marifoon versus marifoon DSM

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

marifoon versus marifoon DSM

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Ik ben van plan mijn marifoonbrevet in orde te maken. (in Belgie)
Nu kan je redelijk 'makkelijk' een marifoonbevet VHF halen dmv een examen aan het BIPT. De Leerstof hiervoor kan je gratis van de site van het BIPT downloaden (een PDF document) en telt 66 bladzijden.

Wil je echter gebruik maken van een marifoon met DSC en/of andere extra veiligheidsfuncties dan moet je het examen 'GMDSS Marifoon SRC' doen. Voor je een examen hiervoor aan het BIPT mag afleggen moet je bij een door het BIPT erkend organisatie een dagcursus gevolgd hebben waar je dan een certificaat voor krijgt. Kostprijs ongeveer 125 Euro

Nu mijn vraag: is het de meerprijs van een marifoon met DSC en de dure dagcursus waard om een marifoon met DSC te mogen bedienen of is een 'simpele' marifoon voldoende voor mijn visbootje?


Met vriendelijke groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: marifoon versus marifoon DSC

Bericht door joeri wilmssen »

Oeps,
De titel moet natuurlijk DSC zijn ipv DSM....
Somnium
Delta 1609

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Joeri,

Zeker is DSC noodzakelijk aan boord en zeker als je op zee vist. DSC staat voor:Digital Selectiv Calling.

WAT HOUD DSC IN;

Stel u bent zinkende en u drukt op de SOS knop. Vanaf dat moment schakelt een DSC marifoon over naar kanaal 70 en verzend daar een hoop digitaal gekraak wat door een DSC modem vertaald wordt in "Help ik ben in nood ,mijn GMDSS nummer is 2448756780, mijn positie is {GPS positie uit de GPS ontvanger} de tijd is. Het GMDSS nummer is opgebouwd uit 244 voor Nederland, 875678 is een unieke identificatie nummer wat uitgegeven wordt door de rijksdienst en altijd een 0 als afsluiting heeft

Op alle schepen binnen de 35 mijlszone, die uitgerust zijn met een DSC ontvanger {klasse D of A/B}, zal de marifoon nu gaan piepen en zal de noodoproep op het display verschijnen.

Vervolgens kan een ontvangstbevestiging verzonden worden en eventueel kan het signaal heruitgezonden worden {gerelayeerd} zodat het mogelijk toch bij een kustwachtstation terecht komt.

Als er geen reactie komt van een kustwachtstation is het schip verplicht een bevestiging te verzenden en hulp te bieden.

Verdere communicatie gaat dan meestal mondeling verder op kanaal 16 zodat de DSC frequentie weer vrij komt.

Wat ik er nog wil aan toe voegen:

Als je morgen op zee ligt te vissen en je krijgt "langzaam" water binnen, of je motor start niet meer op het einde van de visdag, dan heb je ruim de tijd om met de marifoon hulp te zoeken bij een kustwacht station of collega visser.

ECHTER: ben je s'morgens aan het varen (al dan niet in het donker) en je vaart ergens op (een stuk hout, balk, ijskast, olievaten, touwen, meerpalen, ik heb het allemaal al zien voorbij komen!) dan heb je echter "NIET" de tijd om eerst je reddingsvesten nog te gaan zoeken, je vuurpijlen te pakken, je reddingsvlot boven te halen of het slotje van de container te halen (als je in het beste geval al één aan boord hebt) en om via je marifoon hulp in te roepen! Als je nog wat onervaren "moest" zijn ontstaat er in zo'n situatie een hoop paniek aan boord, waardoor alle boven genoemde zaken soms onmogelijk worden.

DAAROM is DSC noodzakelijk. een druk op de SOS knop en heel hert circus gaat in gang om jou, je boot of in het slechtste geval nog je lichaam te zoeken.

Dus halen dat ding, voor je eigen veiligheid.

Greetz Jerry

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: marifoon versus marifoon DSC

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Ik heb me gisteren ingeschreven voor een dagcursus GMDSS Marifoon SRC op zaterdag 14 mei.
Duurt van 09.00 tot 19.00 uur en kost me 125 Eurootjes. Hierna nog een test aan het BIPT te Brussel...

Welke DSC marifoon raden jullie me aan?
Het begint met een simpele DSC marifoon (+/- 200 Euro) en het eindigt met een Marifoon (+/- 400 a 500 Euro) met DSC, GPS, AIS (enkel ontvangen) en nog wat extra toeters en bellen. Heeft deze laatste wel een meerwaarde wanneer je al 2 kaartplotters aan boord hebt (zonder AIS of radar)?

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door John Ezendam »

Kijk eens naar de Standard Horizon. Overal als beste gekeurd.

Kun je o.a. bij Kniest in Almere en bij Kok Watersport in Rotterdam kopen.

Succes

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo John,

Is een Standard Horizon GX1600E genoeg? Deze kost ong. 200 Euro en heeft buiten DSC geen enkele extra toeter of bel of heeft een Standard Horizon GX2200E met AIS en GPS, die 400 Euro kost toch veel meer voordelen?
Dat het een Standard Horizon wordt, was reeds van in het begin een zekerheid. Ik heb een portable Standard Horizon HX300 en ben hiervan zeer tevreden.


Met dank bij voorbaat, Joeri
Somnium
Delta 1609

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door John Ezendam »

Kun je het beste overleggen met diegene waar je dat toestel koopt.

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door joeri wilmssen »

John en anderen,


Keuze is op de gulden middenweg gevallen en wordt een standard Horizon GX1700.
Moet alleen nog eens kijken in welke (fysieke) winkel ik dat ding ga kopen...

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door Koen De Bièvre »

In Hoboken zit een SH-dealer, HF Electronics.
Mijn eigen Standard Horizon DSC-marifoon komt daar vandaan.
http://www.hfelectronics.be/marifoon/marifoons

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door joeri wilmssen »

@ Koen,

Als eeuwige twijfelaar heb ik ondertussen ook de Lowrance Link 8 op mijn lijst staan. Deze valt 'simpel' NMEA2000 te koppelen met mijn andere Lowrance apparatuur en dan krijg je ook de AIS targets op je HDS plotterscherm...Wel een streepje duurder dan mijn vorige keuze.
Van een collega had ik de gegevens van HF Electronics al gehad.
Ze zijn alleen ondertussen verhuisd en zitten nu op de St. Michielskaai in Antwerpen.


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: marifoon versus marifoon DSM

Bericht door John Ezendam »

Dat is HF Electronics.

Echter die zit niet meer in Hoboken. Die zaak is overgenomen en is verhuisd naar de straat die langs de Schelde loopt.
Kun je waarschijnlijk via Google vinden.Heet nog wel HF Electronics.

Groet

John

Plaats reactie