radarreflector

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

radarreflector

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,

nu we het toch over een radar hebben gehad, vroeg ik me het volgende af:
als je een radar boven op je beugel hebt staan, is dan een radarrefelector overbodig?
de mijne staat nl. pal naast de radar en stoort op het beeld van de radar (alleen als hij een flink stuk uitgezoomd staat).
dus; fungeert de radar ook als refelector, zelfs als deze uitstaat?
dan zou ik nl. de reflector eraf kunnen halen.

alvast bedankt,

grts, marcel d.1013

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Een rader sluit een radarreflector niet uit!
Als dat zo zou zijn, dan zou je op je eigen radarscherm ook alle andere radars binnen je range moeten zien draaien en dat is niet het geval. Bovendien zou je dan permanent je radar moeten laten aanstaan, als het al zou werken...

Uit je verhaal leid ik af dat je reflector valk NAAST de dome staat...
Zorg er voor dat hij hoger of lager staat, dan ben je toch van die storing af?...

Danny Walhout
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm

Bericht door Danny Walhout »

Marcel,

Het is inderdaad zo wat je zegt. Op het moment dat de radar bij staat zullen andere schepen je beter waarnemen omdat er toch energie wordt weggestuurd van je bootje.

Wat koen zegt is daarentegen ook waar, want zodra de radar uitstaat is het niks meer dan een harde plastic kap bovenop je antennebeugel.

Een radarreflector is dus inderdaad echt geen overbodige luxe!

De reflector boven je radar plaatsen lost je probleem zeer zeker op.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

o.k. koen en danny,

weet de oplossing al,
zet een buisreflector horizontaal onder de radar,
en dan moet het goed komen,
nogmaals bedankt,

grts, marcel d.1013

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

"Marcel Oomen"

weet de oplossing al,
zet een buisreflector horizontaal onder de radar,
en dan moet het goed komen,


grts, marcel d.1013

++++++++++

Let wel , deze buisreflectors werken zogoed als niet!!
veel reflectors die in de handel zijn voldoen niet, of zeer slecht en de opstelling is zeer belangrijk.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

zo,n buisreflector geeft geen signalen af het zijn mooie dingen maar werken niet kijk maar in diverse testen van radar reflectors zijn de slechtse die ooit gemaakt zijn.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

toch zie ik op de radar

Bericht door Frans Salvo »

Dat zo een buis-model geen signalen "afgeeft", is vrij logisch dacht ik; de bedoeling is dat er stralen worden gereflecteerd. En best mogelijk dat die testen uitwijzen dat zo een buisreflector niet goed werkt, toch zie ik op mijn radar, niet alleen grote, maar ook kleine bootjes en zeilboten. (en ik heb helemaal geen recent model of gesofisticeerde toestand)
Ik vraag me dus wel af WAT ik dan precies zie of WAT er precies wordt gerelfecteerd...
Zal me eigenlijk een zorg wezen : zolang ik maar een signaal krijg als er wat op mijn weg ligt.

Er zijn trouwens nu radarreflectors op de markt die actief signalen uitzenden; best nogal prijzig en verbruikt (hoeveel ??) energie.
In ieder geval is zien en gezien worden even belangrijk.
Een Trilens zou een veel betere reflectie hebben dan die kleine of grotere buisreflectors.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

dat is wel allemaal zo ( ik heb de tests ook eens gelezen), maar ja , waar is het einde , h?.
ik denk zelfs dat de stangen( de beugel, waar de radar e.d. op bevestigd is) ook wel straling zal terugkaatsen, dus het zal wel allemaal meevallen.
bovendien, als het echt nodig is (mist), dan zet ik toch mijn radar aan, en dan weet ik zeker dat ik gezien word!
en zoals frans al zegt, je ziet heel veel op de radar, zeker de nieuwe broadband, daar zie je echt alles op, ook 'dingen' zonder reflector erop.

grts, marcel d.1013

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Inderdaad,

Er is/was een discussie over al dan niet zichtbare types radarreflectors. Bijna paniek zelfs.

Ik geef eerlijk toe ik ben geen expert op dat gebied.
Maar voor zover mijn theoretisch kennis reikt, weet ik dat sowieso metaal (en ook bepaalde niet-metalen) radarsignalen reflecteren.
Natuurlijk zal de vorm, massa en locatie ervan zo z'n invloed hebben op de 'blieb'.
Een, geheel van metaal opgetrokken, olietanker geeft een duidelijker signaal dan een polyester pleziervaartuig van 4 ? 7 meter.

Nu ben ik onlangs op een radarstation geweest. En daar gaven ze te kennen dat ze zelfs rubberbootjes (dus zonder radarrefelctor) kunnen spotten, als ze maar metalen peddels hebben.
Het was helaas die dag slecht weer, dus ik heb niet met eigen ogen kunnen zien hoe zichtbaar pleziervaart is op de radar.

Niet dat ik al die alarmerend berichten volledig in twijfel trek. Maar ik heb zo m'n vragen, na bovenstaande, de reactie van Frans en het feit dat die, volgens de tests, absurd slechte buisreflectoren nog vollop te koop zijn en gefabriceerd worden.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Bericht door John Ezendam »

Dat is voor mij ook een raadsel. Al meer dan 15 jaar wordt er gewaarschuwd voor deze waardeloze buisreflectoren, maar zelfs de bekendste watersportzaken verkopen die dingen zonder met de ogen te knipperen.
Je moet de verantwoording maar durven nemen, om iemand het grote water op te sturen met die onnozele dingen.Maar ja business is business en elk tientje is er een. :(

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Bericht door frank theunissen »

Ik was juist van plan om zo een buisreflector te kopen maar zal dan mijn oude maar laten staan.
Frank

Delta 284

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

testen

Bericht door Frans Salvo »

misschien zouden een paar leden zelf eens wat testen moeten doen; met en zonder zo een buistoestel; als het rommel is, zoals de verhalen lopen, dan vraag ik me nog altijd af wat ik dan wel zie op mijn radar... want ik zie wel degelijk ook kleinere boten en bootjes; zelfs rubberboten ! het signaal is wel niet sterk maar als ik in het donker of met mist navigeer, dan is ieder "bliepje" een aandachtspunt, zoniet een alarmsignaal;

na die test zou het besluit dan kunnen zijn dat je evengoed zonder buisreflector het water op zou kunnen kunnen...

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Wij hebben wel es testjes gedaan.
De enige passieve die we goed vonden zijn de metalen in elkaar gevouwen kegels.

hendrik

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Bericht door John Ezendam »

Hendrik, je hebt volkomen gelijk.
Het is ook niet voor niets dat Rijkswaterstaat deze metalen reflectoren ook op de bruggen bouwt. :lol:

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

geen reflector

Bericht door Frans Salvo »

Hendrik, John,

is er uberhaupt een reflector nodig ?
maw : zie je de boot ook zonder enige vorm van reflector of is er een echt verschil als er een metalen kegel of een buisreflector is gemonteerd;

ik heb echt de indruk dat er nauwelijks een verschil is... dus waarom zou je dan zo een ding kopen ?

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Frans,

Op de boten van 5 tot 6 meter die hier veelal worden gebruikt, maakt een goede reflector wel degelijk verschil.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit en opstelling van je radarantenne.

hendrik

Plaats reactie