storing door plotters op marifoon

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

storing door plotters op marifoon

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik heb ondervonden dat mijn plotters/visvinder, storen op de marifoon. Dat wil zeggen, beduidend verminderde ontvangst ?n sterk verminderde kwaliteit van de uitgezonden modulatie. Als ik de plotters/visvinder uit zet is het probleem gelijk van de baan.

De toestellen staan alle drie vlak bij elkaar op/in het stuurconsole.
Is er buiten de toestellen verder uit elkaar (kan niet, console is niet groter) en op aparte stroombronnen aansluiten (ik heb al 2 accu's) geen handiger oplossing voor dit probleem?

Gaat deze storing door de stroomkring of door de lucht als een of andere "uitgezonden" storing?
Heeft het zin om het stroomsnoer door een koolstofblok te halen?

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Koen,
Ik denk dat het hoofdzakelijk " door de lucht" gaat.

Wat ook wel eens kan helpen het volgende.
Vaak zit er aan (zend- en/of ontvang-)apparatuur behalve de "min" (naar accu) ook nog een massa/aarde aansluiting.
Is er die, dan kun je die aarde-aansluiting(en) verzamelen onder je dashboard en via een aparte draad terugbrengen naar een massaboutje op je motorhuis of bijv. doorverbinden met je (metalen) stuurhuis of -kabel.
Dan maak je via die kabel en motor massa met het water. :idea:

Groet,
Dre.

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Bericht door Rien Meijs »

beste koen mischien moet je eens kijken naar de bekabeling deze beter isoleren heb een soort gelijk probleem gehad met mijn pc en scherm heb de bekabeling afgeschermt en het probleem was op gelost dus is dit een idee om te proberen of de bekabeling anders te leggen wil ook wel eens helpen de bekabeling kanook wel eens storing geven veel succes er mee

jaimy labudzik
Berichten: 27
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 10:13 am

Bericht door jaimy labudzik »

hallo

heb dit probleem ook gehad bij mij zat alles op het schakel paneel heb nu de marifoon rechtstreeks op de accu gezet en geen last meer

succes

Plaats reactie