handheld marifoon

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

handheld marifoon

Bericht door Frans Salvo »

Heeft er iemand een idee hoever het bereik is van een handheld marifoon ?

of waar ik moet op letten als ik me zoiets wil aanschaffen ?

alvast bedankt voor de info

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Frans,

De handheld marifoon, hierna te noemen portofoon, is voor de pleziervaart nog niet zo lang
toegestaan.
Voordeel van een portofoon tegenover een vaste marifoon is natuurlijk dat hij makkelijk mee te nemen is, mocht je de boot moeten verlaten, ook als je even de wal op moet, kan je hem meenemen en toch het radioverkeer blijven volgen.
Omdat ze hun eigen stroom gebruiken, zijn ze onafhankelijk van het boordnet.
En ze hebben hun eigen (korte) antenne, wat gelijk weer een nadeel is, daar VHF-radiosignalen voor een zo ver mogelijk bereik, een zo hoog mogelijk geplaatste antenne moeten hebben.
Het bereik, wat natuurlijk ook aan het (lage) vermogen ligt, zal dan bij zo?n 5 mijl wel ophouden, uitzonderingen daargelaten!
Wat natuurlijk het grote voordeel is van de handheld en marifoon wat ook al eerder genoemd is bij ?marifoon vraagje? is, dat nabijgelegen schepen jouw oproep kunnen ontvangen, mits dichtbij genoeg, en zo verder hulp kunnen bieden, of de kustwacht kunnen waarschuwen?
Het vermogen wat varieert van 1 to 6 Watt, moet volgens Agentschap Telecom schakelbaar zijn.
Dit verschil in vermogen maakt volgens de firma Icom niet zo veel uit, zij zeggen zo?n 10% bereik winst als je gaat van 1 naar 3 W.
Wat wel uitmaakt als je op 6 W uitzend is dat je capaciteit van je accu snel achteruit kan gaan.
Je zou een reserve batterij mee kunnen meenemen.
Ook zijn er modellen die blijven drijven, en waterdicht ( IP 67 of IPX-7 ) zijn.
Een makkelijk te bedienen portofoon is een vereiste, denk aan grote logisch geplaatste knoppen, en opgeslagen kanalen moeten in het geheugen blijven na uitzetten.
De ATIS code moet verplicht ingeprogammeerd worden, en de portofoon moet gemerkt zijn met de CE keuring.
Verder zijn er nog de dure GMDSS- portofoons, verplicht voor de beroepsvaart.
In Belgi? is volgens het BIPT het gebruik van een draagbaar toestel slechts toegelaten wanneer reeds een vast toestel ge?nstalleerd is.
In Nederland mag je i.p.v. marifoon een portofoon aan boord gebruiken.
Alle gebruiksregels en kanalen voor de marifoon, gelden ook voor de portofoon.
Voor wat betreft de bedieningscertificaten, in Nederland is dat het basiscertificaat marifonie, in Belgie het VHF certificaat.
Een tijdje geleden is er een test geweest over de porto?s in de ANWB waterkampioen,


Grtz,

Ronald Anderiesse

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Hoi Ronald,

ik wil niet als een betweter overkomen, maar volgens mij heeft een portofoon van 1 tot 6W een marcon-b certificaat nodig, want dit valt volgens mij onder hoog vermogen.

laagvermogen is van 0,5 tot 1W en deze zou je mogen bedienen met een basiscertificaat.

Ik heb er mijn laatste examen module GMDSS-B van Agentschap telecom op nageslagen (datum 17 maart 2007) en in de lesstof spreken ze letterlijk over het volgende:

wetten en regels betreffende portofoon: """het Agentschap Telecom heeft in 1996 besloten draagbare marifoons(portofoons)aan boord van beroepsvaartuigen als aanvulling op de zeevaartmarifoon toe te staan. Dit besluit is genomen omdat zeegaande schepen portofoon bij het in nood moeten verlaten van het schip als aanvullend veiligheidsmiddel willen gebruiken.
Slechts bij hoge uitzondering kunnen jachten zonder een vaste marifooninstallatie een vergunning voor een portofoon krijgen. Het gaat dan om schepen die geen vaste marifooninstallatie aan boord kunnen realiseren. (deze regel is geloof ik versoepeld).
Voorwaarden zijn in dit geval:
-het apparaat moet goedgekeurd zijn.
-het toestel moet zijn voorzien van ATIS
-de portofoon heeft de beschikking over maximaal dezelfde kanalen als zouden zijn toegestaan voor een vaste installatie aan boord.
-de vergunninghouder moet minimaal in het bezit zijn van een Marcom-B certificaat."""

Het kan zijn dat de regels recentelijk alsnog veranderd zijn en dan het ik het bij het verkeerde eind.

dus: correct me if I"m wrong.


groeten marco[/i]

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »


marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

ja, bedankt hendrik, weer wat wijzer geworden.

Maar niet om door te zeuren of zo ,maar met onderstaande staande kan ik twee kanten op.

letterlijke tekst:

De voorwaarden die gelden voor een maritieme VHF-portofoon zijn:

Het gebruiken of het gebruiksklaar aanwezig hebben van een VHF-portofoon moet net als de marifoon in het frequentiegebruikersregister worden opgenomen.
De gebruiker moet minimaal over het Basiscertificaat Marifonie (BC) beschikken.
De portofoon moet uitgerust zijn met ATIS (Automatic Transmitter Identification System).
Een VHF-portofoon mag uitzenden met een vermogen tussen 0,1 en 1 watt erp. Bij een portofoon met een zendvermogen van meer dan 1 watt dan moet dit vermogen schakelbaar zijn van 1 tot maximaal 6 watt.
Voor de portofoon zijn dezelfde kanalen toegestaan als voor een maritieme VHF-marifoon. Ook gelden dezelfde algemene gebruiksregels. Kanalen en gebruiksregels staan op de website van Agentschap Telecom.



MIJN INTERPRETATIE:

Een VHF-portofoon mag uitzenden met een vermogen tussen 0,1 en 1 watt erp.
(ok dit is basiscertificaat)


Bij een portofoon met een zendvermogen van meer dan 1 watt dan moet dit vermogen schakelbaar zijn van 1 tot maximaal 6 watt.
(valt deze dan ook nog onder basiscertificaat of is het een voorwaarde dat hij schakelbaar is naar 1 watt.)

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Marco,

Bedankt voor je commentaar.
Kijk, er is geen een, volgens mij, handheld marifoon van maximaal 1 Watt,
meeste zitten zo rond de 5 Watt , daarom staat er in het verhaal van AT
zie link van Hendrik en ook mijn verhaal, dat het vermogen schakelbaar moet zijn, dat is dan tot die 1 Watt, dit vermogen had ik er bij moeten zetten...
Betekent volgens mij dat als het apparaat schakelbaar is tussen de vermogens je hem toch mag gebruiken met Basiscertificaat Marifonie ?
Wel vreemd dat je dus maar tot 1 Watt mag zenden, terwijl je eigenlijk al je vermogen nodig hebt....en ook voorhanden hebt...
Dus als je in het bezit ben van een handheld marifoon met een vermogen van 6 Watt, en schakelbaar tot max. 1 Watt mag je hem gebruiken.

Grtz,

Ronald Anderiesse

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

hoi Ronald, maar volgens mij zit er een addertje onder het gras.

want voorwaarde is: het toestel moet voorzien zijn van atis. daar zijn we het wel over eens denk ik.

lees nu onderstaand stuk tekst maar eens door betreffende een begeleidend stuk tekst bij een handmarifoon.

Handmarifoon PM2010WP ATIS De kleinste handmarifoon met ATIS-functie op de markt. ATIS is een automatisch zenderidentificatiesysteem voor de binnenvaart. Omdat ATIS-uitzendingen op zee niet toegestaan zijn, kan het bij de PM2010WP uit- en aangeschakeld worden. Het slechts 250g lichte handapparaat is met alle huidige internationaal toegewezen kanalen uitgerust, in totaal 55. Het heeft een automatische kanalenzoeker en controleert kanaal 16, 9 en een vrij kiesbaar kanaal tegelijkertijd (driekanalencontrole). Belangrijk voor een snelle bediening in geval van nood zijn de directe toetsen voor kanaal 16 en 9. Het LC-display heeft achtergrondverlichting en is door de eveneens verlichte toetsen ook bij minder goede lichtomstandigheden altijd goed afleesbaar. Het compacte handapparaat kan door een toetsenblokkering tegen ongewenste zenders beschermd worden, de spaarstand in de stanby-modus zorgt voor een langere levensduur van de batterij. De uitgangscapaciteit is 5W / 1W, in ATIS-modus 1W. De marifoon is waterdicht vo

Best.-Nr.: 149320 199,95 ?


Ok, mijn conclusie:

we hebben een voorwaarde: en die is, een portofoon moet in een werkende ATIS-modus staan (mijn interpretatie wederom).

we hebben een gegeven: ATIS-uitzendingen zijn op zee niet toegestaan.

blijft mijn vraag, mag ik hem dan op zee gebruiken.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

De voorwaarde is van compass24. Die hebben dat vast zelf bedacht. Is verder nergens te vinden bij:
Agentschap telecom
Kustwachtcentrum en BIPT

Wel gelezen dat men in belgie gelijktijdig op 2 kanalen moet uitluisteren, vandaar dus de 2 marifoons aan boord.

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Hendrik Keizer schreef:De voorwaarde is van compass24. Die hebben dat vast zelf bedacht. Is verder nergens te vinden bij:
Agentschap telecom
Kustwachtcentrum en BIPT

Wel gelezen dat men in belgie gelijktijdig op 2 kanalen moet uitluisteren, vandaar dus de 2 marifoons aan boord.

Ja klopt was ik vergeten erbij te vermelden is van de site van compass.

In het handboek marifonie staat dat iedere binnenvaartmarifoon moet zijn voorzien van ATIS. (over zeevaartmarifoons wordt hierover niets gezegd)

verder weet ik dat mijn marifoon in binnenvaartmodus automatisch het ATIS signaal uitzend, schakel ik hem naar zeevaartmodus dan wordt het ATIS signaal automatisch uitgeschakeld en gaat hij in DSCmode.

is er nu niemand binnen onze club die kan zeggen: ok jongens, zo zit het.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Koop nu maar mooi 1 die algemeen verkrijgbaar is.
Als je ronddobbert op je halfgezonken bootje en je praait een schip met je 6 watt portofoon met of zonder ATIS, zal niemand je er om afschieten.

hendrik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ronald,

Ik geloof dat het echt nuttig is als jij dat stukje nog wil schrijven voor in het Deltablad.

Ik kan niet wachten om het te lezen !!!

:lol: :lol: :lol:
e-tec rulez !!

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Europa ??n... wat een grap!
Ik zie door het bos ook de bomen niet meer.

Maar ik zal hier de Jezuiet eens uithangen.

Als je Ouddorp aanroept voor een radiotest met de marifoon, m?t de ATIS ingeschakeld, maakt die daar geen probleem van hoor! Als je met een Nederlandse vergunning op 1 watt m?t ATIS naar Ouddorp roept vanop zee... wederom geen probleem of geen commentaar, sterker nog Ouddorp meldt gewoon de uitlezing van je ATIS-code ter controle.

Roep ze eens aan met je zeepakket. Dan krijg je een opmerking dat ze geen ATIS-uitlezing hebben... Ik denk niet dat daar ooit een probleem van zal gemaakt worden als er vanop zee een ATIS-signaal binnenkomt.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,
met veel interresse het hele verhaal gelezen, en nu is mijn vraag het volgende;
heb zelf alleen een deltabakje en begin me af te vragen of dit eigenlijk wel genoeg is in het slechste geval( bv zinkende boot).
-kun je met dit bakje ook andere boten die in de buurt zijn bereiken, dus niet alleen deltaleden op 1A maar ook 'grote boten'?
-kan post ouddorp 'zien'of 'herkennen aan het bakje'waar mijn positie is? ik kan me nl voorstellen dat als je in het ergste geval bv. op een onderwater drijvend object knalt en de boot begint te zinken, dat je dan niet veel tijd meer hebt om de pos. door te geven, vooral met golvig weer op een klein plotterscherm is het moeilijk te lezen.
hoor het graag,
grts, marcel d.1013

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Marcel ,

Dit is allemaal NIET mogelijk met de Deltabak.
Het grote voordeel is dat bij een goed functionerende bak het bereik groot is.

Bij ideale omstandigheden, goede antenne, goede kabelverbindingen enz enz enz

Vandaar dat ik ook al in het andere marifoontopic wat vragen had over marifoon en satelliettelefoon.

Veiligheid voor alles he... kost allemaal een vermogen maar safety first he !!

Dat we het maar nooit nodig hebben allemaal.


Groeten Alex D561.
e-tec rulez !!

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

dag alex,

dan is mischien toch zo'n 'spot' trace and track van boonen op de beurs eigenlijk wel een goede oplossing.
kosten 150,00 per jaar abonnement,
wat zijn eigenlijk de jaarlijkse abonnementskosten van een marifoon?
marcel, d.1013

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Geen kosten .... alleen aanschaf plus certificaat halen.

En satelliettelefoon ook alleen aanschaf ( zie andere topic ) plus de roaming kosten bovenop je normale gsm abonnement kosten .

Correct me if i'm wrong mannen !


Groeten Alex.
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

En Frans....? wordt het al duidelijk voor U..?

Nog maar even terug naar Marco, die zich afvroeg het al dan niet toestaan ATIS op zee: in de publicatie van AT van 12 juli van het jaar 2005,
betreffende Binnenvaart, pleziervaart ( inclusief de zeegaande jachten )
staat,

Buiten het werkingsgebied v/d Regionale Regeling ( dit is het radiotelefonieverkeer op de binnenwateren, Basel 6 april 2000 ) mag de,
en nu komt het.... de automatische vermogensreductie en ATIS van de marifoon buiten gebruik zijn.
Verder ook nog : op zee is het gebruik van een VHF-portofoon als aanvulling op de marifoon toegestaan.

Als er nu nog vragen zijn ga ik het Agentschap Telecom bellen,

Grtz,

Ronald Anderiesse
Delta 578

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

ingewikkeld

Bericht door Frans Salvo »

Ja jongens; wat een simpele vraag al niet voor reacties kan uitlokken;

ik heb al een marifoon aan boord, dus ik kan zonder problemen een 2e aan boord hebben (Belgie);
en ik denk dat ik Hendrik zijn wijze raad ga opvolgen; als ik ooit die handheld MOET gebruiken, ga ik blij zijn dat ik iemand kan bereiken; en of die nu mijn ATIS wel of niet kan lezen...

ik zal dat apparaat ergens een beetje uit het zicht monteren; desnoods houd ik het in een tas tot ik op zee ben en klik het dan in zijn standeard zodat het kan opladen;
en voor de rest kunnen ze met hun regelgeving "den boom in"; ik schaf dat niet aan voor hun plezier h? maar voor mijn veiligheid

vang ze

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Hendrik Keizer schreef:Koop nu maar mooi 1 die algemeen verkrijgbaar is.
Als je ronddobbert op je halfgezonken bootje en je praait een schip met je 6 watt portofoon met of zonder ATIS, zal niemand je er om afschieten.

hendrik
Ja hendrik, hier ben ik het 100% mee eens die atis zal me eigenlijk ook worst wezen. Maar daar gaat het bij mij niet om. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was wat betreft het onderwerp Marifonie. Mensen die me kennen weten dat ik graag het naadje van de kous wil weten, maar bij de regels omtrent de portofoon en het napluizen daarvan ben ik eigenlijk de kous ook nog kwijt geraakt.

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Marcel Oomen schreef:hallo,
met veel interresse het hele verhaal gelezen, en nu is mijn vraag het volgende;
heb zelf alleen een deltabakje en begin me af te vragen of dit eigenlijk wel genoeg is in het slechste geval( bv zinkende boot).
-kun je met dit bakje ook andere boten die in de buurt zijn bereiken, dus niet alleen deltaleden op 1A maar ook 'grote boten'?
-kan post ouddorp 'zien'of 'herkennen aan het bakje'waar mijn positie is? ik kan me nl voorstellen dat als je in het ergste geval bv. op een onderwater drijvend object knalt en de boot begint te zinken, dat je dan niet veel tijd meer hebt om de pos. door te geven, vooral met golvig weer op een klein plotterscherm is het moeilijk te lezen.
hoor het graag,
grts, marcel d.1013
Hoi Marcel,

wat ik nu ga vertellen is mijn persoonlijke mening, zal me niet in dank afgenomen worden door velen maar zal wel proberen het te onderbouwen met een voorbeeld.

De deltabak zie ik als een perfect apparaat voor communicatie in clubverband voor onderlinge praatjes tijdens het vissen, en voor de veiligheid op zee, het contact met post ouddorp. (deze kunnen middels een relay bericht andere schepen in de buurt ook te hulp sturen overigens).
Wil je de deltabak inzetten voor eventuele hulp van andere schepen in de buurt dan zullen deze je niet ontvangen of ze moeten van onze club zijn met een deltabak aan boord. En juist in deze laatste groep vind ik persoonlijk de samenhorigheid ver te zoeken. Laat ik even de echte noodoproepen (mayday's) buiten beschouwing maar wat de overige oproepen (panpan oproepen)betreft vind ik de reactie's de er volgen op een oproep echt dramatisch laag tot belachelijk.

voorbeeld 1) een deltavisser is in het keeten van zijn anker afgegaan en krijgt zijn motor niet meer aan de praat en drijft richting vaargeul waar op dat moment veel beroepsverkeer varende is. Na enkele oproepen waarop niet gereageerd werd heb ik gereageerd terwijl ik bij de galgeplaat lag te vissen. Ik heb hem bij de KT19 op sleeptouw genomen en naar de haven van stavenisse gebracht. Marcel je wilt niet weten hoeveel deltavissers ik gepasseerd ben tussen de galgeplaat en de Kt19.

voorbeeld 2) ik lig buitengaats te vissen (meerkerkgebied) en krijg via de deltabak een oproep binnen van een deltavisser die achter het nunnenplaatje (oosterschelde) ligt en waarvan de motor niet meer aan wil slaan. Zoals het hoort even gewacht om degene die dichterbij liggen de kans te geven om te reageren. Toen er na enkele oproepen nog geen reactie was zelf gereageerd. Na contact te hebben met de beste man nog even zelf opgeroepen om te informeren of er toevallig een deltavisser dichterbij lag dan ikzelf om hulp te kunnen bieden, maar helaas geen gehoor.
Uiteindelijk zelf het anker gelicht en teruggevaren naar Neeltje jans, daar getrailerd, er bij schelphoek er weer in gegaan richting nunnenplaat gevaren hem op sleep genomen en weer terug gesleept naar schelphoek.
Marcel, weet je hoeveel deltavissers ik ben tegen gekomen tussen de meerkerk en het nunnenplaatje op deze zomerse dag. Ik en mijn vismaat vonden het gewoon belachelijk.

Sindsdien vaar ik ook met een marifoon. Nu kun je zeggen ja dat heeft niets met dit onderwerp te maken maar ik vind van wel. Als het aankomt op het verkrijgen van hulp van schepen in de buurt dan vind ik de deltabak niet het juiste medium.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen gaan reageren met: mooi spannend verhaal van Claassen die nu wel zo trots als een aap met 7 lullen achter de computer zal zitten, maar de praktijk is anders als er mensen.

Waar ik voorstander van ben in het kader van veiligheid is een luisterplicht als men een deltabak in zijn boot monteerd en een reageerplicht voor allen als er een deltavisser om hulp vraagt. Ik vind dat een club als die van ons met meer als 1500 leden gerust erop moet kunnen vertrouwen dat als hij problemen heeft altijd wel een deltalid via de deltabak moet kunnen bereiken die zijn hulp aanbied.

EN DAN, en dan Marcel, heb je enkel en alleen een deltabak nodig.

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Ronald Anderiesse schreef:En Frans....? wordt het al duidelijk voor U..?

Nog maar even terug naar Marco, die zich afvroeg het al dan niet toestaan ATIS op zee: in de publicatie van AT van 12 juli van het jaar 2005,
betreffende Binnenvaart, pleziervaart ( inclusief de zeegaande jachten )
staat,

Buiten het werkingsgebied v/d Regionale Regeling ( dit is het radiotelefonieverkeer op de binnenwateren, Basel 6 april 2000 ) mag de,
en nu komt het.... de automatische vermogensreductie en ATIS van de marifoon buiten gebruik zijn.
Verder ook nog : op zee is het gebruik van een VHF-portofoon als aanvulling op de marifoon toegestaan.

Ronald,
ik heb nog tal van vragen maar wordt denk ik te omslachtig om dit via het forum te doen. Ik mail ze wel naar je door als ik ze bij elkaar heb.

groeten marco

Als er nu nog vragen zijn ga ik het Agentschap Telecom bellen,

Grtz,

Ronald Anderiesse
Delta 578

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Marco,

Dat is prima, dan gaan we daar eens even goed werk van maken.
Ik ben ook wel een mannetje die het altijd precies wil weten
Formuleer je vragen goed.
Rolykid@gmail.com

Grtz,

Ronald Anderiesse

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hey marco,

bedankt voor je uitgebreide reactie.
ga eens erover nadenken ook een marifoon aan te schaffen.
omdat hier geen jaarlijkse abonnementskosten bij zijn ( bij het deltabakje eigenlijk wel, daar moet ik ieder jaar ptt telecom iets van 50 euro betalen.), is dit een goedkopere oplossing als zo'n spot trace and track( 150 euro abonnementskosten per jaar).
ik vind het wel fijn als bij een noodoproep gelijk je co?rdinaten worden doorgegeven.
grts, marcel d.1013

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Marco,

Mensen die niet reageren op een noodoproep van eender wie moeten zich de ogen uit de kop schamen.


Je zal maar hulp nodig hebben op die grote plas ................

Kortom helemaal eens met jouw relaas over noodoproepen via de Deltabak.


Groet Alex.
e-tec rulez !!

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

volledig mee eens alex,
al moet ik mijn ankertouw doorsnijden, maar helpen zullen we...
als iedereen er zo over denkt, kunnen we met een gerust gevoel de zee op.

grts, marcel d.1013

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Marcel Oomen schreef:hey marco,

bedankt voor je uitgebreide reactie.
ga eens erover nadenken ook een marifoon aan te schaffen.
omdat hier geen jaarlijkse abonnementskosten bij zijn ( bij het deltabakje eigenlijk wel, daar moet ik ieder jaar ptt telecom iets van 50 euro betalen.), is dit een goedkopere oplossing als zo'n spot trace and track( 150 euro abonnementskosten per jaar).
ik vind het wel fijn als bij een noodoproep gelijk je co?rdinaten worden doorgegeven.
grts, marcel d.1013


dat is eigenlijk niet wat ik wilde zeggen Marcel. Vanuit de IK-vorm heb je gelijk. maar je hebt het dan over of deltabak/of marifooon ivm. de kosten.
Ik ben van mening dat een deltabak zoals bij de vereniging aanwezig daadwerkelijk kan bijdragen aan een veiligere visserij op zee, en dat we als club met meer dan 1500 personen een behoorlijke zelf redzaamheid ten toon kunnen spreiden, mits daar de juiste mentaliteit voor heerst.
Nu ruil jij je deltabak om voor een marifoon. Volgende keer lig jij ergens te vissen en een ander deltalid met problemen kan je niet meer bereiken omdat je geen deltabak meer hebt.

Marcel, zou het geen mooie droom zijn als een deltavisser die problemen heeft op het water, zo zijn mike van de deltabak kon pakken, en dat er na een kleine hulp oproep uitgezonden te hebben er van verschillende kanten klonk: "hier de delta..... standby. wat kan ik voor u betekenen over"

Maar ik denk dat we van dit onderwerp een andere discussie op moeten starten want dit heeft allang niets meer met het onderwerp te maken zoals Frans hem heeft neergeschreven.

Ik zal even over een juiste formulering nadenken en plaats hem dan wel bij allerlei, ok marcel.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

dag marco,
maar het is ook niet mijn bedoeling, om als ik een marifoon aanschaf het deltabakje weg te doen.
ik vind het toch altijd fijn als ik ver op zee ben, en post ouddorp nog altijd goed doorkrijg!
dat deltabakje heeft een behoorlijk bereik, maar ja , als je geen andere schepen in de buurt kunt aanroepen, dan vind ik een marifoon voor erbij toch een goede oplossing.
en als dan bovendien bij een evt. noodoproep ook nog gelijk je co?rdinaten worden doorgegeven, is dat al helemaal gemakkelijk( is dit trouwens ook mogelijk met een handy marifoon?).
wat je droom betreft heb je volkomen gelijk, het zou inderdaad mooi zijn , als iemand in problemen gelijk antwoord krijgt, maar dan krijg je weer de volgende vraag; heb je je bakje dan op 1 A of op 3 A staan?
grts, marcel d.1013

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Marcel Oomen schreef:dag marco,
maar het is ook niet mijn bedoeling, om als ik een marifoon aanschaf het deltabakje weg te doen.
ik vind het toch altijd fijn als ik ver op zee ben, en post ouddorp nog altijd goed doorkrijg!
dat deltabakje heeft een behoorlijk bereik, maar ja , als je geen andere schepen in de buurt kunt aanroepen, dan vind ik een marifoon voor erbij toch een goede oplossing.
en als dan bovendien bij een evt. noodoproep ook nog gelijk je co?rdinaten worden doorgegeven, is dat al helemaal gemakkelijk( is dit trouwens ook mogelijk met een handy marifoon?).
wat je droom betreft heb je volkomen gelijk, het zou inderdaad mooi zijn , als iemand in problemen gelijk antwoord krijgt, maar dan krijg je weer de volgende vraag; heb je je bakje dan op 1 A of op 3 A staan?
grts, marcel d.1013

OK dan heb ik dat verkeerd begrepen, zoals ik al zei ik heb beide op de boot en wil geen van beide missen.

wat je vraag betreft over welk kanaal hulp in te roepen, ik zou hulp inroepen op het kanaal waarop de meeste uitluisteren en dit is kanaal 1 bij een normale visdag, kanaal 2 bij wedstrijden en kanaal 3 zou ik kiezen voor directe nood want hierop zit post ouddorp. maar dit is oud nieuws eigenlijk staat ook ergens op de site.

maar ik denk persoonlijk dat we als club zijnde beter aan een standa-risering kunnen werken wat betreft het oproepen en reageren over de deltabak. Ik heb hierover enkele idee?n en zou daar graag op het forum met zoveel mogelijk deltaleden over willen brainstormen.
Maar ik heb geen tijd voor donderdagavond, maar dan zal ik er eens een tijdje voor gaan zitten. hoop dat je dan ook van de partij bent.

groeten marco

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Hoi Ron,

Ik ben vandaag maar eens zelf in de telefoon geklommen en een belletje naar AT gedaan. Het heeft wat moeite en geduld gekost, ben ik weet niet hoeveel keer doorverbonden, ik weet niet hoeveel lulverhalen aan moeten horen zo van "maar mijnheer portofoons met 6W zendvermogen zijn verboden in Nederland" maar niemand die durfde te zeggen dat het 100% correct was wat ze zeiden, maar uiteindelijk toch de juiste persoon aan de lijn gekregen, dus hier ik heb de uitslag.

De regels voor de portofoons zijn recentelijk gewijzigd.
Als je hem op het binnenwater gebruikt dan mag je maximaal 1W zenden en moet de ATIS aan staan, dit is altijd al zo geweest. Voorheen mochten portofoons niet meer wattage hebben dan 1W ook niet op zee. Nu is dit veranderd en mag je die 6 W op zee gebruiken en nu komt het basiscertificaat is voldoende.

voor de volledigheid heb ik ook nog een overzicht gevraagd wat nu onder welk certificaat valt:

Basiscertificaat: binnenvaartmarifoon (1watt)/ binnenwatermarifoon met dsc-klasse C/ portofoon (1W binnenwater met ATIS/ 6W op zee)
de rest valt onder marcon B

Is er nog een uitzondering op deze regel: A.I.S. ontvanger is vrij, maar voor de A.I.S. zender is basiscerticaat nodig.


Ik zal dit straks ook even op het forum zetten dan weet iedereen hiervan.



groeten marco

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Hoi Ron,

Ik ben vandaag maar eens zelf in de telefoon geklommen en een belletje naar AT gedaan. Het heeft wat moeite en geduld gekost, ben ik weet niet hoeveel keer doorverbonden, ik weet niet hoeveel lulverhalen aan moeten horen zo van "maar mijnheer portofoons met 6W zendvermogen zijn verboden in Nederland" maar niemand die durfde te zeggen dat het 100% correct was wat ze zeiden, maar uiteindelijk toch de juiste persoon aan de lijn gekregen, dus hier ik heb de uitslag.

De regels voor de portofoons zijn recentelijk gewijzigd.
Als je hem op het binnenwater gebruikt dan mag je maximaal 1W zenden en moet de ATIS aan staan, dit is altijd al zo geweest. Voorheen mochten portofoons niet meer wattage hebben dan 1W ook niet op zee. Nu is dit veranderd en mag je die 6 W op zee gebruiken en nu komt het basiscertificaat is voldoende.

voor de volledigheid heb ik ook nog een overzicht gevraagd wat nu onder welk certificaat valt:

Basiscertificaat: binnenvaartmarifoon (1watt)/ binnenwatermarifoon met dsc-klasse C/ portofoon (1W binnenwater met ATIS/ 6W op zee)
de rest valt onder marcon B

Is er nog een uitzondering op deze regel: A.I.S. ontvanger is vrij, maar voor de A.I.S. zender is basiscerticaat nodig.


Ik zal dit straks ook even op het forum zetten dan weet iedereen hiervan.



groeten marco

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,

enigste wat ik nu nog graag zou willen weten is of je met zo'n handmarifoon ook direct bij een noodoproep de co?rdinaten meezend.

grts, marcel d.1013

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Marcel Oomen schreef:hallo,

enigste wat ik nu nog graag zou willen weten is of je met zo'n handmarifoon ook direct bij een noodoproep de co?rdinaten meezend.

grts, marcel d.1013

marcel even googlen, LOWRANCE LHR 80 MET GPS anders even bij compass op de site kijk. in de catalogus staat hij in ieder geval.
kost ? 259.95

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

o.k marco,
heb het al gezien.
ideaal, nu nog even het 'diploma' ergens gaan halen,
en dan komt het allemaal goed.
waar bij mij (regio maastricht) kan me iemand aanbevelen voor het marifoon examen op te gaan?
grts, marcel d.1013

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Marcel Oomen schreef:o.k marco,
heb het al gezien.
ideaal, nu nog even het 'diploma' ergens gaan halen,
en dan komt het allemaal goed.
waar bij mij (regio maastricht) kan me iemand aanbevelen voor het marifoon examen op te gaan?
grts, marcel d.1013

marcel kijk eens even op www.vaarbewijs.nl of even op google intoetsen: cursus marifonie
misschien ook op www.anwb.nl/watersport

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

marco bedankt,
ga een dezer daag de online cursus aanvragen en volgen.
daarna bestel ik me zo'n handy.
toch altijd beter.
maar nu eerst een weekje naar oostenrijk!
grts. marcel d.1013

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

marifoon

Bericht door Dennis Schmitt »

Op de site van jos boone is op de prijslijst van de marifoons precies af te lezen voor iedere marifoon welk certificaat je nodig hebt. :D

grtn,
Dennis
D1167

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Beste allemaal,

Ik heb vandaag met mijn beste Belgisch accent, nog even contact gehad met het BIPT, zeg maar de Belgische Agentschap Telecom, betreffende de toegestane vermogens om te zenden met een portofoon op de Belgische territoriale wateren, de zee dus.
Als men het VHF certificaaat, te vergelijken in Nederland met het basiscertificaat marifonie,
in bezit heeft mag men met de porto zenden met 6 Watt.
Ook is het hebben van 2 marifoons aan boord, op zee, voor pleziervaartuigen niet verplicht.
Met de genoemde, Lowrance portofoon met GPS-ontvanger, kan men de positie aflezen op het scherm, en deze niet zoals bij DSC, digitaal meezenden met het bericht!
Digitaal meezenden van berichten met een marifoon kan alleen met een VHF-DSC marifoon.

Grtz,

Ronald Anderiesse

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hey ronald,
bedankt, dat is precies wat ik graag wilde weten( het meezenden van de co?rdinaten).
kan me voorstellen dat je bij een noodsituatie weinig tijd meer hebt om nog even op je gemak naar de co?rdinaten te gaan zoeken.
grts, marcel d. 1013

marco claassen
Berichten: 24
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm

Bericht door marco claassen »

Ronald Anderiesse schreef:Beste allemaal,

Ik heb vandaag met mijn beste Belgisch accent, nog even contact gehad met het BIPT, zeg maar de Belgische Agentschap Telecom, betreffende de toegestane vermogens om te zenden met een portofoon op de Belgische territoriale wateren, de zee dus.
Als men het VHF certificaaat, te vergelijken in Nederland met het basiscertificaat marifonie,
in bezit heeft mag men met de porto zenden met 6 Watt.
Ook is het hebben van 2 marifoons aan boord, op zee, voor pleziervaartuigen niet verplicht.
Met de genoemde, Lowrance portofoon met GPS-ontvanger, kan men de positie aflezen op het scherm, en deze niet zoals bij DSC, digitaal meezenden met het bericht!
Digitaal meezenden van berichten met een marifoon kan alleen met een VHF-DSC marifoon.

Grtz,

Ronald Anderiesse


Hoi Ron, zover ik weet kunnen deze portofoons aangesloten worden op een externe GPS want deze hebben geen interne GPS antenne maar ik kan het mis hebben
maar weer iets om eens lekker op te duiken.

In ieder geval is er wel een GMDSS-portofoon en die kan dit wel maar is helaas weer marcon-B.

groeten marco

gr. marco

Plaats reactie