lowrance

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
david claessens
Berichten: 9
Lid geworden op: za feb 06, 2010 9:50 am

lowrance

Bericht door david claessens »

Beste,

Heeft er iemand ervaring met lowrance HDS7

Mvg
David

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: lowrance

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo David,


Als je de HDS 7" in de touch uitvoering bedoeld kan ik je wel helpen.

In 2014 heb ik deze unit gekocht (bij G. Kniest) als 'primaire' unit. Op mijn 'oudere' Globalmap 5200C (plan B) heb ik een Navionics Gold kaartje 'lopen' en op de Lowrance HDS heb ik een gratis zeekaart 'lopen' voor de navigatie.
De unit heeft klassiek 'Lowrance style' een trage en 'oude' processor waardoor je al eens enkele seconden moet wachten voor je het scherm of functie krijgt dat je hebt aangetikt. Bij de grotere (gratis) kaarten durft de unit al eens vast lopen.
De nieuwere firmware (sinds iets meer dan een jaar) brengt de unit wat korter bij de recentere HDS Gen3 versie maar die kan CHIRP transducers aan en de HDS gen2 niet.
De klassieke dieptebeelden van de standaard HT-WSBL transducer waren 'gewoon' maar niet merkelijk beter dan de beelden op mijn 'oude' Lowrance X135 dieptemeter (uitgerust met dezelfde transducer). Nadat de transducer recent was afgebroken, is de transducer vervangen door een Airmar P66 dewelke merkelijk betere beelden geeft dan de standaard transducer.
De 'extra' functies zoals de downscan en sidescan vind ik op de zee minder tot zijn recht komen. Laat ons zeggen dat wanneer ik in Spodsbjerg een 'bergje' vis vindt met deze unit, ik het bergje ook goed kan zien op mijn X135 (alleen iets minder 'uitgesproken').
Ik heb zelf voorbeelden gezien van side- en downscans beelden van andere merken en deze waren toch wel van een andere (en betere) kwaliteit.
Hier een print screen van een bergje vis in Spodsbjerg, Denemarken:
Afbeelding

Omdat ik al een Lowrance X135 en een Globalmap had, heeft me doen beslissen om de Lowrance HDS Gen2 touch te kopen maar wanneer je ziet wat de concurrentie aanbied en tegen welke prijs dan zou ik heden toch twee keer nadenken...

Mijn ongezouten mening zou zijn dat je beter een recenter toestel koopt, al dan niet Lowrance waar je Chirp transducers op kan hangen.

Met vissersgroeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Plaats reactie