aanschaf radar

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

aanschaf radar

Bericht door van nuffel tom »

hey iedereen
ik heb al enkele keren meegemaakt dat ik smorgens wou uitvaren en dikke mist en dan heb ik maar wijselijk besloten om binnen te blijven
nu mijn vraag als ik een radar koop ,kan ik dan steeds in dikke mist of donker buiten varen?en kun je dan ook daadwerkelijk op het scherm goed zien als er een boot of boei (staan vast op mijn plotter,maar ik wil weten dat je die ook kan zien op de radar) aankomt
of moet je eerst een jaar oefenen vooraleer je op het scherm kunt zien wat dat wat is?
alvast bedankt tom van nuffel delta 611

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Tom,
ik heb zelf ook over de aanschaf nagedacht en heb ondertussen dit nog niet gedaan. Redenen: Je gaat die radar waarschijnlijk pas echt gebruiken als het nodig is (bij goed zicht let je daar waarschijnlijk niet op) en op dat moment blijkt dat je ervaring gering is en je je niet zeker voelt. Ik denk dat je een ander boot ook enkel goed ziet als deze een goede radarreflector gemonteerd heeft. En wat met ander obstakels zoals wrakhout? Die zie je niet dus is de vraag of je dan snel durft te varen of niet met mist (als je moet varen tegen 5 km/u is dit ook niet echt ideaal). Mijn idee is nog altijd: een radra is een goed hulpstuk om terug te raken als de mist ineens opkomt maar als de mist er al hangt voor je uitvaart blijf je als hobbyviser beter binnen.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

oefenen

Bericht door Frans Salvo »

Peter, Tom,

ik zit nog niet zo echt heel lang op zee maar toch al een paar jaar;
mijn ervaring is dat je met die radar erbij absoluut een veiliger gevoel krijgt; en het is niet alleen een gevoel, het is een feit.
Mist houdt mij niet meer tegen om uit te varen of te gaan vissen; natuurlijk pas je dan je snelheid aan en natuurlijk ga je dan niet ankeren in gevaarlijk gebied; en bij mist staat je radar steeds in stand by en ga je regelmatig kijken of je zet het alarm op; hou er in dit laatste geval wel rekening mee dat er nogal wat stroom wordt verbruikt.
Wat je absoluut moet doen, is ook met goede zichtbaarheid de radar opzetten en dan de signalen interpreteren. Oefening baart kunst !

Anderzijds ga ik ook niet zo ver om te beweren dat ik "gerust" ben, met de radar op, als er veel mist hangt... maar tenzij de zichtbaarheid minder dan 50 m is, vaar ik wel uit. Met minder dan 50 m wordt het uitvaren in de haven al een hele klus ... en op zee wordt de zichtbaarheid (meestal) een stuk beter.

Ik weet wel dat ik me onmiddellijk een andere radar zal aanschaffen als deze defect zou geraken (en ik heb helemaal geen recent model met overlay en toestanden; kan wel geen kwaad natuurlijk).
succes

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Helemaal met Frans eens.

Als je ene combinatie koopt (plotter/radar) met overlay zit je helemaal gebeiteld. Je kunt de informatie dan veel makkelijker interpreteren omdat het radarbeeld over de kaart heen is geprojekteerd.

Bezuinig niet op het electronische kompas, dit maakt en breekt de radarkwaliteit.

Tegenwoordig zijn er ook radarsystemen die veel minder vermogen gebruiken (broadband)

hendrik

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

dag allemaal,

ben sinds kort in het bezit van een broadbandradar, en heb er echt geen spijt van!
in combinatie met de hds plotter een geweldig apparaat, en helemaal niet moeilijk te begrijpen.( je hoeft er dus echt geen jaar voor te oefenen.)
je kunt kaart naast radar zetten, en dan is het heel gemakkelijk in gebruik, zelfs zonder overlay.
ik zet hem , ook bij goed weer ,tijdens het varen naar het wrak aan, zodat ik al doende leer hoe je bepaalde dingen ziet ( andere schepen, boeien e.d. en geloof me, je ziet echt alles, als je tenminste ver genoeg inzoomt, alleen bv. drijfhout niet, maar met mist ga je toch niet snel varen..)
zou nu al niet meer zonder willen, alleen al voor de twee dagen , vorige winter, dat ik me wijselijk heb moeten omdraaien, en op de helling klaarstond om te gaan vissen.maar door de mist niet kon uitvaren.
naderhand hoor je dan dat er na 5 km uit de kust geen mist meer was!
tom, ik zou me niet bedenken, zeker als je graag en zoveel de zee op gaat.

grts, marcel d.1013

Eddy Claes
Berichten: 38
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm

Bericht door Eddy Claes »

Hallo,
wij hebben ondertussen ook de broadband radar en deze geeft idd een prima beeld, vooral op korte afstand vind ik dit nog het allerbelangrijkst.
Wat het grote voordeel van de overlay is dat je je radarbeeld automatisch mee in en uitzoomt met je kaart. Zo krijg je een veel beter inzicht op de in te schatten afstanden.
Gr,
Eddy.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Radar

Bericht door Mark Stuyck »

Hoi Tom,

Als je een radar koopt om meer dagen per jaar op zee te kunnen vissen, moet je het zeker niet doen.
Stel je komt met mist op Neeltje jans, dan zal je niet uitvaren. Niet zonder en ook niet met radar. Wij hebben dit al gedaan en je hebt er ??nvoudig niets aan. Te gevaarlijk.
Mist kan verergeren of optrekken. Alleen, je kan dit bijna niet voorspellen. En enkel op radar varen kan je, doch er zijn nog veel zaken die je niet ziet. Van al de rommel op het water zoals planken, paletten, ... zie je gewoonweg niets.
Kom je dan (tegen 20 km per uur) op je visplek, durf jij dan ankeren in de dikke mist? Ik alvast niet. Zelfs driften is riskant omdat je dan meer bezig bent met te vissen dan op de radar te letten. En grote boten duiken de laatste tijd onverwachts zelfs op de gekste plaatsen op.
Koop je een radar om veilig binnen te geraken als je op zee door dikke mist overvallen wordt, dan kan je dit overwegen. Veiliger is het in ieder geval. Net zoals een goed kwaliteits reddingsvlot, en goede zwemvesten, en een goede boot en een goede motor, .....
Want bij die laatste 3 zaken begint alles. En die zijn bij U dik in orde. Spijtig genoeg bij vele anderen nog niet.
Et voil?. Tot binnenkort.

Mvg,

Mark

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

ik heb jaren met een radar gevaren dat kun je gewoon niet missen en toch zeker niet als je veel in het donker en of s,nachts vaart en zeker overdag aan laten staan dan kun je precies zien oh dat is dat en dat is dat daar leer je het meeste van

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Even 2 vraagjes.

1. Wat kost een gemiddelde radar voor onze doelgroep.

2. Het is toch verplicht om een certificaat te hebben voor radar?

Grt
Rob van der Zande
Delta 30

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Bericht door John Ezendam »

Rob gegroet

Hangt er van af wat je wilt. Of een geheel losse radar(toestel plus scanner) of dat de de scanner aansluit op je plotter. 30 cm gesloten scanner is voldoende. Bel Koen, Han of Hank even. Die hebben er ervaring mee.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Bericht door John Ezendam »

Certficaat heb je noet nodig.
Je moet de radar opgeven, waarna hij bij je marifoonvergunning wordt bijgeschreven.

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

ok alvast iedereen bedankt voor de reakties
ik denk dat ik er toch maar 1 gaan aanschaffen en inderdaad als je er overdag mee vaart kun je al goed oefenen met het herkenen van boten en boeien
merci tom van nuffel d.611

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Bericht door Marco Hoek »

Dag Tom,

Mocht je interesse hebben neem dan even contact met mij op, ik heb er nog een liggen.
marcohoek (at) gmail.com

Vriendelijke groet,

Marco Hoek
D696

Plaats reactie