Marifoon vraagje

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Marifoon vraagje

Bericht door Alex Wycisk »

Marifoon vraagje......

Een marifoon met ATIS zonder DSC.
Deze marifoon is als ik het goed heb op kanaal 16 te gebruiken op hoog vermogen, is dit voldoende voor op zee tot hooguit 30 mijl ?
Welke kanalen gebruik je voor onderlinge communicatie ? Word dit uberhaupt gedaan ?

Ik lees nogal wat verwarring over het voortbestaan van kanaal 16 , ivm DSC......kan iemand hier helderheid over geven ?

Groet Alex.
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Alex,

De luisterwacht op kanaal 16 zal door Kustwachtcentrum Den Helder voorlopig voor onbeperkte tijd worden gecontinueerd, dit geldt voor Nederland.

Atis en DSC is op zee niet verplicht voor de pleziervaart , aangeraden wordt wel om op 25 Watt te zenden, dit i.v.m. de gedragingen
van de VHF radiogolven, het bereik hangt af van de antennehoogte?s, dus post Ouddorp die in een hoge vuurtoren zit, zal je op 30 mijl wel bereiken??

Intershipverkeer op zee, op kanaal 77, in Belgie meen ik 72..
En natuurlijk het Basiscertificaat marifonie moet je hebben.

Grtz,

Ronald

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Bericht door hilbert van vlimmeren »

kijk maar uit want als je gaat zenden op hoog vermogen heb je marcon b nodig als ze je pakken zonder dit slopen ze hem er gewoon uit dit zijn geen fabels maar zelf gezien

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey bedankt voor je antwoord.

Als ik het goed begrijp mag ik met het basis certificaat alleen op kanaal 16 op hoogvermogen, 25 Watt, zenden ?

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Oke , ik was ook niet van plan om illegaal te zenden.... wil graag weten wat ik met het basis certificaat kan.

Groet Alex.
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Alex,

Met het Basiscertificaat kan jij prima ( alleen) op zee met hoog vermogen,
zenden, zonder in overtreding te zijn.
Het Marcom - B papiertje is alleen nodig als je de zogenaamde GMDSS
apparatuur aan boord hebt, dit is o.a. DSC, Epirb, Sart, Inmarsat
apparatuur.

Grtz,

Ronald

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ronald, hier twijfel ik dus aan ...

Mag je dan op alle kanalen op 25 Watt zenden ? of alleen op kanaal 16 ??

Het is zo onduidelijk allemaal, veel leveranciers spreken elkaar ook tegen.

In het geval dat ik schets heb ik er dus niets aan als ik de GPS koppel aan de marifoon ? Ik kan dan alleen op 25 Watt op kanaal 16 roepen ?
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Dus een marifoon ( met of zonder ATIS ) zonder DSC mag ik op hoog vermogen zenden met het basiscertificaat ?
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Alex,

Ik was niet helemaal volledig, sorry, lang leve de regeltjes......!!!!?

Basiscertificaat; dan mag je een zogenaamde binnenvaartmarifoon
hebben, deze is op kanaal 16 hoog vermogen en op de andere kanalen reduceerd deze zichzelf tot 1 W.
Voor de rest, zeevaart- of combimarifoon, is Marcom-B vereist, het is niet
anders.
Er is nu wel een praktijktoets bijgekomen, meen ik.
Als je nog tips wil hebben, voor zowel basis als Marcom-B moet je me even mailen, rolykid@gmail.com.

Over,

Ronald

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Dag Alex,

Met de marifoon zal je GEEN afstand van 30 mijl kunnen overbruggen.
Groot voordeel van de marifoon is natuurlijk dat andere schepen jouw oproep (kunnen) opvangen en doorzenden.
En rondom de gebieden waar wij vissen is er veel beroepsvaart, dus altijd wel iemand in de buurt die je oproep zal beantwoorden, met name op kanaal 16.
Laat je echter niet wijsmaken dat je 30 mijl rechtstreeks kan overbruggen met je marifoon, dat ga je niet halen.
Onder goede omstandigheden kan het wel lukken met een deltabak trouwens.

Vriendelijke groeten,

Marco Hoek
D696

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Marco,

Als ik mij niet vergis hebben wij ongeveer dezelfde boot / motor combi, nl een beekman 505 alfa met in mijn geval een 75 e-tec.

Ik wilde juist een marifoon er bij hebben omdat ik wat verder wil varen dan dat ik nu doe, dus ca 20 25 mijl red ik niet naar ouddorp met de marifoon?
Ik had verwacht dat ik ouddorp wel zou halen met de marifoon, ik vis hoofdzakelijk vanuit stellendam.

Het heeft dus als ik het goed begrijp ook geen nut om Marcon-B te gaan halen om op alle kanalen met hoog vermogen te zenden. Kanaal 16 moet dan voldoende zijn om eventueel een noodbericht de ether in te sturen.

Heb jij nooit de angst dat je motor storing krijgt op zo n 30 mijl ? Dan ben je dus echt afhankelijk van de beroepsvaart om je heen ...?

Groet Alex D561
e-tec rulez !!

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Bericht door hilbert van vlimmeren »

MET EEN BASISCERTIFICAAT MAG JE ALLEEN OP LAAG VERMOGEN ZENDEN DUS OOK NIET OP KANAAL 16 OP HOOG VERMOGEN HOOG VERMOGEN IS MARCOM B !!!!!!!!!!!!! TEN ALE TIJDE

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

hm ... dacht toch echt dat kanaal 16 hoog vermogen is zoals Ronald zegt.

Iemand anders nog ?


Hartelijke groeten,

Alex D561
e-tec rulez !!

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Hoi Alex,

Ik heb een deltabak en een marifoon met ATIS en DSC aan boord. (Marcom B)
Zo ver uit de kust blijft natuurlijk altijd een iets groter risico ,maar ik vind dat met deze middelen aanvaardbaar.
Via de deltabak of via de marifoon middels een relay-gesprek is er altijd wel contact te maken met de kant denk ik (gelukkig nog nooit nodig gehad, afkloppen).
Verder ook nog wel wat andere zaken aan boord als radar, back-up GPS, vuurpijlen enz.
Laten we maar hopen dat we ze nooit nodig hebben......


groeten,

Marco Hoek
D696

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Marco,

Uiteraard heb ik dat ook , handheld GPS op batterijen , lekker apart van het hele elec. deel van de boot.

Ik mis alleen de radar, oke dan maar niet met mist varen.

Ik ga denk ik voor de binnenvaart marifoon met kanaal 16 op hoog vermogen, DSC kan na het behalen van Marcon-B bijgeplaatst worden heb ik mij laten vertellen.

Toch maar eens proberen wat verder weg ............met mn 505je.

Bedankt

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Marco, nog 1 vraagje...

Heb jij je marifoon aan je gps gekoppeld, of gewoon stand alone ?

Visgroeten Alex D561





PS atijd prettig als iemand je wil helpen dmv het forum.
e-tec rulez !!

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Dag Alex,

Bij mij zit dat geheel aan elkaar gekoppeld.
Bij een eventuele "distress-call"zend ik dus meteen mijn positie uit.
Wel zo veilig lijkt mij.
En het is een kwestie van twee draadjes verbinden.

Succes ermee,

Marco

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Zeker wel zo veilig !!

Bedankt !!

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Heren bedankt voor de info allemaal.

Vandaag een Standard Horizon gekocht een GX1500E.
( zelfde merk als mn plotter dus staat nog netjes ook )

Voorlopig zonder DSC met mn basiscertificaat, na het behalen van Marcom-B kan hij omgeprogrammeerd worden naar DSC, voor volledige functionaliteit en koppelen aan mn plottertje.

Nu nog een geschikt plekje zoeken om m te plaatsen.

groetjes

Alex D561
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Hola de mannen
Tussen Belgie en Nederland verschillen de vergunningen een beetje.Ik heb het basis certifikaat in Belgie en heb een navman 7100 met dsc dwz distres cal
met mijn certificaat mag ik deze functie gebruiken ALLEEN IN NOODGEVALLEN het is een aparte knop met een klepje over om u niet te vergissen,de marifoon is gekoppeld aan de gps en zodoende bij deze noodoproep worden de coordinaten mee verzonden en het atisnummer,uw wereldinternationaal herkenningsnummer samen met het roepnummer.
Indien ik een gmds certikaat zou hebben kan de marifoon dit aan, mits een kleine aanpassing en het aanbrengen van een speciale sticker en dit werkt dan via satilliet dus verder bereik (gmds)
Ik kan ook ais installeren alleen om te ontvangen indien gmds kun je ook verzenden zoals de beroepsvaart verplicht is, maar dan met hogere certificaat
Met ais op je plotter als deze dit aankan komen de boten in je buurt op de plotter en kun je ook de gegevens opvragen snelheid gevolgde richting
enz en met het aanbrengen van een alarmzone bv 1km krijg je een alarm
als er een desbetreffend schip in deze zone komt.
Volgens sommige schrijvers op het forum over de marifoon zijn er mensen die toch nog eens de cursus marifonie ter hand zouden moeten nemen om terug een beetje inzicht te krijgen in de materie.

mvg
elpescador

delta 1518

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

De dsc functie verloopt vie kanaal 70.
mvg
elpescador

delta 1518

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

hoi mario, effe pas op de plaats, DSC staat voor Digital Selective Calling en betekend dus dat je een bericht digitaal kunt verzenden naar een individueel schip, een groep of schepen of een "to all ships" zeg maar smssen op zee en behoefd niet om een distress call te gaan. de marifoon behoefd niet gekoppeld te zijn aan een gps je kunt de positie ook handmatig ingeven. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) over de satelliet verzend maar de laatste keer dat ik bijgeschoold ben ging het nog van antenne naar antenne. Wil je een distress verzenden via de sateliet dan moet je een EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) aan boord hebben, hiervoor heb je zover ik weet ook marcom B voor nodig in Nederland. Ikzelf vaar met dezelfde marifoon als jou en weet zeker dat deze op een onder Nederlands nummer varende boot alleen met marcon B mag worden bediend of aangesloten zijn. Verder wordt er bij een automatische nooduitzending (de noodknop) geen atis meegezonden dit is alleen voor binnenwater laagvermogen als de marifoon in zeevaartstand dus DSC staat dan wordt het MMSI(Maritime Mobile Service Identity) meegezonden te samen met uw roepnaam/scheepsnaam.
AIS (automatic identyfication System) staat hier geheel los van en zaait alleen verwarring betreffende dit onderwerp. AIS is een leuk speledingetje om zomers na de visserij even de makreelboten te zoeken om nog ff wat makreel te vangen, verder ben je beter af met radar want als je dan toch al marcon B hebt dan kun je beter investeren in radar dan in AIS ontvangst want dan zie je meer boten en andere obstakels op het scherm. AIS verzenden is een ander ding want dan kunnen de (beroeps)boten je DSC of via de mike ship to ship oproepen.

Onderstaande heb je zelf getypt

"Volgens sommige schrijvers op het forum over de marifoon zijn er mensen die toch nog eens de cursus marifonie ter hand zouden moeten nemen om terug een beetje inzicht te krijgen in de materie."

wanneer is jou volgende cursus (hahahaha). Ik ga niet beweren dat ik perfect weet hoe het zit maar volgens mij sla je op enkele onderdelen de plank behoorlijk mis.

groeten marco/delta 1452 en tot ziens in Eindhoven waar we misschien eens een avondje marifonie kunnen plannen.

PS. persoonlijk heb ik op grotere afstand beter bereik met m'n deltabak als met mijn marifoon. maar kan ook aan mij liggen want ik heb er ook niet alle verstand van maar heeft geloof ik iets met meebuigende frequentiebogen te maken of iets. marifoon is volgens mij rechtlijnig en de frequentie van de deltabak gaat met de aardbolling mee geloof ik.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Oke Marco
Jij hebt wel een paar punten maar in belgie moog je met het basiscertifikaat dsc op je marifoon hebben beperkt tot het gebruik IN NOOD daarom is deze dsc knop ook afgeschermd om geen vergissing te maken als je deze indrukt verzend ik automatisch een noodsignaal met gps gegevens en atis nummer.
Radar heb ik ook van navman met overlay op je plotter.
Ik weet natuuuurlijk ook niet alles maar er zijn er toch een paar die nog veel minder weten en het vaarbewijs indertijd ook zomaar gekregen hebben.
Voor een avondje marifoon rader en of gps ben ik zeer zeker te vinden
bijleren doe je altijd,en en plus we ontmoeten elkaar eeens .
Groetjes
elpescador

delta 1518

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Dag Mario,

Ik meng mij niet zo snel in dit soort discussies maar nu moet mij toch even iets van het hart.
Een aantal mensen zijn hier goedbedoeld bezig om Alex en anderen te helpen met een probleem.
En dat is denk ik ook de bedoeling van dit forum.
Natuurlijk weet niemand alles, maar met zijn allen weten we heel veel.
Het is dan niet zo aardig als mensen die zelf ook niet alles weten zaken gaan schrijven als:

"Volgens sommige schrijvers op het forum over de marifoon zijn er mensen die toch nog eens de cursus marifonie ter hand zouden moeten nemen om terug een beetje inzicht te krijgen in de materie."

Om vervolgens op hun fouten gewezen te worden door iemand anders en dan te reageren met :

"Ik weet natuuuurlijk ook niet alles maar er zijn er toch een paar die nog veel minder weten en het vaarbewijs indertijd ook zomaar gekregen hebben. ".

Dat nodigt niet heel erg uit voor andere mensen om anderen (en jou??) nog eens te helpen als ze een vraag hebben op het forum.
Waarom jezelf proberen te profileren door andere mensen af te kraken? Help ze gewoon en je zult veel meer gewaardeerd worden.


Met vriendelijke groet,

Marco Hoek
D696

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Mannen,

Ik heb alle info gewaardeerd, soms is het handig om als je ( ik ) een vraag hebt er bij ter vermelden of je Belg of Nederlander bent.

Soms hebben we verhitte discussies, zolang iedereen het met de beste bedoelingen doet is er geen vuiltje aan de lucht.

Uiteraard moet je soms wel eens " filteren" in de antwoorden...... :wink:

Groetjes Alex D561.
e-tec rulez !!

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Alex Wycisk schreef:Mannen,

Ik heb alle info gewaardeerd, soms is het handig om als je ( ik ) een vraag hebt er bij ter vermelden of je Belg of Nederlander bent.

Soms hebben we verhitte discussies, zolang iedereen het met de beste bedoelingen doet is er geen vuiltje aan de lucht.

Uiteraard moet je soms wel eens " filteren" in de antwoorden...... :wink:

Groetjes Alex D561.
aan alle,

Uiteraard ga ik er ook van uit dat iedereen met de beste bedoelingen probeerd te helpen.
Maar juist dit "filteren" in een onderwerp als veiligheid (want daar praten we hier over) vind ik gevaarlijk, want je zou er maar het verkeerde uitfilteren. Ben je mooi klaar mee als je ergens op zee ligt, Ikzelf heb vorig jaar op volle zee kortsluiting gehad in mijn kabelboom en kan je uit eerst hand vertellen dat je heel klein word als je met ??n boot bent uitgevaren en ergens op zee achterom kijkt omdat je een brandlucht ruikt en je ziet rook uit je bbmotor komen terwijl er zo'n 100 liter brandstof langs staat. Een ieder die ooit zoiets heeft meegemaakt op zee zal het je ongetwijfeld ook vertellen: mensen ben gewoon voorbereid.
We praten hier over als het wel of niet wettelijk verplicht is om marcon B te hebben om op hoogvermogen te zenden en wat de afstanden zijn die je kunt overbruggen.
a) wettelijk verplicht of niet, legaal of illegaal ingebouwd. Doe je zelf een plezier en zorg gewoon dat je weet wat je moet doen. Zie je het niet zitten om die cursussen te gaan volgen schaf dan het boek marifonie Basiscertificaat GMDSS module-B 'het marifoonboek voor aan boord' aan kost iets van ?17,= bij de ANWB een maak er een zelfstudie van.
b)Afstanden tot de kust: heel leuk om de kust te kunnen bereiken maar geloof me als er echt stront aan de knikker is dan komt de hulp op volle zee vaak eerst van schepen in de buurt en dan pas van de kustwacht.
Hierin bewijst de marifoon zijn grote voordeel boven een deltabak, maar zou geen van beide willen missen aan boord.

op de lezing van de KNRM die we enkele maanden geleden gehad hebben in de regio eindhoven. Is ons veel duidelijk geworden wat betreft veiligheid op zee en hoe te reageren, en ook werd ons duidelijk gemaakt:jongens bij twijfel reageer pak die marifoon en roep ons op, dit kan zijn post ouddorp (ook met deltabak) of bij nood:Den helder Resque, en geloof me als dan die stem uit je speaker knalt, dan is er weer rust op de boot, ik kan het weten.

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

zorg gewoon dat je alles hebt gedaan aan je veiligheid :

- zwemvesten
- Marifoon
- Deltabak
- Noodsingalen
- Reddingsvlot
- Sataliettelefoon


en dat het ook binnen handberijk is niet dat het ergens voor in het neusje ligt achter die kisten vis en het ankertouw :)


Groeten


Ard

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ard,

Wil jij zeggen dat je een satelliettelefoon aan boord hebt ?
Aanschaf van 1500 euro, met een abonnement van 33,50 per maand en gesprekskosten van 1,5 euro per minuut ? Ik zag ze pre paid .... maar dan is je tegeoed maar een maand geldig.

Das wel een prijzig geintje..........

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

gisteren nog vergeten te vermelden. kijk eens op www.getwet.nl doorklikken op duikers of watersporters en dan naar noordzeetrainingen.

iemand geinteresseerd?

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

Alex een satteliettelefoon is niet zo duur hoor.Ik betaalde hem 300 euro en bel met mijn mobistarabonnement.Geen probleem mee,bel op 40 mijl zo naar huis.heb hem al wel 3 jaar maar de prijs van de telefoon zal niet veel stijgen denk ik.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Wim , heb je daar meer info over ?

Wat ik kan vinden is allemaal er prijzig ...

Alvast bedankt
e-tec rulez !!

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo Alex,


hier in eidhoven zit een zaak en die verkoopt ze zelfs 2dehands gewoon met garantie die zijn dan 1x gebruikt voor een grote reis van iemand ofzo maar verder niets mis mee ik dacht dat die toen 250 euro koste en je doet gewoon je simkaart er in en belle maar

Groeten


Ard

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hai Ard,

Heb je daar geen apart abonnement voor nodig ?

Dan zou je dus ook een pre paid kaartje er in kunnen stoppen ....

Weet jij de naam van die winkel ?

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Beste Alex,


Ik dacht dat het bombeek was de winkel naam heb het net nog even na gevraacht hier maar iemand weet het meer :) maar zal anders van de week wel is kijken als ik naar het werk rij kom ik er zo goed als langs


Groeten

Ard

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

http://www.bombeeck.nl/

gevonden ... ga ff snuffelen.

Cu !!
e-tec rulez !!

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

Alex ik weet de naam van de firma niet meer maar het was in hamont.Ik zal eens even in mijn facturen snuffelen dan laat ik het weten.Wim

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

http://www.kscehv.nl via deze winkel heb ik mijn telefoon gekocht.
http://www.matheussenwatersport.be/ kan je ook zeker helpen voor een zeer goede prijs.wim

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »


Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Wim bedankt voor de info, dit zijn zeker aantrekkelijke prijzen.

Nu moet ik nog uitzoeken hoe dat zit met eventueel prepaid, heb je een bepaalde provider nodig of kan elke willekeurige simkaart er in ? Werktie dan op het gsm netwerk of ook via de sateliet? allemaal vragen waar ik nog over puzzel,.

Groeten

Alex.
e-tec rulez !!

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

hey Alex ik werk met een gewoon mobistar abonnement en kan zowel gsm of sattelliet bellen gewoon in te stellen in toestel.Het kaartje zit voor de rest gewoon in mijn gsm.Wim

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Besen te Marco Hoek
Sorry als mijn schrijven zo is overgekomen dat was helemaal de bedoeling niet,het is inderdaad juist dat het forum een ongelooflijk medium is om mekaar verder te helpen en wijzer te maken wat hier ook op grote schaal gebeurt,en ik heel tof vind.
Het is ook zo dat er tussen Nederland en Belgie nogal wat verschillen zijn tussen de regels bv vanaf 2009 ben je in Belgie verplicht voor een boot van + 7m twee marifoons te hebben (1 vaste + 1 handheld word aanvaard)? Zo zie je maar wij Belegen mogen ook op hoger vermogen zenden met ons basiscertificaat een radar moog je hebben mits vermelding op je marifoon vergunning heb ,ais ontvangen kan ook als het op je verguning staat.
Ais verzenden en gmds is een hoger certifikaat,dit voor Belgie.
mvg
elpescador

delta 1518

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Mario Wauters schreef:Besen te Marco Hoek
Sorry als mijn schrijven zo is overgekomen dat was helemaal de bedoeling niet,het is inderdaad juist dat het forum een ongelooflijk medium is om mekaar verder te helpen en wijzer te maken wat hier ook op grote schaal gebeurt,en ik heel tof vind.
Het is ook zo dat er tussen Nederland en Belgie nogal wat verschillen zijn tussen de regels bv vanaf 2009 ben je in Belgie verplicht voor een boot van + 7m twee marifoons te hebben (1 vaste + 1 handheld word aanvaard)? Zo zie je maar wij Belegen mogen ook op hoger vermogen zenden met ons basiscertificaat een radar moog je hebben mits vermelding op je marifoon vergunning heb ,ais ontvangen kan ook als het op je verguning staat.
Ais verzenden en gmds is een hoger certifikaat,dit voor Belgie.
mvg

Hoi Mario,

sorry dat ik weer inhaak, maar in een vorig bericht heb je kenbaar gemaakt dat je vaart met een navman 7100DSC. Heb ik ook.

volgens mij valt deze marifoon onder GMDSS want met dit apparaat kun je een DDA (DSC Distress Alert verzenden) dit is een noodoproep plus een noodbericht (zie het als sms)versturen.
In nederland mag je met een basiscertificaat ook een marifoon aan boord hebben met DSC (klasse C) maar hierop zit alleen een SOSknop die je in kunt drukken voor alarmering, je kunt dan geen acknowledgement ontvangen of "smssen". Ik denk dat je toch de verkeerde marifoon aan boord hebt.

Ik weet niet hoeveel dit scheelt met Belgie, maar lijkt me leuk en leerzaam om dit samen met jou eens uit te gaan zoeken.

groeten marco

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Goede morgen Marco
Heb het op mijn vergunning nog eens nagekeken ,
Ik heb de vergunning voor de navman 7100 dsc,met afschrift van mijn certifikaat gekregen ,men schrijft hierin dat het kanaal vhf70 uitsluitend voorbehouden is voor het digitaal selectief oproepsysteem OP ZEE ,derhalve is het u ten strengste verboden dit kanaal voor radiotelefonieverkeer te gebruiken.
Dus met de zopas verkregen vergunning ben ik in orde de marifoon nog instellen en Ok ,ik ga mij nu wel nog een beetje verdiepen in de materie
want alleen een cursus volgen is niet voldoende en ieder toestel heeft ook zijn eigenschappen en mogelijkheden.
mvg
elpescador

delta 1518

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Wim bedankt.

Jij belt met een Belgisch abonnement begrijp ik ?

De telefoon die jij hebt, is zeker zeer aantrekkelijk geprijsd.

Als het goed is werkt het ook met een KPN, Orange, Vodafone enz abonnement.

Groetjes Alex.

PS zag een mooie telefoon met GPS er in ... Thuraya netwerk. Maar die is 4 keer zo duur !!
Wel prettig als je via je telefoon je positie kan doorgeven als je hele electrische systeem van de boot er uit zou liggen.....
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Hoi de mannen
Apropos ik heb een gps voor in de auto een Garmin een N?vi 660 en die geeft ook coordinaten en is 7u autonoom op batterij te gebruiken,handig voor een fietstocht citytrip en of.
Ben in het noorden van Spanje geweest en heb daar een hele tour gedaan ,ook kontact gehad met vissers uit vigo via de site Vigospinning
wij hebben afgesproken via coordinaten en earht google en dit klopte perfect,ben er op een maagdelijk strand kust met die mannen wezen vissen een supper ervaring je moet er wel een woordje spaans kennen.ik wil maar zeggen met mijn auto gps heb ik een een reserve plaats bepaling voor op zee,en het klopt met mijn gps van de boot.
mvg
elpescador

delta 1518

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

Alex als je dat graag zeker weet en geen miskoop wil doen steek gewoon u nederlands kaartje even in mijn telefoon dan ben je zeker.We spreken gewoon een keertje af en het zaakje is opgelost.Wim

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

hij hebt z,n naam wel mee belmans hahahah (geintje)

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Wim,

Dat is een leuk aanbod, ik heb nu een prepaid telefoon.
Binnenkort ga ik over naar een abonnement, en dan maak ik graag gebruik van je aanbod.

Ik laat tegen die tijd wel een berichtje achter op het forum !

Alvast bedankt

Groeten Alex D561

PS Harrie is altijd te vinden voor een vrolijke noot op het forum !! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Satteliettelefoon

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Wim en Ard,

Stel ik koop een satelliettelefoon zoals via hogere link voor +/- 300 Euro.
Ik steek daar dan mijn Sim kaartje in van Mobistar (of Belgacom).
Kan ik dan van waar ook op zee naar huis bellen (ongeacht de afstand)?
Heb ik dan geen ander abonnement nodig?
Lukt het met elke satelliettelefoon dat je met je gewone simkaart daarin kan bellen van waar ook of heb je dan gewoon GSM bereik en niet meer dan dat?
Waarom dan nog een marifoon en/of Deltabak? De Knrm is even snel gebeld?

Ik hoor het graag.
Alvast dank.

Mvg,

Mark Stuyck

Marco Van Meeuwen
Berichten: 174
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm

Bericht door Marco Van Meeuwen »

hallo

ik heb altijd een sateliet telefoon gehad, een sony- ericson, maar je moest je aansluiten op een sateliet abennement in amerika,.
Als je hier zou kunnen bellen met zo'n ding zonder die rompslomp dan schafte ik me er terug weer een aan.
ik heb de mijne nieuw 800? betaald maar hier lees ik dat je ze kan kopen voor 300???? dan wil ik er wel een
ik heb eens gekeken en een goed toestel kost nu 1000?

Plaats reactie