ATIS en MMSI

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

ATIS en MMSI

Bericht door Alex Wycisk »

Vandaag mijn certificaat binnen gekregen.

Op de site van Agentschap Telecom meteen mijn ATIS aangevraagd.

Wat ik nu zo gek vind is dat ik buiten een ATIS nummer en roepnaam ook een MMSI nummer kreeg...........


Wie schept licht in de duisternis ????

Groeten Alex.
e-tec rulez !!

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

DSC apparatuur is ingedeeld in een aantal klassen. Klassen A en B zijn bedoeld voor de beroepsvaart. Klassen D, F en G zijn gericht op het gebruik aan boord van jachten. Klasse D is de vervanger van de ?oude? klasse C en F. Voor de bediening van DSC apparatuur van klasse C kunt u volstaan met een basis- of marifooncertificaat. Als u DSC apparatuur wilt gebruiken heeft u een MMSI nummer nodig.
Met het basiscertificaat mag je een marifoon die "eenvoudige" SOS signalen kan versturen, bedienen.
DSC toestellen in andere klassen kunnen wel uitgebreide berichten(GPS locatie) versturen en ontvangen.
Overigens wordt deze C klasse niet meer gebruikt.


Uitgebreidere info: http://www.atis-brand.com/dsc.htm

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Mag ik mijn DSC klasse D marifoon nu wel of niet gebruiken gekoppeld aan mij GPS ?

Blijkt dus dat ik omdat ik een MMSI nummer heb deze marifoon wel kan laten programmeren op zeevaart ???
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Hoi Alex,
Heb je je papiertje binnen, dan kan je dus legal gaan zenden,
Als ik het goed begrijp heb je een Marifoon met DSC klasse D aangeschaft?
Dan is het logisch dat je een MMSI nummer heb gekregen van AT.
Nu valt deze klasse D onder het GMDSS- systeem, net als bijvoorbeeld een EPIRB, PLB, SART, MF en HF zenders, enz.
Hiervoor moet je dus Marcom B hebben.
Als ik er naast zit, graag reacties?.

Grtz,

Ronald Anderiesse

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Bij Agentschap Telecom staat neem ik aan geregistreerd welk certificaat iemand heeft.

Hoe kan ik dan een MMSI nummer krijgen ??
Ze weten niet wat voor marifoon ik heb.....

Ik vind het allemaal maar wazig ( of ben ik nou gewoon oliedom )
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Je mag toch aannemen dat ze daar goed nazien, wat voor
certificaat je hebt, voordat ze je een ATIS of MMSI toesturen...?
We zullen weer even contact op moeten nemen met AT.
Of is er nog iemand anders...
Die in deze papierwereld duidelijkheid kan verschaffen.

Grtz,

Ronald

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

ATIS / MMSI

Bericht door Arnaud Teigeler »

Normaliter controleert het A-T welk certificaat iemand heeft, een MMSI nummer krijg je niet automatisch met alleen een basiscertificaat.
In het verleden kon je alleen in aanmerking komen voor een MMSI nummer met een basicertificaat indien je in het bezit was van een Shipmate RS8300/8400 serie marifoon.
Dit type marifoon was van het zgn. DCS-C klasse en kon dus alleen een noodoproep uitsturen middels een hele simpele DSC oproep (langdurig SOS ingedrukt houden) waarin alleen de GPS positie meegestuurd werd en dus geen aanvullende informatie.
Hedendaase marifoons zijn in staat diverse aanvullende informatie mee te sturen (fire/sinking/collission enz.enz) echter hiervoor is wel een module B benodigd (marcom-B of beperkt bed. cert.).
> Atis is ten alle tijde verplicht voor alle onder NL vlagvarende schepen (niet beroepsmatig).
> MMSI alleen in geval van Marcom -B module of beperkt bedieningscertificaat.

Zee uitvoering is mogelijk maar alleen met dual kanalen pakket want en hier kom je niet onderuit de ATIS code.

Heb je meer vragen dan kun je mij altijd emailen, ik heb dagelijks met marifoons te maken.

gr.
Arnaud.

cor de vet
Berichten: 60
Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm

arnnaud

Bericht door cor de vet »

vraagje.
ik heb een ship made 8300 rs,die wil ik koppelen aan mijn gps een lowrance lcx 25.Ik was en ben noch steeds in de van meening,dat als ik mijn mike indruk mijn atis en positie meegezonden kunnen worden niet alleen in een nood oproep.
heb deze vraag al eerder gesteld alleen geen antwoord gekregen.
aan de lowrance zitten 4 kabels die weer gekoppeld kunnen worden aan de marifoon.zou dat graag willen maar hoe?
al vast bedankt en iedereen die dit lees een goed 2010
kees. :roll:

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Re: arnnaud

Bericht door Barend Verschoor »

cor de vet schreef:vraagje.
ik heb een ship made 8300 rs,die wil ik koppelen aan mijn gps een lowrance lcx 25.Ik was en ben noch steeds in de van meening,dat als ik mijn mike indruk mijn atis en positie meegezonden kunnen worden niet alleen in een nood oproep.
heb deze vraag al eerder gesteld alleen geen antwoord gekregen.
aan de lowrance zitten 4 kabels die weer gekoppeld kunnen worden aan de marifoon.zou dat graag willen maar hoe?
al vast bedankt en iedereen die dit lees een goed 2010
kees. :roll:

Hoi , je atis word wel automatiche verzonden maar je positie niet,waarom wil je dat wel gelijk verzenden?? en wat betreft het aansluiten van de kabeltjes , informeer toch even bij de zaak daar waar je hem vandaan hebt, de ??n zegt dit en de ander weer wat anders , mogelijk zit jij er mee als de boel kapot is?
nee bel naar een zaak en je weet het.
succes.

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Kees,het blijft lastig.
Zo ik al eerder zei bel naar Jos Boone,die kan je vast meer vertellen over de aansluiting om je gps aan de marifoon te koppelen.
Nog iets over ATIS,als je marifoon op internationale kanalen staat wordt de ATIS niet mee gestuurd als de microfoon wordt gebruikt.
ATIS is eigenlijk alleen voor de Nederlanse kustwateren.En mag alleen gebruikt worden als je op laag vermogen zend ( 1 watt ).
Als je de kustwacht oproept en zij melden dat je ATIS niet doorkomt kan het ook zo zijn dat je marifoon gewoon niet goed staat.
Iemand heeft dit al eens haarfijn en duidelijk uitgelegd op dit forum zoek het maar eens op.

Succes
Groeten
Rob
D829

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Aansluiten RS8300 op GPS.

Bericht door Arnaud Teigeler »

Voor het aansluiten van een GPS op de RS8300, gebruik de AUX aansl. middelste 2 pennetjes van de RJ12 stekker.
Dan op de GPS de nmea uit/out aansl. gebruiken (lees hiervoor effe handleiding van GPS voor juiste aders), dan evt. GPS zo instellen dat de GLL e/o GGA of RMC data-zin wordt uitgezonden,
GPS positie kun je controleren door pijltje omhoog dan 97E in te toetsen (zo uit m'n hoofd, kan ook andere combinatie zijn), werkt het niet dan of de 2 draadjes draaien van de GPS nmea-uit.
Anders mij even mailen, dat werkt meestal het snelst.

suc6,

Gr.
Arnaud.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Staat ook in de handleiding, op de middenste 2 draadjes na van de RJ11 of 12? connector.

Via de link hieronder te downloaden

http://cs.simradyachting.com/Index.aspx ... wnload,744

NB werkt alleen bij de SOS knop op 8300 typen met die knop.

hendrik

Plaats reactie