren in Belgie bij het BIPT.
Ik heb een Nederlands registratiebewijs voor de boot,en dus Nederland als thuishaven.
Bijgevolg heb ik dus geen vlaggenbrief of immatriculatiedocument.
Hierdoor kan in ook mijn marifoon niet in Belgie laten registreren.
Maw ik val dus tussen de 2 wetgevingen en kan mijn marifoon nergens registreren.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?

MVG,
Harry
Harry ,
Volgens is er maar 1 oplossing je boot laten schrappen in Nederland en je boot volledig laten inschrijven in Belgie maw een vlaggenbrief aanvragen en zo kan je uw marifoon laten regristeren

M.V. G

Eddy

Harry Aerts
Berichten: 2
Lid geworden op: do sep 06, 2018 8:06 pm

Re: Marifoon registreren.

Bericht door Harry Aerts »

Dag Eddy,

Ik vrees dat dat inderdaad de enige oplossing is.
Maar dan kom ik alweer een volgend probleem tegen.Ik heb nl. geen CE verklaring voor mijn boot.
Ik heb al een mail gestuurd naar orkaboten.nl , maar daar kunnen ze mij niet helpen.
Weet jij soms een beter adres om een duplicaat aan te vragen,of iemand anders misschien ?
Ik vraag me af of ik me ook niet zou kunnen behelpen met een kopie van iemand anders met dezelfde boot (orka 535sx),want op dat
document staan toch alleen maar de algemene gegevens van de boot en geen serienummer ofzo,of vergis ik mij ?

MVG,
Harry

Plaats reactie